بازگشایی یک مسیر جدید از هرمزگان به عمان برای صادرات مواد غذایی



سخنگوی گمرک ایران ضمن تشریح آخرین وضعیت مرزهای زمینی کشور گفت: یک مسیر جدید از هرمزگان به کشور عمان برای صادرات مواد غذایی بازگشایی شده است.

به گزارش صبح ساحل، روح الله لطیفی اظهار داشت: چند کامیون ایرانی که پشت مرزهای ترکیه بودند برای ورود به ایران، توانستند وارد ترکیه و بعد وارد ایران شوند.

سخنگوی گمرک ایران افزود: در اقلیم کردستان شاهد توقف بیش از حد کامیون‌های ایرانی حامل سوخت هستیم چرا که مصرف سوخت در عراق پایین آمده و مخازن و پمپ بنزین‌ها پر است.

وی ادامه داد: ارتباط با افغانستان هم عادی است اما مرزها با کشور پاکستان بسته است.

لطیفی افزود: یک مسیر جدید از هرمزگان به عمان برای صادرات مواد غذایی بازگشایی شده است. همچنان مسیر تجاری به امارات و کویت بسته است. به کشور قطر نیز فقط شناورهای فلزی یخچال دار اجازه ورود دارند. به عراق غیر از اقلیم کردستان مسیرها بسته است. تجارت با کشور ارمنستان هم محدود است.

سخنگوی گمرک ایران گفت: مرز نخجوان به صورت ترانشیپ و برای ورود محدود صادرات باز است. به کشور آذربایجان با شیوه ترانشیپ صادرات داریم. به کشور روسیه نیز از طریق دریایی و زمینی و ریلی از مسیر آذربایجان ترانزیت کالا داریم.

وی افزود: از مسیر دریایی مثل بندر انزلی، آستارا، کاسپین، امیرآباد و نوشهر به روسیه و آذربایجان واردات و صادرات داریم.

لطیفی ادامه داد: ارتباط با کشور ترکمنستان از مسیر ریلی سرخس باز است و کالاهای فاسد نشدنی از آن مسیر وارد این کشور می‌شوند و در آنجا به دلیل اینکه عرض راه آهن در کشورهای آسیای میانه با ایران فرق دارد در مرز لوکوموتیو تغییر می‌کند و جا به جایی کالا صورت می‌گیرد.

سخنگوی گمرک ایران افزود: همچنین رایزنی‌هایی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران شده است تا مسیر ریلی اینچه‌برون بازگشایی شود. در حال حاضر راه آهن ایران، وزارت امور خارجه و سفارت ایران در حال تلاش برای بازگشایی جهت ارسال کالا از این مسیر به ترکمنستان هستند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

صادرات و واردات بین ایران و ترکیه از مسیر ریلی رازی / ‏‬مشکل مخابراتی داریم

وی ادامه داد: طبق توافقی که شده، به ترکیه از مسیر ریلی رازی به صورت روزانه واردات و صادرات داریم. البته در گمرک رازی مشکلاتی در بحث زیرساخت‌های ارتباطات داریم که امیدواریم شرکت مخابرات با جدیت این مشکل را رفع کند.

تمام بنادر اصلی کشور فعالند

لطیفی با بیان اینکه بنادر اصلی کشور فعال هستند، گفت: بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر بوشهر و بندر چابهار، هم در حوزه ترانزیت و هم واردات و صادرات کالاهای تجاری فعال هستند و حتی بنادری مثل خارک و عسلویه نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: سایرمقاصد دریایی همچنان فعال است.

منبع:مهر

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها