گلپاگون رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بندرعباس در گفت‌وگو با صبح ساحل:

به‌زودی حمل‌ونقل کشور از پرداخت ارزش‌افزوده معاف می‌شود



حمل‌ونقل بندرعباس در سال‌های اخیر فرازوفرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. ازآنجاکه بندرعباس به‌عنوان فعال‌ترین مرز کشور درزمینهٔ ترانزیت است، شبکه حمل‌ونقل آن همواره از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار است. بخش خصوصی به‌عنوان یکی از ارکان اصلی حمل‌ونقل بندرعباس برای رشد و پیشرفت این بخش با موانع زیادی روبه‌رو است. به مناسبت هفتم اردیبهشت‌ماه روز ایمنی و حمل‌ونقل نشست دوستانه‌ای با رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل بندرعباس پیرامون مسائل این بخش و ارائه راهکار برای برون‌رفت از آن، برگزار کردیم.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بندرعباس در ابتدای این نشست بابیان اینکه هدف از شکل‌گیری انجمن حمل‌ونقل از ابتدا تاکنون حفظ منافع شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان بوده است؛ بیمه شرکت‌های حمل‌ونقل، تعیین نرخ پایه‌بار و ایجاد شهرک حمل‌ونقل در بندرعباس را اقدامات مهم این انجمن خواند.

راه‌اندازی اپلیکیشن نوین با هدف حذف حضور رانندگان از سالن‌های اعلام بار


بهروز گلپاگون با اشاره به موضوع داغ این روزها یعنی «ویروس کرونا» گفت: یکی از رسانه‌های خارجی با انتشار فیلمی از اعلام بار بندر امام خمینی (ره) و ازدحام رانندگان برای بار باوجود ویروس کرونا به انتقاد از این موضوع پرداخت. بعدازاین اتفاق انجمن حمل‌ونقل برای ایجاد نرم‌افزاری جدید باهدف حذف حضور فیزیکی رانندگان در سالن‌های اعلام بار اقدام کرد.
وی بابیان اینکه با کمک مدیریت استان و تجربه‌ای که در بحث حمل‌ونقل داشتند این برنامه در حال حاضر آماده اجرا است، افزود: بعد از گرفتن یک سری مجوزهای نهایی ظرف هفته‌ی جاری این اتفاق از شهرک حمل‌ونقل آغاز می‌شود و بعد به ترمینال اصلی می‌آوریم که دیگر نیازی برای حضور راننده برای دریافت نوبت یا دریافت مجوز بارگیری نباشد و با نصب اپلیکیشن این کار را می‌تواند به‌راحتی از راه دور انجام دهند.
گلپاگون از موافقت مدیران حمل‌ونقل کشور و اجرایی شدن این برنامه در کل سالن‌های اعلام بار کشور خبر داد.

شهرک حمل‌ونقل یک طرح ملی است


رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل بندرعباس بابیان اینکه ایجاد شهرک حمل‌ونقل یکی از کارهای بزرگ حمل‌ونقل است، گفت: شهرک حمل‌ونقل یک طرح برای بخش خصوصی نیست بلکه طرحی ملی است. ترمینال فعلی علاوه بر اینکه گنجایش لازم را ندارد فرسوده نیز شده از آن مهم‌تر با محل بارگیری 40 کیلومتر فاصله دارد. شهرک حمل‌ونقل با 150 هکتار فعلی، جوابگوی افزایش تعداد کامیون‌ها است و امکانات رفاهی نیز برای رانندگان در نظر گرفته‌شده است همچنین فاصله شهرک حمل‌ونقل تا محل بارگیری سه کیلومتر است که با احداث یک پل غیر هم‌سطح این فاصله به 400 متر می‌رسد که این موضوع صرفه‌جویی سوخت را به همراه دارد.
گلپاگون گفت: در این شرایط اقتصادی و رکود ساخت شهرک هزینه بسیار سنگینی برای بخش خصوصی داشته است. برای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر شهرک نیازمند کمک‌های دولتی هستیم. بنا بر مصوبه‌ای که در استان بوده بعد از اتمام کار شهرک باید پایانه فعلی تحویل استان شود.

پول اصلی‌ترین معضل برای تکمیل شهرک حمل‌ونقل است


وی با تأکید بر اینکه مشکلات زیادی را برای ساخت شهرک پشت سر گذاشتیم نقدینگی و پول را اصلی‌ترین معضل برای تکمیل و تحویل شهرک حمل‌ونقل دانست و خواستار همکاری نهادهای دولتی مثل آب منطقه، اداره بنادر و منابع طبیعی استان شد.
گلپاگون افزود: منابع طبیعی بابت واگذاری فاز دوم شهرک (100 هکتار دیگر) همکاری مناسبی داشته باشد، ما توان پرداخت مبالغی که مطالبه می‌کنند را در این وضعیت نداریم
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بندرعباس با اشاره به اینکه اختلافی هم با اداره بنادر و کشتیرانی در رابطه با فاز دوم ایجاد شهرک داریم، گفت: اداره بنادر آن منطقه را برای طرح پشتیبانی خود در نظر گرفته است اما باید این نکته را در نظر گرفت که حمل‌ونقل لُجستیک اداره بنادر است. همچنان با این اداره در خصوص راه خروجی شهرک توافقی حاصل نشده است. حمل‌ونقل و اداره بنادر هر دو زیرمجموعه یک وزارت خانه هستیم منتها بایستی با در نظر گرفتن اینکه حمل‌ونقل چه جایگاهی دارد و چه نیازی خود اداره بنادر به حمل‌ونقل دارد این موضوع حل شود.
این مقام مسئول گفت: ما به 100 هکتار بعدی قطعاً نیاز داریم که ادامه‌ی شهرک باشد. باید به طرح توسعه در شهرک توجه شود در حال حاضر شهرک برای 101 شرکت گنجایش دارد درحالی‌که تعداد شرکت‌های حمل‌ونقل ما 138 شرکت است درصورتی‌که 37 شرکت دیگر جایی نداشته باشند، باید در پایانه بمانند و پایانه تخلیه نمی‌شود و کار نیمه‌کاره باقی می‌ماند به همین علت اداره بنادر تعامل لازم را با حمل‌ونقل داشته باشد و استان هم کمک کند تا بتوانیم این افزایش را در شهرک داشته باشیم.


ترانزیت می‌تواند بیشتر از نفت برای کشور درآمدزا باشد


رئیس انجمن صنفی حمل‌ونقل بندرعباس بابیان اینکه در وضعیت تحریم‌ها و باوجود کم باری روزانه دو هزار کامیون در شهرک حمل‌ونقل تردد می‌کنند، بر لزوم گسترش شهرک حمل‌ونقل تأکید کرد و گفت: ظرفیت اسکله شهید رجایی کار کالاهای کانتینری در سال یک و نیم میلیون (TEU) بوده است که اداره بنادر توانسته این ظرفیت را به 6 میلیون افزایش بدهد و این در حالی است که هنوز خیلی عقب هستیم، اسکله‌های امارات با بیش از 25 میلیون جابه‌جایی (TEU) کار می‌کنند که یقیناً کشور ما در موقعیت بهتری از آن‌ها است و این ظرفیت بازهم افزایش خواهد یافت.
گلپاگون افزود: شهرک حمل‌ونقل الان 150 هکتار است، برای امروز خوب جواب می‌دهد اما در آینده با افزایش ظرفیت کانتینری اسکله شهید رجایی -قطعاً این اتفاق خواهد افتاد- دقیقاً به 250 هکتار نیاز داریم. ترانزیت می‌تواند بیشتر از نفت برای کشور درآمدزا باشد، درحالی‌که خب الان این‌طور نیست و ترانزیت با موانع و مشکلات خیلی زیادی روبه‌رو است.

با تائید شورای نگهبان به‌زودی حمل‌ونقل کشور از پرداخت ارزش‌افزوده معاف شود


وی در ادامه به لایحه معافیت شرکت‌های حمل‌ونقل از پرداخت ارزش‌افزوده اشاره کرد و گفت: سال گذشته از طریق کانون انجمن‌های صنفی حمل‌ونقل کشور با همکاری کارشناسان این حوزه لایحه‌ای را تحویل مجلس دادیم. در صورت موافقت کمیسیون‌های عمران و اقتصاد این لایحه به صحن مجلس می‌رود خوشبختانه با همکاری نماینده هرمزگان آقای هاشمی تختی این اتفاق افتاد و از هردو کمیسیون با موافقت خارج و وارد صحن مجلس شد. در صحن به چند بند ایرادهایی گرفته شد و دوباره به کمیسیون اقتصادی برگشت و اصلاحیه‌های لازم اتفاق افتاد و بالاخره در صحن مجلس تصویب شد و تصویب نهایی آن دو هفته پیش در مجلس اتفاق افتاد و این لایحه رفت برای تصویب در شورای نگهبان که امیدواریم هرچه زودتر از شورای نگهبان برگردد و اساساً حمل‌ونقل بار از ارزش‌افزوده هم معاف شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها