700 هکتار از زمین های کشاورزی میناب احیا می شود



رییس اداره امور آب شهرستان میناب گفت:با اختصاص روزانه ۲۶۰۰ لیتر بر ثانیه، امسال هفتصد هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت شمال میناب که بیش از ۷ سال بایر مانده بود به زیر کشت می‌رود.

به گزارش صبح ساحل، رحمت الله مهدی زاده سه شنبه شب در نشستی در خصوص وضعیت منابع آب میناب اظهار داشت: به دنبال این بارندگی ها و ورود این حجم از روان آب به سد استقلال، بیش از ۶۱ میلیون مترمکعب آب از این سد سرریز شد.

وی با اشاره به تخصیص روزانه دو هزارو ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از آب سد استقلال میناب به بخش کشاورزی و باغی، خاطرنشان کرد: پارسال با توجه به کمبود منابع آب، بیش از ۱۷ میلیون مترمکعب آب این سد به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

مهدی زاده تصریح کرد:به دنبال بارندگی های زمستان پارسال و ابتدای سال جدید، ۳۰۸ میلیون مترمکعب روان آب وارد سد استقلال میناب شده است.

وی خاطرنشان کرد: با تغییر روش‌های آبیاری سنتی به مدرن، می‌توان با مقدار آب موجود سطح بیشتری از باغ‌ها و مزرعه‌های کشاورزی را آبیاری کرد به نحوی که بازده بیشتری نیز داشته باشند.

مهدی زاده از کشاورزان و باغداران میناب خواست درحد معقول و به اندازه ای کشت کنند تا با این میزان آب مشکلی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود نداشته باشند.

رییس اداره امور آب شهرستان میناب اظهار داشت: در سال های اخیر کاهش بارندگی موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌های بسیاری شده که در چنین شرایطی مشارکت مردم در برنامه ریزی و مدیریت منابع آب، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و آبیاری قطره ای، جلوگیری از اتلاف آب و تغییر الگوی کشت توسط کشاورزان از مهمترین عواملی است که در ‏مدیریت منابع آب موجود مهم و اثر گذار است.

طبق اعلام هواشناسی هرمزگان ، از مهر پارسال تا ۱۱ فروردین ۱۳۹۹، در شهرستان میناب ۴۰۵ میلی متر باران بارید که ۲۶ درصد بیشتر از پارسال بود.

شهرستان میناب در مجموع ۴۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی دارد.

یکی از مهمترین منابع آبی هرمزگان سد استقلال میناب است که بیش از ۴۰ سال پیش با ظرفیت ۲۵۰میلیون متر مکعب با هدف آبرسانی به شهر میناب و بندرعباس احداث شد ولی پس از دو دهه کم بارشی و خشکسالی، در سال های اخیر با بحران کم آبی مواجه شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها