طاعون خفته عصر ما



روزی نیست که خبر کشف مواد مخدر در جامعه منتشر نشود و در این رهگذر عده‌ای از قاچاقچيان نیز به دام قانون نيفتند و روزی هم نیست که قرص‌های روان‌گردان از عطاری‌ها کشف نشود. هرچه تلاش دستگاه‌های مختلف براى مبارزه با قاچاق مواد مخدر گسترش می‌یابد، ميزان قاچاق نيز افزايش می‌یابد.
قاچاق مواد مخدر، پديده مخرب ديروز و امروز نبوده بلكه سال‌هاست كه اين پديده همچون خوره به جان كشور و مردم افتاده و هرروز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد. متأسفانه دامنه خریدوفروش مواد مخدر در جامعه آن‌قدر گسترش‌یافته كه هيچ نقطه‌ای از كشور نمی‌توان یافت كه سخن از خریدوفروش و توزیع مواد مخدر نباشد.
درجاى جاى كشور، در هر كشور، در هر كوى و برزن و هر محله‌ای فروش مواد مخدر بازار خوبى دارد... البته در برخى از مناطق و استان‌ها شرايط كمى بهتر و در برخى از شهرستان‌ها، اوضاع بدتر است.
استان‌های مرزى همچون هرمزگان بيشتر درخطر قرار دارند. تاکنون آمارى از سوى دستگاه‌ها در خصوص تعداد افرادی كه در کشور به مواد مخدر، اعتیاددارند منتشرنشده كه مشخص كند، كدام استان‌ها داراى بيشترين و کدام استان‌ها داراى كمترين تعداد معتاد هستند البته اين كار بسيار سختى است. درهرصورت استان هرمزگان به دلیل همسايگى با استان‌های سيستان و بلوچستان و کرمان ونيز هم‌مرز بودن با كشورهاى حاشيه خلیج‌فارس مسير بسيار مناسبى براى جابجايى و ترانزیت مواد مخدر است. اين وضعيت باعث شده، مواد مخدر به‌راحتی در دسترس عموم قرار گيرد. به‌گونه‌ای كه افراد کم‌سن‌وسال و جوان نيز بدون دغدغه می‌توانند مواد مخدر تهيه كنند.
چند سالی است که برخی از نوجوانان و جوانان به بهانه درس‌خواندن یا به بهانه‌های مختلفی ازجمله رفع افسردگی و کسالت به پدیده‌ نامطلوب جدیدی به نام قرص‌های محرک یا قرص‌های روان‌گردان روی آورده‌اند، بی‌آنکه از نتیجه عادت یا اعتیاد به این قرص‌ها اطلاع چندانی داشته باشند.
از سوى ديگر طى سال‌های اخير جوانانى هم كه به دام اعتياد افتاده‌اند و دیگر قصد ترك آن را ندارند، داروهايى مانند ترامادول و متادون را كه جزو داروهاى مخدر و روان‌گردان هستند جايگزين مواد مخدر کرده‌اند. داروهايى كه از آن به نام طاعون خفته عصر ما، یاد می‌کنیم و به‌راحتی اين دست و آن دست و آن دست می‌شود. امروز داروهايى مانند متادون و ترامادول به‌عنوان داروهايى مخدر و قرص‌های روان‌گردان به‌جای داروخانه‌ها سر از عطاری‌های سطح شهر بندرعباس درآورده‌اند.
عطاری‌هایی كه روزانه مثل قارچ در محلات مختلف شهر بندرعباس مجوز فعاليت می‌گیرند تا جوانان اين شهر را به فلاكت و بدبختی بكشانند. اگر تا ديروز عطاری‌های شهر باعرضه و فروش داروهاى گياهى و سنتی به فکر سلامتی و تندرستی جامعه بودند، امروز با گسترش مواد مخدر و افزایش تعداد متقاضى و شیوع آن در بین جوانان، پرفروش‌ترین داروها، داروهاى مخدر است که در بسیاری از عطاری‌های فروخته می‌شود.
فراموش نکنیم كه جمعيت اصلى كشور را قشر جوان تشكيل می‌دهد، جوانانى كه به دلیل افزايش بيكارى، دچار افسردگى شده و برای برون‌رفت از اين شرايط، به سمت استفاده ازاین‌گونه داروها گرایش پیداکرده‌اند. نکته‌ای كه بايد به آن توجه نمود ميزان اعتيادآورى اين داروها است.
ميزان اعتيادآورى این‌گونه داروها بسيار زياداست. شايد به جرات بتوان گفت كه باید به ترامادول همچون ترياك، متادون همچون هرويين و ريتالين همچون شيشه نگاه كرد. ترامادول همچون ترياك است و فرد را وابسته می‌کند. اين داروهاى مخدر و دیگر مواد مخدر بر مغز، سيستم عصبى و حافظه، اثرات مخرب می‌گذارد. با افزايش تعداد عطاری‌ها، اين فروشگاه‌ها هويت اصلى خود را از دست ‌داده‌اند و تنها نام عطارى بر آن‌ها حک‌شده است.
در این عطاری‌ها تنها جوانانى كه به دام اعتياد کشیده‌اند رفت‌وآمد می‌کنند. نكته جالب‌تر اينكه، فروشندگان قرص‌های روان‌گردان، شربت‌های مخدر و مواد مخدر نيز جوانان زير 30 سال تشكيل می‌دهند.
فروشندگانى كه تنها به فكر درآمد خود هستند، پرسشى كه اينجا مطرح می‌شود اينكه، داروهاى مخدر، قرص‌های روان‌گردان و قرص‌های شادی‌بخش توهم‌زا چگونه و توسط چه كسانى در اختیار عطاری‌ها قرار می‌گیرد؟! چرا بايد اين مواد به‌جای داروخانه‌ها، باقیمت بالا، در عطاری‌ها و بدون مجوز پزشكى، خريدوفروش شود؟ آیا با همکاری دستگاه‌های مختلف این طاعون خفته عصر ما مهار می‌شود؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها