آخرین وضعیت مرزهای جنوبی/توقف لنج های ایرانی توسط کویت و امارات



 در مدت اخیر با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا مرزهای تجاری و مسافری ایران در بسیاری از موارد بسته شد و تبادل کالا و عبور و مرور کامیون‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بود. هرچند که در برخی مقاطع مرزها باز شدند اما اکنون عبور و مرور به روال سابق نیست عمده مرزهای مسافری بسته و تبادل کالا نیز عادی نیست.

به گزارش صبح ساحل، بررسی آخرین وضعیت عبور و مرور مسافر و کالا در مرزهای ایران با کشورهای همسایه موضوعی است در گفت‌وگو با لطیفی - سخنگوی گمرک ایران - مورد بررسی قرار گرفت و وی آخرین جزییات در این رابطه را تشریح کرد. 

مرز پاکستان بسته شد

طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران مرز پاکستان از امروز (شنبه) بسته شده است هرچند که اعلام رسمی در این رابطه وجود ندارد ولی احتمالا تا دو هفته بسته خواهد بود. این در حالی است که در حال حاضر کامیون‌های ایرانی که در پاکستان بودند اجازه برگشت به سمت ایران را خواهند داشت ولی کامیون جدیدی از ایران به سمت پاکستان نخواهد رفت. ورود مسافر نیز به این کشور از مدتی قبل ممنوع شده بود. 

مرز افغانستان باز است

در مورد افغانستان مرز مسافری و تجاری باز است البته تمامی تجهیزات لازم برای حفظ سلامت و ضدعفونی کالاها در این مرز مستقر بوده و کنترل می‌شود. به گفته لطیفی اولین محموله نیز از طریق کریدور هند، چابهار و افغانستان روز گذشته به افغانستان رسیده است.

وضعیت مرزهای ترکمنستان

اما در رابطه با مرز ترکمنستان ، مسافر و همچنین تجارت به صورت کامیونی بسته است، تنها مسیر تجاری از طریق ریل در مبادی سرخس اتفاق می‌افتد و این در حالی است که ۵۰ واگن در اینچه‌برون منتظر ورود به ترکمنستان هستند که سخنگوی گمرک می‌گوید که امیدواریم با پیگیری‌ها این واگن‌ها نیز خارج شوند.  کامیون‌های ترکمن همچنان می‌توانند همچنان از ایران بروند اما از ایران هیچ کامیونی به آن سمت نمی‌رود. 

مرزهای آذربایجان،گرجستان، نخجوان و ارمنستان

در مورد مرز آذربایجان نیز جابه‌جایی کالا از آستارا یا بیله‌سوار انجام می‌شود. همچنین ترانزیت کالا به روسیه از آذربایجان امکان پذیر است. در آذربایجان شرایط متفاوت  به صورت ترانشیپمنت است؛ به طوری که کالا در مرز تخلیه و کامیون های آذری آن را بارگیری می کنند. 

همچنین در مورد نخجوان نیز برای مسافران غیرفعال اما کالا جابه‌جا می‌شود. در  مورد گرجستان  همچنان برای مسافر و تجار بسته است. در رابطه با مرز ارمنستان نیز هر دو مرز مسافری و کالایی بسته بوده و فقط ارمنی‌های ساکن ایران می‌توانند به ارمنستان بروند. 

رایزنی با ترکیه 

سخنگوی گمرک در مورد وضعیت مرز ترکیه نیز اعلام کرد: طبق رایزنی انجام شده بین رییس دفتر رییس جمهور و وزیر تجارت ترکیه برای عادی سازی روال تردد کامیون ها،  گشایش‌هایی صورت گرفته تا کامیون‌های ایرانی که در کشورهای ثالث یعنی گرجستان و یونان در پشت مرزها مانده‌اند بتوانند از مسیر ترکیه برگردند. 

همچنین کامیون‌هایی که دارای اقلام مورد نیاز مبارزه با کرونا و یا اقلام اهدایی در این رابطه هستند نیز از مسیر ترکیه به سمت ایران آمده و در بازارچه مرزی ساری سو امکان تخلیه کالا فراهم شده است. این در حالی است که کامیون‌های ترک اجازه آمدن به ایران را ندارند و کامیونی از ایران به ترکیه نمی رود.

مرزهای ایران با اقلیم کردستان عراق باز است

در رابطه با مرزهای عراق نیز در حال حاضر فقط مرزهای اقلیم کردستان عراق باز است و مبادلات تجاری با آن انجام می‌شود، اما مرزهای خارج از این اقلیم بسته مانده است. فردا مهلت یک هفته‌ای بیته بودن این مرز تمام می‌شود و وضعیت آن مشخص خواهد شد. این در حالی است که امروز نیز طی نامه ای از سوی دولت عراق به دلیل شیوع کرونا ، مرز های کشورمان با عراق (به جز اقلیم کردستان)تا اطلاع ثانوی بسته است.

وضعیت مرزهای دریایی 

آن‌طور که لطیفی در رابطه با وضعیت مرزهای دریایی توضیح داد در بندر امیرآباد، ‌فریدون کنار، انزلی، نوشهر و آستارا فعالیت در دریای خزر به سمت همه مقاصد و بنادر روسیه و آذربایجان ادامه دارد، این در حالی است که مرزهای زمینی آنها بسته است. 

شناورها معطلند

به گفته لطیفی در مرزهای جنوبی فعالیت به سمت مقاصد تجاری در حال انجام بوده و تخلیه و بارگیری کالاها صورت می‌گیرد، عمده تجارت ما در حدود ۸۵ درصد از کانال بنادر انجام میرشود که مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد اما در مورد بوشهر این گونه توافق شده که کالاهایی که حداقل ۱۰ روز در مسیر مانده‌اند تخلیه شوند، چرا که ویروس کرونا معمولا بیشتر از ۹ تا ۱۰ روز روی کالا نمی‌ماند. همچنین وضعیت مبادلات از کانال بندرعباس و سیستان و بلوچستان و چابهار را نیز تا حدودی عادی ارزیابی و گفت که مبادله کالا در این بنادر فعال است. 

موانع قطر و کویت برای شناورهای ایرانی 

 طبق توضیح سخنگوی گمرک، در رابطه با شناورهای سنتی تا حدودی با مشکل مواجه است ؛ به طوری که کویت شناورهای ایران را نمی‌پذیرد و از این‌رو از تجار خواسته شد تا فعلا برای این مقصد دست نگه دارند. در مورد قطر نیز فقط شناورهای یخچال‌دار که مواد غذایی و میوه را به آنجا می‌رسانند پذیرش می‌شود. 

امارات ۴۰۰ لنج را متوقف کرد

این مقام مسئول در گمرک ایران در مورد مبادله تجاری با امارات نیز گفت به هر صورت بخش زیادی از مبادلات ما از کانال امارات صورت می‌گیرد این در حالی است که تا مدتی پیش بخشی از کالاهای ما را پذیرش می‌کرد اما اکنون سختگیری بسیار بیشتر شده است به طوری که بیش از ۴۰۰ لنج متوقف شده اما از تجار می‌خواهیم لنج‌های خود را برگردانند.

منبع:ایسنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها