مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان در یک نشست خبری عنوان کرد:

حدود 15 رودخانه در هرمزگان مستعد احداث سد هستند



به گزارش صبح ساحل، هوشنگ ملایی،مدیرعامل آب منطقه‌ای استان هرمزگان، 10 اردیبهشت‌ماه در یک کنفرانس خبری به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت.
ملایی در آغاز این نشست عنوان کرد: متوسط بارندگی سالیانه هرمزگان در دوره ۵۲ ساله ۱۸۷ میلی‌متر بوده که خوشبختانه از سال گذشته سال‌های مناسب آبی را پس از یک دوره ده‌ساله خشک‌سالی که بسیاری از دشت‌های هرمزگان در این مدت آسیب دیدند، سپری می‌کنیم.
وی افزود: بارش‌هایی که از سال گذشته رخ داد نویدبخش یک سال مناسب آبی است و امیدواریم کمبودهای ده سال گذشته را جبران کنیم.
ملایی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته وضعیت مناسبی در بارش‌ها داریم، اظهار کرد: ۵۶۰ میلیون مترمکعب بارندگی در بارش‌های اخیر ثبت شده است که ۱۱۷ درصد نسبت به متوسط بارندگی ۵۲ ساله اخیر در هرمزگان رشد داشته‌است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان در ادامه در خصوص ارائه پیشنهاد وزارت نیرو به مجلس مبنی بر اجرای طرح ساماندهی و لایروبی بستر رودخانه‌ها با واگذاری به بخش خصوصی، اظهار کرد: سالیان سال به دنبال این موضوع بودیم که خوشبختانه با تصویب مجلس این امر محقق شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته بیش از 3 میلیون و 100 هزار متر مکعب آب زیر زمینی در هرمزگان به بخش صنعت و کشاورزی مدرن اختصاص داده‌شد، گفت: اجرای این طرح، محرک خوبی برای بحث اشتغال‌زایی در استان است.
ملایی افزود: با همکاری جهاد کشاورزی 10 هزار هکتار اراضی برای پرورش میگو در سطح استان که عمدتا در سواحل دریا واقع شده‌اند، تخصیص دادیم.
ملایی تشریح کرد: در سال گذشته تلاش کردیم که برای حدود هزار و200 چاه که فاقد پروانه بهره‌برداری هستند پروانه بهره‌برداری صادر کنیم تا اراضی به افراد واگذار شود و بتوانند از ظرفیت‌های قانونی این اراضی استفاده کنند. به همین منظور 40 میلیون متر مکعب آب برای این بخش در نظر گرفتیم که عمدتا در بخش کشاورزی موردبهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی در خصوص زاکین سیاهو که پس از 15 سال هم‌چنان ساخت آن ناتمام مانده‌است، اظهار کرد: سد زاکین از جمله سدهایی است که پیشرفت فیزیکی خوبی داشته‌است که فکر می‌کنم امسال بتوانیم آن را برای بحث آبگیری آماده کنیم تا به تامین آب منطقه به‌خصوص برای بخش کشاورزی کمک کند.
ملایی در خصوص آخرین وضعیت چاه‌های استان، توضیح داد: حدود 15 رودخانه در سطح استان وجود دارد که برای احداث سد مستعد هستند و می‌توان روی آن‌ها مطالعاتی انجام داد.
وی اضافه کرد: روند کاهشی سطح آب در چاه های استان نیز متوقف شده و حتی در برخی مناطق شاهد افزایش سطح آب زیر زمینی در استان هرمزگان بودیم و دشت میناب با افزایش یک متری سطح آب یک نمونه از آن است.
ملایی در مورد سرریز شدن سد میناب اذعان کرد: ما براساس گزارش‌ها و تحلیل‌های هواشناسی وضعیت بارش را بررسی می‌کنیم و در ۸ اسفند جلسه‌ای در استانداری هرمزگان برگزار و متوسط بارش توسط اداره کل هواشناسی استان هرمزگان ۳۰ میلی‌متر و سپس ۴۰ میلی‌متر پیش‌بینی شد و براساس این تحلیل و با توجه به گنجایش سدها، اتفاقات دیگری درعمل رخ داد و برخلاف پیش‌بینی‌ها سامانه جدیدی وارد استان هرمزگان شد.
وی با بیان اینکه بالا دست سد شمیل و نیان هم بارش رخ داد و به منطقه رودان و حتی مرز مشترک با کرمان نیز بارش ۲۴۰ میلی‌متری رخ داد و به‌محض متوجه شدن با این موضوع از ساعات اولیه نیز تماسی با فرماندار شهرستان میناب صورت گرفت و هشدارهای لازم به آن‌ها اعلام شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان در ادامه افزود: روستای تمبک به دلیل موقعیت نامناسب و قرارگرفتن در پایین‌دست سد استقلال میناب نیاز به جابه‌جایی داشت و با اینکه اطلاع‌رسانی صورت گرفته بود، اما جابه‌جایی صورت نگرفته بود.
وی اظهار کرد: بیشترین بارش‌ها مربوط به شهرستان بندرعباس و رودان با 560 میلی‌متر بارش بود که منجر به وقوع سیل شد.
ملایی با بیان اینکه امسال سد جگین در شهرستان جاسک آبگیری خوبی داشته‌است و به نقطه سرریز رسیده‎‌است افزود: با همکاری مردم قصد داریم سطح زیر کشت در این شهرستان را از هزار هکتاربه بیش از 4 هزار هکتار افزایش دهیم.
وی افزود: این موضوع باعث اشتغال‌زایی، رونق تولید و افزایش تولیدات کشاورزی خواهدشد.
این مقام مسئول در خصوص سد درکو در شهرستان بشاگرد اظهار کرد: تلاش می‌کنیم این سد را به مرحله بهره‌برداری برسانیم تا در منطقه محروم بشاگرد برای تامین آب شرب و آب کشاورزی برای ایجاد اشتغال مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی افزود: این پروژه با اعتبار بیش از 30 میلیارد تومان در حال انجام است.
ملایی ادامه داد: در خصوص سد گابریک در حال دنبال کردن عملیات اجرایی این سد هستیم و امیدواریم که در سال‌های آینده، آن را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه امسال از ظرفیت بخش خصوصی برای انتقال آب سد جگین به مناطق صنعتی مکران استفاده کردیم، گفت: از طریق سرمایه‌گذاری مناقصات این سد انجام شده‌است و تلاش می‌کنیم در نیمه اول سال عملیات اجرایی این پروژه را شروع کنیم.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته سد سرنی در شهرستان میناب به بهره‌برداری رسید، اظهار کرد: این سد در اولین سال خود آبگیری خوبی داشت و ما به دنبال تامین بخش عمده آب شرب شهرستان میناب از طریق سدهای سرنی و استقلال میناب هستیم تا بارگذاری از طریق آب‌های زیرزمینی را کم کنیم.
ملایی در پایان افزود: خوشبختانه امسال تصفیه‌خانه شعرستان میناب به بهره‌برداری می‌رسد و امکان تامین آب شرب از محل آب‌های سطحی میناب را فراهم می‌کند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها