گفت‌وگو با «شبیر حری‌نژاد»، رئیس اداره آب و فاضلاب جزیره هرمز درمورد کیفیت آب

اتصالات فلزی لوله‌ها عامل زردی آب


نویسنده: سمیره حنائی

تصور کنید سر جلسه امتحان نشسته‌اید و از مراقب آب طلب می‌کنید اما او با یک بطری آب پرتقال به سراغ‌تان می‌آید. اولش ذوق می‌کنید اما وقتی مزه زنگ‌زدگی آب را روی زبان‌تان حس کنید، حتما ذوق‌تان کور می‌شود. این یک ماجرای طنز نیست. خاطره‌ای است که یکی از دانش‌آموزان هرمز برایم تعریف کرد. زردی آب لوله‌کشی هرمز آن‌قدر قابل توجه است که باید حداقل 20 ثانیه شیر آب را باز بگذاری تا رنگش کمی طبیعی‌تر شود. هرمزی‌ها یاد گرفته‌اند که چگونه با این آب چایی دم کنند یا لباس‌های سفیدشان را بشویند. البته از وجود همین آب زرد‌رنگ هم راضی هستند. همین تابستان بود که هفته‌ها بی‌آبی کشیدند. حالا هم در برخی محله‌ها آن‌قدر فشار آب کم است که فرقی با بی‌آبی ندارد و باید حتما پمپ و منبع آب داشته‌باشی تا در کارهای روزانه‌ات به مشکل بر نخوری. در پرس‌وجوهایم از شهروندان هرمز دریافتم که آب‌شیرین‌کن جزیره جوابگوی نیاز شهر نیست. هروقت هم خراب شود، تعمیرش سخت است. کیفیت آب هرمز طوری است که عمر ماشین لباسشویی و آبگرمکن‌ها را کم می‌کند. کم آبی در هرمز موضوع جدی است. برخلاف سایر نقاط استان هرمزگان، جزیره هرمز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و گنبد نمکی بودنش، نمی‌تواند از منابع آب زیرزمینی و برکه استفاده کند. این عامل موجب شده تا در زمان کم‌آبی به‌خصوص در فصل تابستان که مصرف آب بالاست، امکان استفاده از منابع آبی جایگزین و کمکی نباشد. کمبود آب در جزیره یکی از دلایل رونق نگرفتن مشاغلی مانند کشاورزی نیز هست. این مشکلات شهروندان باعث شد تا در مصاحبه‌ای از رئیس اداره آب و فاضلاب جزیره هرمز، درمورد کیفیت آب جزیره بپرسیم.

 علت رنگ زرد آب در جزیره هرمز چیست؟

آبی که آب‌شیرین‌کن تولید می‌کند در اثر تماس با اتصالات فلزی لوله‌های آب، خورندگی ایجاد می‌کند. مشترکان برای از بین بردن رنگ زرد آب باید در سیستم لوله‌کشی منازل‌شان، اتصالات فلزی را تعویض کنند تا میزان زردی آب کاهش یابد.

این مشکل فقط به دلیل سیستم لوله‌کشی منازل است یا خط انتقال آب از آب‌شیرین‌کن تا شهر نیز فرسوده است؟

در بررسی شبکه آب‌رسانی شهر مشخص شد که در منبع مشکلی وجود ندارد. زردی آب فقط به دلیل تماس آب با اتصالات فلزی لوله‌کشی منازل مشترکان است. البته زردی آب حدود 20 ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد و پس از آن آب زلال می‌شود.

بخشدار در مصاحبه‌ای از تعویض پنج کیلومتر از سیستم لوله‌کشی آب جزیره، از آب شیرین کن تا سطح شهر خبر دادند. این تعویض شبکه بر چه اساسی صورت گرفته‌است؟ آیا اداره آب و فاضلاب در خصوص تعویض سیستم لوله‌کشی منازل تعهدی دارد؟

تا امروز 10 کیلومتر از سیستم لوله‌کشی جزیره اصلاح و توسعه شبکه صورت گرفته‌است. اصلاح شبکه به این معنا است که لوله‌ها تعویض شده‌اند. برای کم شدن میزان زردی آب، اتصالات فلزی درون شبکه توزیع آب نیز تعویض شده‌است. اما تعویض سیستم لوله‌کشی منازل به عهده خود مشترکان است.

 

گفت‌وگو با «حمید ساعدپناه»، معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان درمورد نوسان برق

کلاف سردرگم نوسان برق در هرمز

بالا و پایین شدن ولتاژ برق هرمز را از روی محافظ دیجیتال برق متوجه شدم. وقتی از اهل جزیره درباره آن پرس‌وجو کردم، متوجه شدم که لوازم برقی بعضی‌های‌شان از همین نوسان‌های مکرر سوخته‌است. خیلی از جزیره‌نشینان نیز از کوتاه شدن عمر وسیله‌های برقی‌شان گلایه‌مند بودند. برای بررسی صحت و سقم وجود نوسان برق، با «حمید ساعد پناه»، معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان، گفت‌و‌گو کردم.

شهروندان جزیره هرمز از نوسان برق و خسارت لوازم برقی‌شان گلایه‌مندند. آیا نوسان برق در جزیره هرمز وجود دارد؟

برق جزیره هرمز از طریق دو خط انتقال 20 کیلوواتی از بندرعباس تامین می‌شود. این برق از بستر دریا و بخش هوایی به جزیره می‌رسد. شبکه توزیع برق در سال 78 احداث شده‌است و نزدیک به 10 مگاوات برق هرمز را پوشش می‌دهد. تاکنون گزارشی درباره نوسان برق به شرکت توزیع برق نرسیده‌است. افزایش بار مصرفی برق از عواملی است که باعث ایجاد نوسان می‌شود. زمانی‌که بار مصرفی بالا می‌رود، چون توان ثابت است، ولتاژ کاهش می‌یابد. در فصل‌هایی از سال که وسیله‌های پرمصرفی چون کولر کمتر استفاده می‌شود، مشکل بار، جریان و ولتاژ برق وجود ندارد. نوسانی که از وجودش خبر می‌دهید، قابل بررسی است. کارشناسان اداره برق باید به منطقه اعزام شوند تا مشکل را بررسی کنند. ولتاژ منطقه به‌وسیله دستگاهی به مدت 24 ساعت ضبط می‌شود و براساس آن، وضعیت برق جزیره تحلیل و بررسی می‌شود. تا بررسی‌های لازم صورت نگیرد، نمی‌توان درمورد نوسان و علتش نظری داد.

بخشدار در مصاحبه با صبح ساحل، نوسان برق در هرمز را رد کرد و فرسودگی شبکه‌های انتقال برق را علت بروز مشکل دانست. شما فرسودگی شبکه توزیع برق را تائید می‌کنید؟

اصلاحات برقی به‌طور خاص در جزیره هرمز انجام می‌شود. تاکنون 22 کیلومتر از شبکه برق‌رسانی جزیره، تعویض و کابل جدید نصب شده‌است. 17 کیلومتر دیگر از تعویض کابل شبکه برق، باقی مانده‌است که در زمستان سال جاری، به پایان خواهد رسید. شرکت توزیع برق استان با تعوض شبکه سیم مسی قطع‌شده به کابلِ خودنگه‌دار که تکنولوژي جدید است، اصلاحات برقیِ فشار ضعیف را انجام می‌دهد. صددرصد شبکه فشار ضعیف جزیره هرمز، تا پایان سال 98 اصلاح می‌شود.

خسارت ناشی از نوسان برق به لوازم برقی مشترکان، چگونه پرداخت می‌شود؟

خسارت‌های وارده به لوازم برقی کل استان هرمزگان در سال 97 در حال پرداخت است. شرکت توانیر قرادادی با بیمه کوثر منعقد کرده‌است که منتظریم به ما ابلاغ شود. پس از ابلاغ قرارداد، پرونده‌ها به بیمه ارجاع داده می‌شود که خسارت‌های سال 98 را پرداخت کند. تا زمان ابلاغ قرارداد، مشترکانی که لوازم برقی‌شان خسارت دیده‌است، باید به اداره برق هرمز مراجعه کنند. پس مراجعه به اداره برق باید فرمی را پر و تا زمان رسیدگی به پرونده‌شان نگهداری کنند تا در زمان مناسب به بیمه ارسال شود و خسارت‌شان را دریافت کنند.

نیروگاه جدید برق جزیره هرمز چه زمانی احداث می‌شود؟

بخش خصوصی بزودی نیروگاه برق دیزل را در جزیره احداث می‌کند. پیش بینی شده‌است که نیروگاه جدید تا سال آینده راه‌اندازی خواهدشد. قطعات این نیروگاه خریداری شده و فقط نصب آن مانده‌است. در این نیروگاه 7.2 مگاوات دیزل ژنراتور نصب می‌شود که بخشی از بار برق مصرفی هرمز را با توجه به رشد بار برق مصرفی در فصل تابستان تامین کند. فصل‌های خنک‌تر سال، بار برق هرمز به یک چهارم مصرف می‌رسد. بار برق مصرفی هرمز در پیک بار، 9 مگاوات است که در زمستان به 1.5 تا 2 مگاوات می‌رسد.

 

گفت‌وگو با «صادق رامشک»، رئیس اداره برق جزیره هرمز درباره نوسان برق در هرمز

شبکه توزیع برق هرمز بی‌خبر از نوسان

مسئولان اداره برق جزیره نتوانستند من را درباره علت نوسان برق در هرمز قانع کنند. ظاهرا خود شرکت توزیع برق هم دلیل مشخصی برای این مشکل ندارد و تاکنون آن را بررسی نکرده‌است. این بود که به‌سراغ رئیس این اداره رفتم تا شاید بتوانم جواب روشن‌تری دریافت یا توجهی برای بررسی این مشکل جلب کنم. «صادق رامشک»، رئیس اداره برق جزیره هرمز نیز از وجود نوسان برق در جزیره ابراز بی‌اطلاعی کرد. او نبود گزارشی مبنی بر نوسان برق از سوی شهروندان را علت رسیدگی نکردن به این مشکل اعلام کرد. در ادامه گفت‌وگو من را با ایشان دنبال کنید.

نوسان برق در هرمز به‌راحتی از طریق محافظ‌های دیجیتال لوازم برقی قابل مشاهده است. بسیاری از شهروندان، لوازم برقی‌شان بعد از قطع برق، سوخته است. علت این خسارت‌ها چیزی جز نوسان برق است؟

مسئولیت خسارت ناشی از نوسان برق تا ورودی مشترکان (کنتور برق) به عهده شرکت توزیع برق است. پس از آن دیگر مسئولیت این خسارت‌ها با مشترکان است. سیمکشی معیوب داخل خانه‌ها می‌تواند باعث نوسان شود. اصلاح سیستم سیم‌کشی درون منزل به عهده مشترکان برق است. اگر مشکلی در پریز برق و جعبه تقسیم باشد یا کابلی سوختگی داشته‌باشد، نوسان برق ایجاد می‌شود.

نوسان برق را نمی‌توان منحصر به یک خانه دانست. شهروندان متعددی در نقاط مختلف شهر لوازم برقی‌شان خسارت دیده‌است. در چنین شرایطی چطور می‌توان گفت سیستم برقرسانی هرمز مشکلی ندارد؟

نوسان به دو علت ایجاد می‌شود؛ مشکل در سیستم برق‌‎کشی خانه‌ها یا شبکه‌های برق‌رسانی به منازل. شبکه انتقال برق بزرگ است. شهروندان در صورت مشاهده نوسان و خسارتی به لوازم برقی‌شان باید ظرف 24 ساعت به مرکز اتفاقات اداره برق گزارش دهند تا سریع پیگیری‌های لازم انجام شود. احتمال دارد که شبکه توزیع شرکت مشکل داشته‌باشد و ما بی‌خبر باشیم. تاکنون موردی در شبکه توزیع مشاهده نشده‌است. درصورتی‌که شرکت توزیع برق باعث خسارت شده‌باشد، وجه آن حتما پرداخت می‌شود. بخشی از مشکلات ناشی برق‌رسانی در داخل خانه‌ها و بخشی در مسیر اداره برق تا منازل است. گاهی به‌علت سیستم نامناسب برق‌کشی، حتی آتش‌سوزی نیز رخ می‌دهد. برق ابتدا از طریق نوسان هشدار می‌دهد. اگر مشترک به این نوسان توجهی نکند عواقب خطرناکی دربر دارد. سوختن وسایل برقی نیز ممکن است به دلایل مختلف مانند مشکل پریز برق یا سیم آن که ولتاژ را عبور نمی‌دهد، اتفاق بیفتد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها