ناصر رهسپار صادرکننده صنایع دستی در گفت‌وگو با صبح‌ساحل مطرح کرد:

رهسپار هنر و کارآفرینی


نویسنده: شیوا شاکری

سال 1348 در میناب و در خانواده‌ای علاقه مند به صنایع دستی متولد شده است. مادربزرگش حصیرباف ماهری بوده و او را با خود همراه کرده است،تا جایی که از سال 1371 به عنوان کارآفرین در حوزه صنایع دستی آغاز به فعالیت کرده. «ناصر رهسپار» تاجر صنایع دستی هرمزگان است که اکنون در ترکیه زندگی می‌کند و در نمایشگاه‌های مختف صنایع دستی این کشور فعالیت دارد و رکورددار  برگزاری نمایشگاه صنایع دستی‌کشور است. گفتگوی ما را با او که در سال 92 از رئیس‌جمهور نشان خدمت دریافت کرده و در سال 93 کارآفرین برتر هرمزگان شده است، می‌خوانید.               
                                                                    
 

آغاز راه از کودکی


ناصر رهسپاردرباره گرایشش به صنایع دستی گفت: از بچگی علاقه زیادی به صنایع دستی داشتم و الگوی من در این زمینه، مادربزرگ مرحومم بود که در حصیربافی مهارت بالایی داشت. در زمان تحصیل در مقطع راهنمایی، تحت هرشرایطی روزهای پنج‌شنبه به پنج‌شنبه بازار معروف میناب سرمی‌زدم و این عادت طوری در من ریشه دواند و ادامه‌دار شد که سال چهارم دبیرستان به خاطر وقت زیادی که صرف بازدید از صنایع دستی می‌کردم، از مدرسه اخراج شدم. البته توانستم با تلاشی که داشتم دیپلمم را با شرکت در امتحانات متفرقه بگیرم و سپس در رشته زبان انگلیسی وارد دانشگاه شوم.            

 قدم در راه بی برگشت      

                                                                                                                       
وی شروع کار در حیطه صنایع دستی را این‌گونه توضیح داد:در سال 1371با 300هزار تومان کارم را شروع کردم، در ابتدای کار چون اطرافیانم فکر می‌کردند صنایع دستی آینده‌ای ندارد، حامی و مشوقی نداشتم، اما به دلیل علاقه‌ام به صنایع دستی و هنرآبا و اجدادی‌ام مشتاق بودم که آن را ابتدا به سایر نقاط کشور سپس به دیگر نقاط دنیا معرفی کنم. به همین‌ منظور تعاونی صنایع دستی «هرمزان کار میناب» را تاسیس کردم و کارم را به شیوه تعاونی پیش بردم .
                                                                                 
 

   رهسپار هنر و کارآفرینی

 

سال‌های حضور در خانه     

                                                                                                                      
این صادرکننده صنایع دستی، گفتگو را با موضوع حضور در نمایشگاه‌های مختلف ادامه داد و دراین‌باره گفت: در ابتدای کارم در نمایشگاه‌هایی شرکت می‌کردم که اداره بازرگانی در سطح شهر و استان برگزار می‌کرد و شامل نمایشگاه‌هایی در شهرهای میناب بندرعباس و جاسک می‌شد، بعد تصمیم به گسترش کار و شرکت در نمایشگاه‌های سراسر کشور گرفتم که این‌کار را از چابهار شروع کردم و متاسفانه نتیجه خوبی نگرفتم.تلاش من برای رفتن به نقاط سردسیر بود چون حصیرها، رودوزی‌های سنتی، لباس‌های محلی و سفال‌های ما در آن نقاط طرفداران زیادی دارد. به همین منظور، شرکت در نمایشگاه‌های خارج از استان را از شیراز شروع کردم و سپس به تهران، اصفهان و دیگر نقاط کشور سفرکردم، تا جایی که به جرأت می‌توانم بگویم در تمامی شهرهای کشور نمایشگاه دایر کرده‌ام و در بیش از300 نمایشگاه داخلی حضور داشته‌ام و نتیجه این حضور بیش از 30 لوح تقدیر داخلی ست.       

دورها آوایی‌ست...         

                                                                                                                      
این علاقه مند به صنایع دستی، بحث را به سمت نمایشگاه‌های خارجی برد و دراین باره افزود:در سال2008 تصمیم به شرکت در نمایشگاه‌های خارجی گرفتم. این کار را از کشور امارات متحده عربی و با صادرکردن به شیوه چمدانی شروع کردم که حجیم بودن صنایع دستی هرمزگان و کمی سرمایه‌ام کار را برایم دشوار کرد. اما قاطعیتی که در طی کردن این مسیر داشتم کمک کرد کارم را ادامه دهم و از آن سال تا کنون موفق به حضور در 40 فستیوال بین‌المللی شوم، فستیوال هایی که در کشورهای امارات متحده عربی گرجستان، ترکیه، چین، ایتالیا و عراق برگزار شد و دستاوردش برای من 6 لوح تقدیر بین‌المللی است.                    
                  
 

حوضچه اکنون


این هرمزگانی موفق در باره وضعیت کنونی‌اش گفت: سه سال است که در کشور ترکیه به صورت عضو ثابت در لیگ صنایع دستی حضور دارم و در اکثر نمایشگاه‌های مهم صنایع دستی ترکیه شرکت می‌کنم و در سال 98 موفق شدم در 13 نمایشگاه بین المللی در عراق و ترکیه شرکت کنم و رکورد ایران را در این زمینه به خود اختصاص دهم، که این موفقیت به سختی به دست آمد. سیلی که در سلیمانیه عراق آمد و زلزله‌ای که ترکیه با آن روبرو شد، مشکلاتی بود که گریبانم را گرفت اما تمام تلاشم را برای خدمتی شایسته به صنایع‌دستی استان به کار گرفتم.

 

ولی افتاد مشکل‌ها


کارآفرین برتر سال 93 در پایان، مشکلاتی که در این راه داشته است را این‌گونه تشریح کرد:غیر از مواردی که قبلا گفتم مشکلات زیادی را به جان خریدم تا بتوانم اندکی پیشرفت کنم، به عنوان مثال با اتوبوس به تمام شهرهای کشور رفتم و تجربه سفر 100 ساعته با اتوبوس را داشتم، سفری از میناب به آنکارا و برگشت از آنکارا به میناب. اما به لطف خداوند توانستم تمام این مشکلات را پشت سر  بگذارم.
               

  

 رهسپار هنر و کارآفرینی

                                                                                                                                  

 ضیافت رنگ‌ها


دارنده نشان خدمت سال 92، درباره صنایع دستی هرمزگان گفت:صنایع دستی هرمزگان قابلیت بالایی دارد، قیمت،تنوع و رنگ باعث جذابیتش شده است.
 رنگ شادی که در محصولات  صنایع دستی هرمزگان مثل حصیر، لباس‌های محلی و رودوزی‌های سنتی به کاررفته است، باعث شده این محصولات طرفداران زیادی در سراسر دنیا داشته باشد.                                                                    

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها