توسعه پایانه کانتینری بندرشهیدرجایی، گامی در تحقق جهش تولید است



به گزارش صبح ساحل، مرحله ۳ توسعه پایانه کانتینری این بندر در مجموع شامل احداث یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله، ۴ میلیون متر مکعب لایروبی و احداث ۱۱۳ هکتار محوطه کانتینری پسکرانه است که با سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومانی سازمان بنادر و دریانوردی در دست اجراست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز جمعه گفت: در راستای ســرمایه گذاری های بندری و پســکرانه ای، مرحله سوم بندر شهید رجایی به عنوان یک ابرطرح راهبردی اقتصادی به دست متخصصان ایرانی در حال اجرا است.

الله‌مراد عفیفی‌پوردرگفت وگو با ایرنا افزود: اجرای این طرح بسیار مهم نشان دهنده توانمندی متخصصان داخلی در عرصه‌های مختلف به ویژه بندرسازی است.

وی ادامه داد: طرح توسعه بندرشهید رجایی به ویژه مرحله سوم آن(توسعه پایانه کانتینری) هم به لحاظ تجهیزات فنی و هم روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی های خاص و منحصربه فرد است.

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تصریح کرد: با تکمیل این مرحله از طرح توسعه بندرشهید رجایی شرایط برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ کانتینری با ظرفیت ۱۸هزار TEU در بندر شهید رجایی فراهم می‌شود و ۲.۲ هزار TEU کانتینر به ظرفیت این بندر اضافه خواهد شد.

عفیفی‌پور خاطرنشان کرد: این طرح راهبردی به دست مهندسان و متخصصان ایرانی طراحی، نظارت و با آخرین تکنولوژی های روز به اجرا درآمده و یک موفقیت بزرگ برای کشورمان محسوب می‌شود.

طرح توسعه پایانه‌های کانتینری بندرشهید رجایی شامل ۳ مرحله اجرایی و ۲ مرحله مطالعاتی است که مرحله دوم آن در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

این ترمینال قابلیت پهلودهی بزرگ‌ترین کشتی‌های نسل هفتم دنیا با آبخور ۱۷ متر و ظرفیتی افزون بر ۱۴۰هزار تن DWT را دارد.

بندر شهیدرجایی که بزرگترین بندر کانتینری کشور محسوب می‌شود و سهم قابل ملاحظه‌ای در تجارت ملی و منطقه‌ای دارد، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد.

مقدمات مرحله نخست احداث زیرساخت های فاز ۳ بندر شهید رجایی در جریان نخستین سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به استان هرمزگان(ششم اسفندماه ۹۲) در دستور کار قرار گرفت و پس از انجام یکسری مطالعات، کمتر از یکسال بعد (بهمن ماه ۹۳)عملیات عمرانی این طرح عظیم بندرسازی با حضور معاون اول رییس جمهوری شروع شد.

دومین مرحله از عملیات احداث مرحله سوم طرح توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی اسفندماه ۹۶ با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی،‌ رییس جمهوری در بندرعباس کلید خورد.

قرار بود عملیات اجرایی ساخت مرحله ۳ بندر شهید رجایی، با سرمایه گذاری ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی تامین مالی شود ( با این توضیح که اعتبار ساخت آن بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور انجام می گیرد) و در چشم انداز ۳ سال آینده، ظرفیت این بندر از ۶ میلیون به ۸ میلیون کانتینر افزایش یابد.

در مجموع با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری درسال جاری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران توی بازار تجارت جهانی و ارتقاء جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها