فریب افکارعمومی با تبلیغات روغن غیرتراریخته



به گزارش صبح ساحل، اخیرا یکی از شرکت‌های عرضه کننده روغن‌های خوراکی در تبلیغات خود ادعا کرده که روغن غیرتراریخته تولید می‌کند. این در حالی است که به گفته محققان حوزه بیوتکنولوژی، در دنیا دانه آفتابگردان تراریخته وجود ندارد و کلیه دانه‌های روغنی چون ذرت، سویا و کلزا تراریخته هستند. به اعتقاد این محققان در شرایطی که مردم در وضعیت بحران اپیدمی کرونا ویروس در خانه‌ها بوده و مخاطبان رسانه ملی هستند، پخش چنین تبلیغاتی موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود.

به گزارش ایسنا، سرویس بین المللی برای دستیابی و استفاده از زیست فناوری کشاورزی (ایسا ISAAA) اقدام به انتشار وضعیت تولید جهانی محصولات تراریخته تجاری در سال ۲۰۱۸ کرده است.

در این گزارش اعلام شده است که ۲۶ کشور جهان در سال ۲۰۱۸ محصولات تراریخته را تولید کردند و سطح زیر کشت این نوع محصولات کشاورزی سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ به میزان ۹.۱ میلیون هکتار افزایش یافت و از ۱۸۹.۸ میلیون هکتار به ۱۹۱.۷ میلیون هکتار رسیده است. این مقدار نشان می‌دهد محصولات تراریخته سریع‌ترین فناوری پذیرفته شده در حوزه فناوری‌های زراعی در جهان محسوب می‌شوند.

تا پایان سال ۲۰۱۸ در مجموع ۷۰ کشور محصولات تراریخته را رسما پذیرفتند که از این تعداد ۲۶ کشور محصولات تراریخته را تولید و مصرف و ۴۴ کشور دیگر وارد کننده این نوع محصولات هستند.
کشور مقام اول، ۱۸ کشور ابر تولید کننده محصولات تراریخته هستند که بیش از ۵۰ هزار هکتار را به زیر کشت محصول تراریخته برده‌اند

علاوه بر آن محصولات تراریخته منحصر به ۴ محصول تراریخته اصلی "ذرت"، "سویا"، "پنبه" و "کلزا" نمی‌شود بلکه تنوع آنها گسترش یافته و گزینه‌های بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان جهان و تولیدکنندگان مواد غذایی می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به "یونجه" ،"چغندرفند"، "پاپایا" (خربزه درختی)، "کدو"، "بادمجان"، "سیب زمینی" و "سیب" اشاره کرد.

علاوه بر آن دو نسل سیب‌زمینی که پس از پوست کندن قهوه‌ای نمی‌شود و مقدار آکریلامید (مواد سرطان‌زا) آن نسبت به مشابه غیر تراریخته کاهش یافته است و نسبت به بیماری "بلایت دیرهنگام" مقاوم است، در آمریکا کاشته می‌شود.

برزیل نیز اولین نیشکر مقاوم به آفات حشره‌ای، اندونزی اولین نیشکر متحمل به خشکی و استرالیا اولین گلرنگ با اسید اولئیک بالا را برای تحقیق، توسعه و تکثیر بذر به زیر کشت برده‌اند

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها