مرگ کرونا با شعار « در خانه بمانید»

سایه سنگین «کووید 19» در نوروز 99



کرونا، مسمومیت الکلی و سیل. تب بحرانهای آزاردهنده و نگران کننده ،امسال نیز لحظه ای از ما جدا نشد و هررسانه تصویری و شنیداری رسمی و غیر رسمی را رصد می کردیم با خبرهای ناخوشایندی از افزایش آمار تلفات روبرو می شدیم .اما در این 17روزه نخست سال جاری، بحرانی که بیشتر سر زبانها بوده و همه را از پارسال خانه نشین کرده ، «کووید 19» چهارماهه است . ویروس نامرئی که در دنیا جا خوش کرده وانگار خیال رفتن ندارد.ویروسی به شدت واگیردار که کم از سارس ، آنفولانزا (H1 و N 1) و ابولا ندارد، ویروسی که مرز، جغرافیا ، قومیت ،غنی و فقیر ، سیاستمدار ، غیر سیاستمدار نمی شناسد ، همه را درگیر خود می کند ...

هفت‌سین کرونایی

ساعت 7 و19 دقیقه و 37 ثانیه ...و آغاز سال 99.  سالی که نیایش های کنار سفره هفت سین ایرانی های سراسر جهان، رنگ و بوی کرونایی داشت  که هر چه زودتر ، جهان از شر این ویروس نجات یابد و...


اکثر افراد ،همانند سالهای گذشته  کنار سفره هفت سین نزد عزیزانشان نبودند و (کووید19) آنها را درگیر خود کرده بود . از فرزندان یا پدر و مادرهایی که برای در امان ماندن از این بحران ناشناخته، خود را در منزل قرنطینه کردند ویا در بخش های درمانی مشغول خدمات رسانی به بیماران بودند یا بیمار بودند و بستری در مراکز درمانی. همگی   از طریق  پیامک و ارتباط تصویری در فضای مجازی اشک ریختند ، خندیدند ،آرزو کردند ، تبریک گفتند  و یا به خانواده های عزادار  تسلیت گفتند.


سازمان بهداشت جهانی  و وزارت بهداشت ایران در اطلاعیه ها و بیانه های مختلف از مردم خواستند  از خانه هایشان خارج نشوند چه برسد به آن که  در آستانه نوروز و به رسم هزار ساله شان خیال دید و بازدید  و سفر کردن به سرشان بزند  اما متاسفانه عده ای بدون توجه به این هشدارهای مقامات بهداشتی مبنی بر قرنطینه بودن در خانه برای کمک کردن برای متوقف شدن این ویروس جانی،شال و کلاه کردند دل به جاده و شهر و روستا زدند و کرونا را به عزیزانشان سوغاتی بردند. سوغاتی که جان خیلی ها را گرفت و مظلومانه آنها را  راهی قبرستان کرد . آمارهای مبتلایان به کرونا روز به روز بیشتر  شد. مبتلایان این ویروس ناشناخته  در ایران تا ظهر 16 فروردین ماه ، به55 هزار  و743نفر رسید که 3 هزار و452نفر نیز جان خود را از دست دادند.

مرگ6نفر درنیمه اول فروردین ماه براثر کرونا

«5 نفر (2مورد در بندرعباس و سه مورد در کیش) به مبتلایان به کرونا در هرمزگان افزوده شد و شمار مبتلایان به ۱۲۹ نفر رسید. مراجعه افراد با علائم حاد تنفسی به بیمارستانها از شیوع ویروس کرونا تاکنون به  ۹۱۳ نفر رسید که ۷۸۵ نفر مرخص و ۱۱ نفر نیز بیمار در استان بستری بودند».این آماراعلام شده در29 اسفندماه سال 98 است و یک روز بعد  یعنی در یکم فروردین ماه 99، با مثبت شدن 17 مورد آزمایش کرونا ، آمار مبتلایان به این ویروس به 146 نفر رشد داشت ، همچنین با جان باختن یک نفر دیگر از مبتلایان ،  شمارفوتی های ناشی از کرونا در استان به 12 نفر افزایش یافت.  در اول فروردین ماه امسال ،22نفر با علائم حاد تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند و 24 نفر نیز مرخص شده اند.
آمارمبتلایان به این ویروس ناشناس، در ایام نوروز، روز به روز رشد کرد تا اینکه پس از گذشت16 روز از سال نو، آمار مبتلایان به کووید 19  در هرمزگان، به234 نفر و آمار فوتی ها به17 نفر  رسید.
دیشب دکتر حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همانند هر شب در خبر ساعت 20 ، به تشریح موارد مبتلا به بیماری های حاد تنفسی و موارد مثبت بیماری کرونا در استان پرداخت . به گفته وی ،هزارو 421 نفر از شروع خطر اپیدمی به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شده اند که از این تعداد  هزار و238نفر ترخیص شده اند  و 107 نفر بستری هستند. از این تعداد آمار نیز از هزارو 149  نفر به دلیل مشکوک بودن به کرونا نمونه گیری شده است. دکتر فرشیدی با اشاره به اضافه شدن 13 نفر جدید در لیست مبتلایان به کرونا ، آمار مبتلایان استان را 234 نفر خواند.از این تعداد مبتلا ، 200 نفر پس از بهبودی ترخیص  و در منازلشان قرنطینه شده اند و 17 نفر همچنان در بیمارستانها بستری هستند. وی از مرگ خانم34ساله ای  از بندرلنگه به علت کرونا خبر داد . این زن جوان با سابقه مصرف دخانیات  به بیماری زمینه ایی ریوی نیز  مبتلا بود. بدین صورت با مرگ این فرد، آمار کشته های کرونا در هرمزگان به17نفر رسید.
متاسفانه از آغاز سال جدید تا امروز 6 نفر بر اثر کرونا در هرمزگان جان سپردند .

قرنطینه14روزه مسافران

دیشب دکتر فرشیدی قبل از اعلام آمار جدید مبتلایان  تاکید داشت که هنوز در شرایط بحران قرار داریم وهموطنان همچنان در خانه بمانند ،افرادی که مسافرت رفته اند ۱۴ رو قرنطینه را رعایت کنند، هیچ کسی حق ندارد ساعتی تفریح خودش را به سلامتی مردم ترجیح بدهد ، اینکار از نظر قانون یک ظلم و یک جرم هست و از نظر شرعی هم نامشروع هست.تمام مسافرینی که از مسافرت برمی گردند برابر دستورالعمل وزارت بهداشت باید ۱۴ روز قرنطینه شوند.حتی باید جرائمی برای این افراد در نظر گرفته شود به دلیل عدم رعایت یک توصیه مهم بهداشتی که با رعایت نکردن این قانون باعث انتشار بیماری کرونا در استان شده اند.

این مقام مسوول دو شب قبل از قرنطینه شدن بیش از هزار بیمار مشکوک به کرونا در استان خبر داد که افرادی که در قرنطینه برای مدت ۱۴ روز بستری می شوند، به راحتی می توان آنان را درمان کرد.بیماران تحت نظر عوامل بهداشتی دوران نقاهت خود را در محیطی آرام و مناسب می گذرانند.خانواده های افراد مبتلا بطور کامل در جریان این بیماری هستند و از نحوه ی خواب، تغذیه و درمان بیمار خود اطلاع دارند.

راه‌اندازی بخش کووید3

با توجه به تکمیل ظرفیت بخش کووید یک و دو،  که در ساختمان سوختگی شفا راه اندازی شده بود بخش کووید ۳ در ساختمان بیمارستان  ابن سینا (اعصاب و روان) راه اندازی
شد.دکتر محمد تمدن دار رئیس مجتمع اموزشی پژوهشی درمانی پیامبر اعظم(ص) بندرعباس ضمن بیان این مطلب گفت: بخش کووید یک بیمارستان شهید محمدی،  با ۱۶ تخت فعال ، بخش آی سی یو کووید با ۶ تخت فعال و بخش کووید دو ، که در طبقه فوقانی بخش کووید یک راه اندازی گردیده بود  با ۱۶ تخت فعال خدمات درمانی را به بیماران بستری با تشخیص کرونا انجام می دهند که با توجه به نیاز استان و افزایش زمان بستری بیماران مبتلا به کرونا،  بخش کووید ۳ که از قبل با همکاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، خیرین حوزه های مختلف و اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی در ساختمان جدید  بیمارستان ابن سینا (اعصاب و روان) تجهیز گردیده بود با ۲۴ تخت، فعالیت خود را آغاز نمود.دکتر تمدن داربا بیان اینکه تمهیدات لازم جهت راه اندازی بخش کووید ۴ و ۵ نیز انجام شده است گفت: در صورت لزوم بخش های الحاقی کووید ۴ و ۵ نیز جهت درمان بیماران بستری فعال خواهد شد.

زن50ساله کرونا را شکست داد

بیمار قلبی کلیوی ۵۰ ساله در بندرعباس پس از هفت روز جدال سخت با کرونا موفق به شکست این بیماری شد.این خبر خوشحال کننده ای بود که دیروز مطلع شدیم .متخصص عفونی بخش کووید مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در خصوص این بیمار گفت: بیمار خانم ۵۰ ساله با سابقه بیماری قلبی و کلیوی از پنجم فروردین ماه با تنگی نفس شدید و سطح اکسیژن خون ۸۰ درصد به بیمارستان شهید محمدی مراجعه کرد.دکتر مهدی فراشاهی بیان داشت: با توجه به شرایط نامساعد بیمار ، وی در بخش آی سی یو کووید بستری و جهت کمک به تنفس و اکسیژن رسانی ، به دستگاه تهویه مکانیکی متصل گردید.

وی افزود: بیماری‌های زمینه‌ای بیمار، شرایط وی را بحرانی تر می کرد که در نهایت پس از هفت روز جدال نابرابر با کرونا و انجام مراقبت های پرستاری و دارو درمانی، این بیمار در ۱۳ فروردین ماه از دستگاه تهویه مکانیکی جدا و جهت ادامه درمان به بخش بستری کووید انتقال یافت که پس از طی دوران نقاهت ترخیص خواهد شد.

غربالگری  84درصدی هرمزگانی‌ها درسامانه سلامت

۸۴ درصد مردم هرمزگان در سامانه غربالگری سلامت نام نویسی کرده اند  وسامانه سلامت نقش مهمی در پیشگیری و کنترل بهتر ویروس کرونا دارد.مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی استان  این مطلب را بیان کرد وافزود:هرمزگانی‌ها با مراجعه به سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir از نظر بیماری کرونا غربالگری شوند.به گفته دکتر فاطمه نوروزیان پس از نام نویسی دراین سامانه در صورت داشتن علائم مشکوک بیماری از طرف پایگاه‌های سلامت و مراکز بهداشتی با آنان تماس گرفته می‌شود.شهروندان،هر روز یا در صورت داشتن علائم بیماری کرونا در این سامانه غربالگری شوند و مراجعه به این سایت تنها به یکبار محدود نشود.شماره ۴۰۳۰ هم شماره‌ای است که از طرف پایگاه‌های سلامت با شهروندان تماس گرفته می شود.

دستگیری شایعه‌سازان قرنطینه

شایعاتی در خصوص کرونا در روزهای اول شیوع این ویروس داغ بود وافرادی آمار عجیب و غریب از مرگ و ابتلا به کرونا اعلام می کردند که باعث آسیب به آرامش روانی جامعه،احساس ناامنی و تشویش اذهان عمومی می شد اما با اطلاع رسانی به موقع مسوولان  و دستگیری عاملان شایعه ، جلوی جو ناآرام گرفته شد. بحث قرنطینه پبش آمد و باز عده ای  فرصت طلب ، دست به انتشار مطالب التهابی و ساختگی پیرامون قرنطینه استان و تعطیلی اصناف شهرستان های بندرعباس زدند تا اینکه این عاملان شایعه  که 7 نفر هستند به تله پلیس فتا افتادند.

به گفته سرهنگ علیرضا افتخاری رئیس پلیس فتا استان، افرادی از طریق صفحات مجازی در پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مجازی،اقدام به انتشار شایعات ساختگی و استرس زا در خصوص اقدامات دولت برای مقابله با شیوع ویروس کرونا از جمله شایعه قرنطینه کامل و تعطیلی اصناف شهرستان های بندرعباس با حربه انتساب آن به مصوبه شورای تأمین استان می کنند.کارشناسان پلیس فتا استان طی انجام عملیات فنی و بهره گیری از تجربیات اجرایی،  موفق به شناسایی عوامل شایعه ساز شده و طی هماهنگی قضائی، تعداد ۷ متهم در مکان های مختلف دستگیر و ضمن تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی شدند.

جمع‌آوری436موادضدعفونی‌کننده تقلبی

در این ایام بحرانی شیوع کرونا ، اقلام ضدعفونی یکی از نیازهای مهم جامعه  است که متاسفانه افراد سودجو از این شرایط استفاده و اقدام به احتکار و یا توزیع اقلام ضدعفونی کننده تقلبی می کنند.گزارش های بسیاری از کشف این اقلام در سال گذشته  در رسانه ها منتشر شد و امسال نیز آمارهای از کشفیات و دستگیری ها در این راستا  ارائه شد. چندی پیش غلامعلی جاودان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  از کشف  بیش از ۴۳۶ قلم از اقلام غیر مجاز و تقلبی با عنوان ضد عفونی کننده های دست و سطوح توسط بازرسان و کارشناسان دستگاهای نظارتی و بازرسی از سطح عرضه، در استان  هرمزگان خبر داد که کارشناسان سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت معدن و تجارت، پلیس نظارت بر اماکن، معاونت بهداشتی با همراهی کارشناسان معاونت غذا و دارو دانشگاه با حضور در سطح عرضه مواد ضد عفونی و بهداشتی بر روند عرضه این محصولات نظارت کردند.

نظارت بر اقلامی از جمله ضد عفونی کننده های دست و سطوح به منظور جلوگیری از سوء استفاده برخی از افراد سود جو از فضای مقابله با ویروس کرونا و تهدید سلامت عمومی و همچنین جلوگیری از توزیع اقلام تقلبی و غیر مجاز شامل انواع ضد عفونی کننده ها از اقداماتی بود که بصورت بازدید های گروهی توسط کارشناسان سازمانهای نظارتی صورت گرفت.هفته گذشته نیز خبری از کشف ۱۰ هزار دستکش لاتکس قاچاق در بندرعباس منتشر شد .این محموله  به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال ، از یک دستگاه خودروی سواری در ایستگاه بازرسی شهید میرزایی حین کنترل خودرو‌های خروجی از بندرعباس کشف شد که در این رابطه یک نفر دستگیر شد.

   

  سایه سنگین «کووید 19» در نوروز 99

    

پلمب356سوئیت و منزل مبله شبانه غیرمجاز

با توجه به انتشار سریع و گسترش ویروس کرونا در کشور و به منظور جلوگیری از شیوع آن در سطح استان طرح تشدید مقابله با اجاره منازل مبله غیر مجاز با جدیت در دستور کارمأموران پلیس امنیت عمومی استان قرار گرفت و علی رغم ابلاغ عدم پذیرش میهمان به کلیه مراکز اقامتی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا متاسفانه تعدادی افراد سود جو با تبلیغ وسیع در سطح فضای مجازی و حقیقی اقدام به اجاره خانه های مبله به مسافران کرده اند. در این مورد ۳۵۶ باب سوئیت و منزل مبله شبانه غیرمجاز در بندرعباس و قشم پلمپ شد.سردار جعفری فرمانده انتظامی استان هرمزگان  در این خصوص گفت:مأموران در اجرای مصوبات قرار گاه استانی مقابله با ویروس کرونا و هماهنگی قضائی با اجرای طرح نظارتی و ارتقاء امنیت اجتماعی تعداد ۳۵۶ باب سوئیت و منزل مبله شبانه غیر مجاز در شهرستان بندرعباس و قشم را شناسایی و پلمپ کردند.

نه‌به‌13بدر امسال

_سیزده بدر ما بعد از شکست کرونا ، سیزده بدر در خانه می مانیم تا بهار قشنگ تری داشته باشیم، روز طبیعت مبارک.
_امسال سیزده بدربا تمام دلتنگی ها دور از هم و در خانه می مانیم ، به امید روزی که کرونا را شکست دهیم و با خیالی آسوده سیزده بدر بگیریم ...
_سیزده بدر فرصت خوبی است برای دور کردن نحسی ، نه گرفتن نحسی کرونا ، سیزده بدر امسال را در خانه می مانیم
_کرونا خیلی چیزا و خیلی از عزیزان را از ما گرفت و خیلی چیزها هم به ما آموخت . ولی برای زمین، فرصت یک نفس کشیدن بود، فرصت بدون مزاحمت.  ما آدم ها امسال سیزده بدر در خانه می مانیم تا با اتحاد و همدلی کرونا را شکست دهیم.


اینها نمونه ای از پیامک های افراد در فضای مجازی است که همه را دعوت کردند در خانه بمانند .ماندن در خانه آن هم در روزی مانند سیزده بدر برای هبچ ایرانی آسان نیست  اما وقتی پای حفظ سلامتی در میان باشد باید گفت یک سال هزار سال نمی شود. رفتن به دامان طبیعت  در روز سیزده بدر رسمی کهن در میان ایرانیان به شمار می رود اما با شیوع ویروس کرونا و برای رعایت توصیه های بهداشتی و گسستن زنجیره شیوع این ویروس جانی، نوروز امسال رنگ دیگری گرفت. مردم  امسال ماندن در خانه را به حضور در طبیعت ترجیح دادند .


البته طرح فاصله گذاری اجتماعی از طریق ستاد مدیریت بیماری کرونا در همه استانها تاثیر بسزایی در خلوتی مکانها داشت و 13 بدر امسال بوستان ها و خیابانها خلوت از جمعیت بود.به گفته سرهنگ مهدی نیکبخت  سرپرست پلیس راه هرمزگان گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی در روز ۱۳ فروردین با شدت بیشتری اجرا و در این طرح از تردد خودرو‌ها در جاده‌های استان و شهر‌ها جلوگیری شد. ۹۴ نقطه ورودی و خروجی شهر‌های استان هرمزگان تیم‌های کنترل و مراقبت مستقر و در حال اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا هستند. گفتنی است طرح فاصله گذاری اجتماعی تا ۲۰ فروردین در استان اجرا می شود. بیش از  ۹۰ نقطه، تیم های کنترل و ارزیاب مستقر هستند که بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت شبانه روزی در این تیم ها حضور دارند و در این مدت  بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر طی این روزها و در اجرای این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند که تعدادی نیز بنا به ًضرورت ها جریمه شدند و با آنها برخوردشده است.

سایه کرونا برروی مطبوعات

امروز17فروردین ماه سال ۹۹ است و می بایست مانند سالهای قبل ،در اولین روز بعد از تعطیلات نوروز در دفتر روزنامه حاضر می شدیم و در کنار همکاران،  صفحات روزنامه را آماده می کردیم می فرستادیم به چاپ تا بر روی گیشه های  دکه های روزنامه فروشی  قرار گیرد.اما امسال  سایه شوم  کرونا بر سر نشریات مکتوب قرار گرفت . بر اساس اطلاعیه کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا  در مورد انتشار نسخه کاغذی رسانه ها ،نشریات استان  هرمزگان همانند نشریات سراسر کشور  در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله گذاری  اجتماعی تا پایان طرح مقابله با کرونا چاپ نمی شود. اولین شماره از روزنامه سال 99، صفحه بندی شد و به صورت الکترونیکی از طریق سایت روزنامه صبح ساحل در دید شما قرار گرفت. ما هم  در راستای « درخانه بمانید» ، در منزل  از طریق دورکاری ،خبرها و گزارشها را آماده می کنیم .


 امیدواریم هر چه زودتر  داروی درمان «کرونا» ساخته و همچنین با همدلی تک تک هموطنان، سایه سیاه ویروس ناشناخته از سر دنیا محو شود. ویروسی که خیابان ها را خلوت و دوستی ها و روابط انسانی را محدود کرده است و اقتصاد جهانی را دستخوش سود و زیان های میلیاردی کرده است...


 و اینکه امسال نوروزی  خاصی داشتیم. نوروزی که ماندگار  تاریخ است.سال یادگار تاریخ ، به سلامتی و شادی.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها