درپی شیوع کروناویروس در هرمزگان؛

چلچراغ بازار شب‌عید کم سو شد



روزهای پایانی سال 98 بود که کرونا هماهنند سایر استان ها،وارد هرمزگان شد و موجی از نگرانی و اضطراب را به همراه آورد. شاید بتوان گفت کمتر کسی باور می کرد سال98 تبدیل به سالی شود که مردم کمتر شوقی را برای خرید شب عید داشته باشند و کسب‌وکارها تا این میزان متضرر و یا  کاسبان این چنین خانه‌نشین شوند.در پی شیوع این ویروس دولت نسبت به تجمع و مجامع عمومی هشدار داد که باعث شد مردم کمتر سفر کنند و درخانه‌های خود بمانند. با نزدیک شدن به لحظات پایان سال اما برخلاف سال های دیگر که میزبان همه هم میهمانان بودیم در  آستانه‌ی قرنطینه شدن قرارداریم و این ایام حتی برای کسب‌وکارهای خیابانی و بازاریان سوددهی نخواهد داشت. کرونا را شاید بتوان یک ویروس همه جانبه که سلامت را با اقتصاد درگیر می کند نامید .

 

کرونا در حال اپیدیمیک  و کسب و کارها در حال ساقط شدن

بر همه ما روشن است که دستفروش‌های هرمزگانی  بیشترین سود خود را در روزهای پایان سال و خرید شب عید می‌دانند اما امسال با شیوع ویروس کرونا سودی نصیبشان نمی‌شود. با اینکه دستفروشی جزء  مشاغل کاذب محسوب می شود اما عده ای در شرایط نامساعد اقتصادی مجبور هستند برای گذران زندگی از کف خیابان با فروش اجناس محدود، روزگار بگذرانند .برای گروهی از دستفروشان این شغل دائمی و برای عده ای فصلی و کوتاه مدت است اما هر چه باشد می تواند مرهم موقتی برای گذران زندگی شود، همچنین بازارچه‌هایی که روزهای پایانی سال درسطح شهر راه‌اندازی می‌شدند و لوازم سفره‌هفت سین و ماهی و سبزه را به فروش می‌رساندند ، امسال با‌وجود کرونا این بازار‌ها کمتر به چشم می‌خورند.

یکی از صنوفی که با شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته، پوشاک است. از آنجا که خیلی از مردم خانه نشین شدند یا اینکه یک نفر مسئول خرید کالا‌های ضرور و مصرفی شده، مغازه‌های پوشاک زنانه و مردانه با کاهش مشتری روبه رو شدند. یکی از فروشندگان پوشاک در بندرعباس می‌گوید:« برای خرید اجناس مغازه‌ام از دیگران قرض گرفته‌ام تا با سود فروش پایان سال خود بتوانم قرض خود را پرداخت کنم، اما با شیوع کرونا مغازه‌ام از رونق افتاده‌است و مشتریان کمی به مغازه سرمی‌زنند و نمی‌دانم چگونه قرض  خود را پرداخت کنم. این وضع اگر ادامه دار شود قطعا از پس بدهی ها برنخواهیم آمد و عاقبت ما به نظر خوشایند نیست . »

   چلچراغ بازار شب‌عید کم سو شد

  

مراسمات عروسی قربانی کرونا

همزمان بودن ماه رجب و شعبان با ایام نوروز می‌توانست سود قابل‌توجه‌ای را به تالارها ببخشد اما از اوایل اسفندماه از سوی وزارت بهداشت اعلام شد که هرشخص می‌تواند مراسم خود را لغو کرده و هزینه رزرو را تمامآ دریافت کند. همچنین تالارها این آمادگی را داشته‌باشند که در صورت درخواست تغییر تاریخ، با مشتریان همکاری‌های لازم را انجام دهند. تالارهایی که از قبل برای سرویس‌دهی و  برگزاری مراسم خود را آماده کرده‌بودند و حال با اقلام خوراکی که رو به فاسد شدن می‌روند و پرداخت حقوق پرسنل خود مواجه هستند. در روزهای پایانی سال و تحویل شدن سال‌نو مردم همگی تمایل به آراستگی و زیبا شدن دارند و سالن‌های زیبایی در ایام نوروز بیشترین رونق و شلوغی بازار خود را به چشم می‌بیند اما با اپیدمی کرونا کسب‌وکارهای این صنف از رونق افتاده‌اند. همچنین با لغو مراسم تالارها و نگرانی‌های مردم از ترس ابتلا به کرونا، کمتر کسانی به آرایشگاه‌ها سرمی‌زنند .

 

   چلچراغ بازار شب‌عید کم سو شد

     

  

خطر کرونا ویروس، ورزش را هم تعطیل کرد

با شیوع ویروس کرونا در کشور ستاد مبارزه با این ویروس در بخش ورزش تشکیل شد. این ستاد تصمیم گرفت، تمام فعالیت‌های ورزشی در اماکنی که با تجمعات زیاد همراه است، ممنوع شود. طبیعتاً این موضوع به ضرر اماکن ورزشی، باشگاه‌ها و استخر‌ها تمام شد. اماکنی که برخی از آن‌ها تحت اجاره افرادی بودند که روی درآمد روزانه حساب کردند، اما حالا مجبورند این اماکن را ببندند.

 

بسته پیشنهادی حمایت از کسب‌وکارهای کوچک

مواردی که نام بردیم یکی از صدها مواردی هستند که در گسترش کرونا متضرر شده اند. کرونا نه از کسب و کارهای بزرگ به کوچک و نه از کسب و کارهای کوچک به بزرگ سقوط را دامن زده است بلکه همگی را با تب خود بیمار کرده است. تمامی دولت ها می دانند که این روزها کسب و کارها چه بزرگ و چه کوچک به حمایت هایی نیاز دارند. برای مثال چین با ارائه فین‌تک‌های خصوصی مردم را از گرفتاری در سیستم بانک‌های دولتی رها کرده و با پرداخت سریع و آنلاین وام‌های کوچک به کسب‌وکارهای کوچک، امکان کارآفرینی و جبران خسارت‌های وارد شده را فراهم آورده‌است.کسب‌وکارهای کوچک به حمایت نیاز دارند؛ این را صاحبان مشاغل و کارشناسان اقتصادی می‌گویند. برای همین ستاد آسیب‌شناسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل‌شده که قائم‌مقام وزیر در امور بازرگانی از آن خبر داده است. به این مضمون که کسب‌وکارهای کوچک مشمول سیاست‌های تشویقی می‌شوند. با توجه به اپیدمی کرونا و آسیب دیدن  کسب‌وکارها، سیاستگذار های تجاری کشور این بسته حمایتی را پیشنهاد داده‌اند تا خسارت واردشده در این بحران جبران شود. جزئیات بسته پیشنهادی ستاد «بررسی اثرات ویروس کرونا در تجارت» حاکی است، سیاست‌های تشویقی در بخش «مالیات»، «استمهال وام‌های بانکی» و «بیمه تأمین اجتماعی» از سوی متولیان در نظر گرفته‌شده تا مشاغل خُرد آسیب‌دیده از کرونا، نابود نشوند. مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: کسب‌وکارها را به سمت خرید اینترنتی سوق دهیم و مشاغل دیگر را فعال کنیم تا این بحران پشت سرگذاشته شود.

در پایان اینکه شرایط اقتصادی در تلاطم است و این تنها مختص ایران نیست هرچند که اقصاد ایران آسیب پذیر تر است اما با تدابیر دولت می‌توانیم از این بحران گذر کنیم و با حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینان بیش از این شاهد افول اقتصادی و کسادی بازار شب عید نباشیم و سال جدید را با رونق اقتصادی و شور و شعف مضاعف شروع کنیم.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها