حسن روحانی در بحران کرونا هرمزگان،شرایط استان را عادی خواند:

آژیر سفید جنگ و کرونا، این کجا و آن کجا



«شنوندگان عزیز! صدایی که هم اکنون می شنوید، صدای آژیر «وضعیت سفید» است و این بدان معناست که شرایط عادی است و می توانید پناهگاه ها را ترک کنید...»!

تک تک این کلمات یادآور روزهای سخت جنگ تحمیلی هشت ساله  است  روزهای که افراد  با شنیدن  آژیر سفید از رادیو و بلندگوهای کوچه و محل با  صدای «حسن سلطانی گوینده خبر  صدا و سیما » ، ترس و دلهره ها فروکش می کرد واز پناهگاه ها  خارج می شدند.

 افرادی  که دقایق و ساعاتی قبل با شنیدن آژیر قرمز «شنوندگان عزیز؛ توجه فرمایید، توجه فرمایید،علامتی که هم اکنون
می شنوید، اعلام خطر یا وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن این است که حمله هوایی انجام خواهد شد.محل کار خود را ترک و به پناهگاه بروید.

« هرچه کار در دست داشتند به زمین میگذاشتند وهمراه خانواده هایشان راهی  پناهگاه می شدند  و آنقدر منتظر می ماندند تا آژیر سفید را از رادیو بشنوند .

دهه شصتی ها، این روزها و لحظات  سخت،پر از استرس و وحشت  حملات موشکی  را چشیده اند، لحظاتی که در طول هشت سال از جنگ با  اعلام وضعیت قرمز، زرد و سفید هراسان و مضطرب می شدند، به این سو و آن سو دویدند در پی یافتن پناهگاه  که از شر بمباران هوایی دشمن در امان بمانند ، اما در عین حال متعهد بودند و همیار. بیشتر مردم هر زمان كه كمبود گروه های خونی برای كمك به مجروحان بمباران و رزمندگان اسلام نیاز می شد برای كمك صف می كشیدند.

در آن روزها اگر  اعلام می شد كه نیاز شدید به دارو و وسایل كمك های اولیه وجود دارد هرچه در خانه ها داشتند از قبیل پنبه، دارو، گازهای استریل و لوازم و تجهیزات كمك های اولیه را به وانت هایی كه به محلات برای جمع آوری آمده بودند، اهدا می كردند. قصه همکاری، همیاری ،  اشکها و گریه ها و دلتنگی ها آن روزهای جنگ، یادآور امروز جامعه کرونایی است.

 امروزی که مردم  ما ثابت کردند همیشه پشت هم هستند و می توانند با هر سختی و با همدلی ، این ویروس که همانند موشک دشمن، ویرانگر است را شکست دهند.اما در حال حاضر  آژیر کرونا از شمال تا جنوب ، شرق تا غرب  کشور ما قرمز و زرد  است یعنی خطر در کمین است و هر کدام مان باید برای دوری از ترکش راکتهای آن، در پناهگاهی باشیم و آینده ی خود و نزدیکان مان را تضمین نماییم.شرایط امروز استانهای کشور خوب نیست ،کووید ۱۹ تا دیروز ظهر ،۱۹ فروردین ،جان ۳هزارو۸۷۲ نفر دیگر را گرفته است  و تاکنون  ۶۲هزار و ۵۸۹ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

 

آژیر سفید در هرمزگان!

« تردد خودروها در بین استانها تا 30 فروردین ممنوع است و همچنین در خصوص   آموزش پرورش و آموزش عالی  فعلا تصمیم بر این است که تا 30 فروردین تعطیل باشند وآموزش از طریق فضای مجازی استفاده شود، البته اختیاراتی را به آموزش و پرورش ها داده ایم که استانهای که می توانند، فعالیت خودشان  را آغاز کنند ، ما  استانهای سفیدی در منطقه جنوب کشور داریم که  آموزش و پرورش استانهای مانند بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که سفید هستند می تواننددر برگزاری کلاسها تصمیم بگیرند ... »این مطالب کلیدی را حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در یکشنبه گذشته  در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا عنوان کرد  و استان هرمزگان را جز استانهای سفید دانست  و اختیار ادامه شرایط  در استانهای سفید را به استانداران آن استان سپرد.از نظر وی  آژیر سفید در هرمزگان به صدا در آمده است  آژیری که در زمان جنگ علامتی بود که مخاطبان خود را به وضعیت ایمن و بی خطر وعده داده و از آنها می خواست که بدون دغدغه و با آرامش خاطر، کار و زندگی معمولی خود را  از سر گیرند...

 

واژه استان سفید مردم را فریب ندهد

این سخنان  رییس جمهوری، واکنش های بسیاری از سوی مسوولان و مردم  استانهای جنوبی به خصوص هرمزگان  در بر داشت که  با ابراز نگرانی از سفید خواندن استانشان ، خواستار حفظ تعطیلی و  ادامه طرح فاصله اجنماعی تا بهبود شرایط شدند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان چند ساعت بعد در واکنش به این خبر  ، هرمزگان را استانی با وضعیت سفید ندانست وگفت: آمارها مبتلایان روزانه رو به افزایش است واگر فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی رعایت نشود باید منتظر باشیم که موارد جدیدی در استان پیدا کنیم.

 دکتر حسین فرشیدی تاکید کرد :واژه استان سفید و یا آمار پایین مبتلایان مردم را فریب ندهد که موجب بی توجهی به طرح فاصله گذاری شود و یا موجب سفر هموطنان به استان هرمزگان شود، بهترین کمک برای ریشه کنی این بیماری ماندن در خانه و شهر خودتان است.وی  با بیان اینکه تا آخر فروردین طرح فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی ادامه پیدا خواهد کرد گریزی زد به آمارها که  آمارها در هرمزگان نشان دهنده افزایش تعداد بیماران هست و  مطابق نمودار اپیدمی، در حال حاضر روی بازوی بالارونده هستیم و هنوز به پیک نرسیده ایم. دکتر فرشیدی  افزود: خیلی واضح باید بگویم اگر امروز آماری اعلام می کنیم باید چندین برابر آن را در افرادی پیدا کنیم که بدون علامت در جامعه قدم میزنند و فعالیتهای معمولی خود را انجام می دهند.

 

مخالفت نمایندگان هرمزگان

نمایندگان مردم هرمزگان در سخنان جداگانه ای ، تصمیم و استدلال رییس جمهور در خصوص وضعیت سفید استانهای جنوبی به خصوص هرمزگان واکنش نشان دادند و آن را نسنجیده و اشتباه خواندند که دولت باید با تدبیر بیشتری در مدیریت مقابله با کرونا رفتار کند و تصمیم بگیرد.

 استان های جنوبی مانند هرمزگان به دلیل مهاجرپذیری بیشتر در معرض شیوع گسترده کرونا هستند،اگرمسوولان دیدند  استانی از نظر تعداد ابتلاء و جان باختگان نسبت به سایر استانها آمار کمتری داشته باشد بداند این آمار  به منزله سفید بودن وضعیت نیست، شاید در این استان مردم بیشتر همراهی کردند و کادر درمانی نیز بیشتر تلاش کردند تا این ویروس را کنترل کنند.

 بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و اعلام وضعیت سفید و برقراری روال عادی در استان های جنوبی تا زمان ایجاد تعادل و پایداری شرایط و رفع زنجیره شیوع کرونا در کشور، امنیت سلامت مردم را به مخاطره خواهد انداخت اقتصاد کشور و به جریان انداختن آن در ابتدای سال، موضوعی بسیار مهم و ضرورتی اساسی بخصوص برای کشور ما که در معرض تحریم های شدید قرار دارد، است اما روی دیگر موضوع آن است که اخذ تصمیم درست در مورد تعطیلی برخی مراکز تجمع و کانون های جمعیتی می تواند جلوی آسیب های اقتصادی شدید آتی را بگیرد و مدیریت شرایط این بیماری طی یک ماه آینده اهمیت زیادی دارد اینکه نمایندگان هرمزگان تاکید کردند هر تصمیمی بعد از ۳۰ فروردین نیز برای مدارس و دانشگاه ها و کانون های دیگر تجمع باید با درنظرگرفتن شرایط کشور و وضعیت شیوع این بیماری اتخاذ شود.

هیچ استانی دارای وضعیت سفید نیست

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در واکنش به خبر وضعیت سفید استانهای جنوبی گفت:هیچ استانی دارای وضعیت سفید نیست و بنده چنین چیزی را از رئیس جمهور نشنیده ام. نه تنها ایران بلکه در دنیا جایی سفید نیست.

 کیانوش جهانپور هشدار داد که  بیماری کرونا جدی است و اکنون کشور در فاز مدیریتی است و اگر مردم  رعایت نکنند، هفته آینده با خیز مجدد بیماری روبرو خواهیم شد. تصور برای برخی پیش آمده که با پایان تعطیلات وضعیت عادی است اما وضعیت عادی نیست.

مخاطبان  عزیز؛ توجه فرمایید ...

بر اساس آخرین آمار در سه شنبه  نوزدهم فروردین ماه،۱۸  نفر بر اثر این ویروس ناشناخته  در  هرمزگان جان سپرده اند  و در حال حاضر   ۲۶۵  نفر مبتلا به کرونا هستند  . بندرعباس با ۱۳۴ نفر ،کیش ۴۵، قشم ۲۸ نفر و میناب ۲۷  بیشترین آمار مبتلایان را به خود اختصاص داده اند.گفتنی است هزار و ۵۶۶ نفر از  شروع خطر اپیدمی به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شده که از این تعداد  هزارو ۳۰۸ نفر ترخیص شدند و ۱۶۸ نفر همچنان بستری هستندآمارهای منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نشان می دهد ، این استان از نظر شیوع کرونا ،نمی توان استان سفید  نامید  چرا که  براساس این آمارها، مبتلایان به کرونا سیر صعودی دارد  وروز به روز بر تعداد  قربانیان ناشی از ویروس «کووید_19» افزوده می شود.

گرچه هنوز افرادی هستند که به دلیل ابتلا به این بیماری حاضر نیستند خود را به مراکز درمانی برساند ، در واقع در آمار قرار ندارند ... به گفته دکتر فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، در زمانی از چرخه انتقال قرار گرفته ایم که باید موارد را به شکل فعال پیدا کنیم و منتظر نمانیم افراد دارای علامت به مراکز درمانی مراجعه و پس از انجام تست روند درمانشان را آغاز کنند، لذا تا زمانی که به شکل فعال وارد صحنه نشویم انتظار داریم موارد مثبت بالا برود.

آنچه در برخوردهای اجتماعی می بینیم اگر به همین شکل تداوم یابد در آینده ای نه چندان دور شاید ظرف 2 تا 3 هفته آینده شاهد یک پیک بسیار بزرگ بیماری کرونا در هرمزگان خواهیم بود .

دیروز با توجه به افزایش تعداد و مدت زمان بستری بیماران بخش کووید 4 مجتمع آموزشی ، پژوهشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس در طبقه فوقانی کووید 3 با ظرفیت 24 تخت فعال راه اندازی و اولین مریض در این بخش پذیرش شد. البته امیدوارم هرمزگانی ها   با رعایت نکات اصول بهداشتی ، ماندن در خانه و پرهیز از تجمعات غیر ضروری و مواجه با ویروس ، کادر درمان و نیروهای پشتیبان را در کنترل و شکست این بیماری یاری کنند...

و اینکه «مخاطبان  عزیز؛ توجه فرمایید، توجه فرمایید،علامتی که هم اکنون می شنوید، اعلام خطر یا وضعیت قرمز است و معنی و مفهوم آن این است که حمله کرونایی در حال انجام است ،  در  پناهگاه بمانید. »

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها