در نشست ویدیو کنفرانس دکتر رخشانی‌مهر مطرح شد:

تخصیص 15 میلیارد تومان اعتبار برای مدارس مناطق سیل‌زده هرمزگان



به گزارش صبح ساحل روز گذشته سی‌ویکم فروردین‌ماه، نشست ویدیو کنفرانس دکتر رخشانی‌مهر، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با حضور اصحاب رسانه استان هرمزگان در دفترمدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان برگزار شد. در آغاز این نشست دکتر غلامعلی رخشانی‌مهر ضمن تبریک عید نوروز به تشریح اقدامات و اهداف سازمان در استان هرمزگان پرداخت. در این نشست سیدفخرالدین هاشمی، مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان هم جزییات و آمار این اقدامات را تصریح کرد.

 

اهمیت مشارکت خیرین در امر مدرسه‌سازی

دکتر رخشانی‌مهر در خصوص تجهیز مدارس استان هرمزگان در سال‌های گذشته گفت: در سال 96 در استان هرمزگان 203 کلاس درس به بهره‌برداری رسید که این رقم در سال 97 به 264 کلاس و در سال 98 به 421 کلاس درس افزایش یافت.

وی افزود: در مجموع در طی دولت دوازدهم، 888 کلاس درس در استان هرمزگان ساخته و به اداره آموزش و پرورش استان تحویل داده‌شده‌است.

رخشانی‌مهر در ادامه با بیان این‌که میزان مشارکت خیرین در استان هرمزگان در سال 96 بیش از 30 میلیارد تومان بوده‌است تشریح کرد: این عدد در سال 97 به 37 میلیارد تومان و در سال 98 به بیش از 63 میلیارد تومان افزایش یافت.

وی اذعان کرد: در استان هرمزگان طی سال‌های 97 و 98  به همان نسبت که اعتبارات دولتی افزایش پیدا کرده، میزان تعهد خیرین هم افزایش یافته‌است.

وی با بیان لزوم توجه به ردیف پروژه‌های مشارکتی، تصریح کرد: هر استانی که بتواند میزان مشارکت خیرین را افزایش دهد، طبیعتا از ردیف‌های دولتی بیشتری هم بهره‌مند خواهد شد.

رخشانی‌مهر گفت: 30  میلیارد تومان اعتبار در سال 96 از محل ردیف‌های ملی به مدرسه‌سازی در استان هرمزگان اختصاص داده‌ایم که این رقم در سال 98 به 80 میلیارد تومان و در سال 99 به 92 میلیارد تومان رسیده‌است.

وی در خصوص استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی افزود: به استان هرمزگان توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و در ردیف استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، 7 و 6 دهم میلیارد تومان اعتبار به استان هرمزگان در سال 96  اختصاص یافت که این عدد در سال 97 به 11 میلیارد تومان و در سال 98 به 26 و نیم میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. بنابراین اعتبار ردیف استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در استان هرمزگان، در سال 98 نسب به سال 96 رشد 244 درصدی داشته‌است.

 

رخشانی‌مهر در خصوص مدارس فرسوده و غیراستاندارد استان هرمزگان با بیان این‌که 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی هستند گفت: بازسازی این مدارس به تنهایی از عهده دولت برنمی‌آید و این امر با کمک مردم و مشارکت آن‌ها امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: اعتبارات ملی مدرسه‌سازی در استان هرمزگان 218 درصد در سال 98 نسبت یه سال 96 رشد داشته‌است. این میزان رشد در سال 99 هم ادامه‌دار است و ما برای استان هرمزگان برنامه ویژه‌ای در سال 99 خواهیم داشت.

 

از مدارس مناطق سیل‌زده تا مدارس کپری در استان هرمزگان

دکتر رخشانی مهر با اشاره به درگیری استان‌های جنوبی کشور با وقوع سیل در دی‌ماه،بر لزوم توجه ویژه‌ به بازسازی مناطق سیل‌زده در استانهای درگیر سیل تاکید کرد و افزود: ما و همکارانمان پروژه‌هایی که نیاز به تعمیرات جزئی یا اساسی داشته‌باشند را تا مهرماه به بهره‌برداری می‌رسانیم.

رخشانی‌مهر در ادامه گفت: از محل حساب ذخیره ارزی کشور، مبلغ 15 میلیارد تومان اعتبار برای مناطق سیل‌زده استان هرمزگان تخصیص داده‌ایم.

رخشانی‌مهر در پایان در پاسخ به این‌که چه برنامه‌ای برای جمع‌آوری مدارس سنگی و کانکسی که به وفور در استان هرمزگان دیده می‌شود، دارد اظهار کرد: سازمان در دهه هشتاد اقدام به جمع‌آوری مدارس کپری و سنگی کرد و جمع‌آوری این مدارس را هم  جشن گرفت اما ما هنوز شاهد این‌گونه مدارس در بعضی مناطث کشور هستیم. از آن سال تا به حال باز هم تعدادی از  این مدارس کپری تولید شده‌است و به نظر من کپر جزو معماری سنتی این مناطق است و ما نباید به دنبال جمع‌آوری مدارس کپری باشیم؛ بلکه باید همین مدارس کپری را حفظ و روی معماری آن‌ها کار کنیم تا بتوانیم آن‌ها را به‌روز کنیم و ترکیبی از معماری سنتی و مدرن را کنار هم‌دیگر قرار دهیم. البته در سال قبل بیش از هزار کلاس درس خشتی و گلی در کشور قرار داشت که خوشبختانه جمع‌آوری شد.

 

هوشمندسازی مدارس بر عهده کیست؟

رخشانی‌مهر در پاسخ به خبرنگار صبح ساحل در خصوص برنامه‌های سازمان برای هوشمندسازی مدارس در شرایط کنونی و باتوجه به شیوع ویروس کرونا گفت: برای هوشمندسازی مدارس در برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات باید از محل منابع خود به موضوع هوشمندسازی مدارس بپردازد و خوشبختانه در این خصوص  تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات امضا شد. البته اجرای این طرح برعهده پشتیبانی معاونت وزارتخانه است. بخش عمده مدارس ما را مدراس موجود در بر میگیرد و بهره‌برداری و نگهداری از مدارس موجود برعهده معاونت پشتیبانی وزارتخانه است. برای مدارس در دست احداث ما از همکارانمان خواهش کردیم که حتما این مدارس را به سیستم‌های هوشمند مجهز کنند.

 رخشانی‌مهر با تاکید بر این‌که جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور بیش از 20 سال است که در حال فعالیت است و در این حوزه‌ها دستاوردهای خوبی داشته‌است ادامه داد: بیش از هزار و 500 میلیارد تومان مشارکت مردم در مدرسه‌سازی از محل همین منابع است. ما در جشنواره بیست‌ودوم که در سال 99 برگزار می‌شود شعار جشنواره را رسانه و مشارکت‌های مردمی انتخاب و به استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم

رخشانی‌مهر یکی از برنامه‌های اصلی سازمان در حوزه انتصابات بحث جوانان‌گرایی دانست و افزود: ما به توانایی جوانان اعتقاد جدی داریم و همان‌طور که  پیش‌بینی می‌کردیم با تلاش و انگیزه فعالیت می‌کنند. البته سازمان ما ترکیب افراد با تجربه و جوان است و  ما با توجه به گام دوم انقلاب و فرمایشات مقام معظم رهبری به سمت جوان‌گرایی حرکت کردیم.

وی اضافه کرد: اعتبارات ملی مدرسه‌سازی در استان هرمزگان 218 درصد در سال 98 نسبت یه سال 96 رشد داشته‌است. این میزان رشد در سال 99 هم ادامه‌دار است و ما برای استان هرمزگان برنامه ویژه‌ای در سال 99 خواهیم داشت.

رخشانی‌مهر با تاکید بر توجه ویژه به تجهیز هنرستان‌ها گفت: ما 100 میلیارد تومان اعتبار در ابتدای سال 99 برای تجهیز هنرستان‌ها به کل کشور ابلاغ کردیم.

وی در خصوص مشارکت بانک‌ها در بحث مدرسه‌سازی ادامه داد: بانک‌ها در موضوع مدرسه‌‌سازی ورود کرده‌اند و از قبل در حال کار کردن روی موضوع هستند و این روند ادامه‌دار خواهد بود. همان‌طور که در سیل استان‌های گلستان، خوزستان و لرستان هم بانک‌ها ورود کردند و همین‌طور در زلزله استان کرمانشاه هم حضور بالقوه‌ای داشتند.

نقش مهم صنایع استان هرمزگان در توسعه فضاهای آموزشی

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هم در این نشست ضمن تشکر از حمایت‌ و عنایتی که دکتر رخشانی‌مهر در دوران ریاست به استان هرمزگان داشتند اذعان کرد:  رشد بسیار خوبی که در اعتبارات ملی صورت گرفته‌است، بیانگر توجه ویژه سازمان نوسازی مدارس به استان هرمزگان است.

وی در ادامه به تبیین عملکرد این سازمان در سال 98 و در استان هرمزگان پرداخت و گفت: ما در سال 98 سال بسیار پرکاری داشتیم و از لحاظ تعداد کلاس‌ها رشد بسیار خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشتیم. در حوزه پروژه‌های ناتمام، تلاش کردیم پروژه‌هایی که سال‌ها عملیات اجرایی آن‌ها متوقف شده‌بود را دوباره اجرایی کنیم و در حوزه مشارکت‌های مردمی، ابتکار ویژه‌ای را با هدایت و توجه استاندار هرمزگان، آغاز کرده‌ایم.  در همین راستا بحث استفاده از ظرفیت صنایع در قالب مسئولیت‌های اجتماعی آن‌ها در سطح استان هرمزگان را در سال 98 شروع کردیم و 5 پروژه را با تعهد 37 میلیارد تومان به بهره‌برداری رساندیم.

هاشمی با بیان این‌که هم اکنون 8 پروژه را با مشارکت صنایع استان در حال اجرا داریم و 6  پروژه بزرگ هم در مرحله انعقاد توافق‌نامه قرار دارد اظهار کرد:  من فکر می‌کنم استفاده از ظرفیت صنایع در توسعه فضاهای آموزشی استان هرمزگان،می‌تواند  نقطه عطفی در حوزه مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان باشد.

هاشمی ادامه داد: سهم استان هرمزگان از100 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها، 3 میلیارد تومان و از 90 میلیارد تومان اعتبار برای استانداردسازی سیستم‌های سرمایشی 7 و نیم میلیارد تومان بوده‌است. 

وی با اشاره به درگیری استان هرمزگان با سیل در دی‌ماه سال 98 گفت: با همت خیرین و صنایع استان هرمزگان بخشی از تعمیرات جزئی مدارس انجام و بخشی از تجهیزات مدارس تامین شد. تلاش کردیم که مدارس مناطق سیل‌زده در کم‌ترین زمان ممکن بهره‌برداری شوند و دانش‌آموزان بتوانند از کلاس درس استفاده کنند.

خسارات قابل‌توجه سیل به مدارس هرمزگان

هاشمی در خصوص مناطق سیل‌زده استان افزود: در دی‌ماه سال 98 سیل در مناطقی اتفاق افتاد که آن مناطق پیک مدارس تخریبی و غیراستاندارد ما بود؛ همین موضوع باعث شد خسارات قابل‌توجه سیل در این مناطق تشدید شود. البته بعد از سیل دی‌ماه اخیر ما دو تفاهم‌نامه را با بانک کشاورزی استان امضا کردیم که بانک کشاورزی در احداث دو فضای آموزشی در مناطق سیل‌زده با ما مشارکت کرد.

وی هم‌چنین به تشریح  اهداف و برنامه‌های سازمان در سال 99 پرداخت و گفت:  ما در برنامه‌های سال 99 را با حمایت معاون محترم، بحث مناطق سیل‌زده را در دستور کار خود قرار داده‌ایم و طبق این برنامه‌ریزی، 170 کلاس درس را برای مناطق سیل‌زده هدف‌گذاری کرده‌ایم که بخش قابل توجهی از این مدارس را در مهرماه بهره‌برداری خواهیم کرد. البته ما هدف‌گذاری خود را برای تحویل 600 کلاس درس در سال 99 در استان هرمزگان قرار دادیم که چیزی حدود 50 درصد رشد نسیت به سال 98 داشته‌است.

هاشمی با بیان این‌که منطقه بشاگرد که یکی از محروم‌ترین نقاط استان هرمزگان است تصریح کرد: منطقه بشاگرد باتوجه به این‌که منطقه صعب‌العبوری است و تردد دانش‌آموزان با وسایل نقلیه نا‌ایمن در این مناطق  هرساله منجر به آسیب به آن‌ها می‌شود، احداث مدارس شبانه‌روزی در آن منطقه در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون سه پروژه شبانه‌روزی را در دست اجرا داریم که تلاش می‌کنیم سه پروژه را در سال 99 به بهره‌برداری برسانیم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 80 وانت جابه‌جایی دانش‌آموزان در این مناطق را برعهده داشتند که با اقدامات صورت گرفته این وانت‌ها به تعداد 32 وانت رسیده‌است و با احداث این مدارس شبانه‌روزی بخش قابل توجهی از این وانت‌ها هم از مدار خارج می‌شوند.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سال 99 جهش قابل‌ملاحظه‌ای در توسعه فضاهای آموزشی استان هرمزگان داشته باشیم.

لازم به ذکر است که در این نشست  اهالی رسانه استان هرمزگان ضمن پرسش سوالات خود از مسئولین سازمان، به ارائه پیشنهادهای خود به منظور بهبود عملکرد این سازمان پرداختند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها