صبح ساحل تعطیلی موقت روزنامه‌ها را بررسی کرد

دست کرونا بر گلوی مطبوعات



کمیته اطلاع‌رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا روز دوشنبه ۱۱ فروردین‌ماه اعلام کرد که نشریات چاپی تا پایان محدودیت‌های مربوط به کرونا به‌صورت کاغذی منتشر نخواهندشد. البته مشخص نیست که این ممنوعیت دقیقا تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما گفته می‌شود این طرح موقتا تا ۲۰ فروردین اجرایی می‌شود و ممکن است تمدید شود. اگرچه در این شرایط سلامت مردم باید در اولویت باشد اما باتوجه به اقدامات ضعیف دولت در امر پیشگیری و دستور تداوم فعالیت ادارات و سازمان‌ها، توقف چاپ نشریات بی‌شباهت به سانسور مطبوعات نیست و جای تامل دارد. در بحران پیش‌رو، اطلاع‌رسانی و نقد عملکرد دولت و سازمان‌های مختلف در مواجهه با ویروس کرونا امری بسیار حائز اهمیت است. در آشفته بازاری به‌نام فضای مجازی که تنور اطلاعات غلط و اخبار جعلی در مورد کرونا داغ است، نیازم مبرم به روزنامه‌ها به عنوان یکی از پایه‌های اصلی رسانه به شدت احساس می‌شود تا از طریق رساندن صدای مردم به گوش مسئولین و انتقاد از عملکرد آن‌ها در اتخاذ تصمیمات اشتباه، راه را بر انتشار اخبار کذب ببندند. مطبوعاتی که پیش از این عمده فعالیت‌های آن‌ها محدود به کاغذ بود، در شرایط کنونی به یکباره باید با پایگاه‌های خبری و رسانه‌های آنلاینی رقابت کنند که سال‌هاست برای خود مخاطبان بیشتری پیدا کرده‌اند. رسانه‌های استان هرمزگان هم از این امر مستثنی نیستند و با مشکلاتی اعم از هزینه ثابت اجاره دفتر و حقوق کارکنان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا بهتر نبود که دولت با رعایت اصول بهداشتی امکان توزیع روزنامه‌ها را هم مانند دیگر مایحتاج ضروری مردم فراهم می آورد؟ این موضوع را از معاونت فرهنگی اداره ارشاد هرمزگان جویا شدیم.
صادق ارشیا، سرپرست معاونت فرهنگی اداره ارشاد هرمزگان در خصوص مدت زمان توقف چاپ نشریات کاغذی می‌گوید: منتظر دستور العمل جدید وزارتخانه هستیم تا مشخص شود این وضعیت تا کی ادامه دارد. ما پیگیر این موضوع هستیم و مکاتباتی با وزارتخانه و معاونت مطبوعاتی کشور انجام دادیم که احتمالا در چند روز آینده به آن پاسخ داده‌می‌شود. علاوه بر نشریات استان هرمزگان، چاپخانه‌ها هم زیر مجموعه ما هستند و اگر این شرایط ادامه‌دار شود آن‌ها ضرر بیشتری را متحمل می‌شوند اما نشریات استان هرمزگان، طبق روال هرسال تا ۱۵ فروردین چاپ نداشتند و ضرر چندانی نکردند. فقط روزنامه‌های استان هرمزگان درگیر این موضوع نیستند و نشریات بقیه‌ استان‌های کشور که تعداد نشریات آن‌ها چند برابر استان هرمزگان است هم با این مشکل مواجه هستند.
وی هم چنین در مورد برنامه حمایتی دولت از مطبوعات و چاپخانه‌های استان هرمزگان، می‌گوید: از وزارتخانه درخواست کردیم که بسته‌های حمایتی برای نشریات، موسسات و چاپخانه‌هایی که در این مدت تعطیل هستند، درنظر بگیرد.
ارشیا با بیان اینکه بیشترین تاثیرگذاری رسانه‌ها از طریق فضای مجازی است، توضیح می‌دهد: اکثر نشریات استان هرمزگان در فضای مجازی فعال هستند و از نظر اطلاع‌رسانی اخبار مشکلی ندارند. در تماس تلفنی با معاونت مطبوعاتی کشور پیشنهاد کردیم که نشریات و روزنامه‌ها، آگهی ادارات و سازمان‌های دولتی را در سایت خود منتشر کنند که ایشان با این موضوع موافقت کردند اما هنوز به طور کتبی این موضوع به ما ابلاغ نشده‌است. در خصوص تبلیغات برای سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مربوط به نشریات هم می‌توانیم با خانه مطبوعات و فعالان رسانه مشورت کنیم و نظرات و پیشنهادهای آن‌ها را درمورد شیوه این تبلیغات بشنویم.
سرپرست معاونت فرهنگی اداره ارشاد در پایان اضافه می‌کند: ارشیا ضمن اشاره به اینکه امکان انتقال ویروس کرونا از طریق کاغذ وجود دارد، اذعان کرد: سلامت مردم موضوع مهمی است و مردم هم نمی‌خواهند که هیج صنفی ضرر کند و همان‌طور که می‌دانید بازاریان هم در این شرایط ضرر کرده‌اند. به هرحال ما پیگیر این موضوف هستیم و نتیجه را به اطلاع نشریات می.رسانیم.
حال باید دید دولت و ستاد ملی مبارزه با کرونا هم‌چنان به قطع شدن صدای مطبوعات رای می‌دهند یا خیر؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها