محققان ژاپنی تاثیربخشی یک داروی ضدآنفولانزا را بر درمان کرونا تایید کردند



مقامات پزشکی چینی می‌گویند یک داروی ضد آنفلوانزای ژاپنی به نام فاویپیراویر با نام تجارتی آویگان در کاهش دوره بیماری کووید-۱۹ و بهبودی وضعیت ریه بیماران موثر بوده است.

به گزارش صبح ساحل، به نقل از گاردین ژانگ شین‌مین، یکی از مقامات وزارت علوم و فناوری چین گفت فاویپیراویر(favipiravir) که بوسیله یک شاخه شرکت ژاپنی فوجی‌فیلم ساخته شده است، نتایج امیدوارکننده‌ای در کارآزمایی های بالینی بر روی ۳۴۰ بیمار دچار عفونت کروناویروس در ووهان و شنزن داشته اشت.

ژانگ به خبرنگاران گفت:‌ «این دارو میزان بالایی از ایمنی دارد و آشکارا در درمان موثر است.»

تلویزیون ملی ژاپن گزارش کرد که بیمارانی که در شنزن این دارو را دریافت کرده‌ بودند، پس از یک مدت میانگین چهار روزه مثبت بودن آزمایش، آزمایششان منفی شد. در حالیکه در گروهی با این دارو درمان نشده بودند، مدت میانگین تا منفی شدن آزمایش ۱۱ روز بود.

به علاوه رادیوگرافی‌های اشعه ایکس نشان دادند وضعیت ریه در ۹۱ درصد بیمارانی که با فاوپیراویر درمان شده‌اند، بهبود پیدا کرده است، در حالیکه در گروهی این دارو را دریافت نکرده بودند، این رقم ۶۲ درصد بود.

شرکت فوجی‌فیلم تویاما کمیکال که این دارو را با نام تجاری آویگان (Avigan) می‌سازد، هنوز در این باره اظهارنظری نکرده است.

پزشکان ژاپنی نیز همین دارو را در بررسی‌های بالینی بر روی بیماران کووید _19 دچار علائم خفیف تا متوسط به کار برده‌اند، با این امید که از تکثیر ویروس در بیماران جلوگیری کنند.

اما یک مقام وزارت بهداشت ژاپن گفت این دارو در بیمارانی دچار علائم شدیدتر بوده‌اند، چندان موثر نبوده است. به گفته او داروی آویگان در ژاپن به ۷۰ تا ۸۰ بیمار داده شده است، اما به نظر می‌رسد در بیمارانی که قبلا ویروس در آنها تکثیر شده است، چندان موثر نیست.

به گفته همین مقام، همین محدودیت در بررسی‌های مربوط به آزمایش داروی‌های ضد اچ آی وی (ویروس ایدز) لوپیناویر و ریتوناویر برروی بیماران ژاپنی مبتلا به کووید-۱۹ مشاهده شده است.

دولت ژاپن در سال ۲۰۱۶ داروی فاوپیراویر را به عنوان یک داروی اضطراری برای مقابله با شیوع ویروس ابولا در کشور آفریقایی گینه در اختیار قرار داد.

برای استفاده فاوپیراویر در مقیاس بزرگ در بیماران کووید-۱۹ نیاز به تایید دولت ژاپن دارد، چرا که این دارو در اصل برای درمان آنفولانزا تایید شده است.

یک مقام بهداشتی ژاپن گفت این دارو ممکن است تا اوائل مه (اردیبهشت) برای استفاده در بیماران کووید-۱۹ تایید شود. اما به گفته او اگر نتایج پژوهش بالینی درباره آن تا آن هنگام روشن نشود، این تایید هم ممکن است به تاخیر بیفتد.

منبع:خبرآنلاین

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها