هرمزگان پیشگام در ساماندهی بافت فرسوده / 50 درصد بافت شهری رودان فرسوده است



مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان توجه به شرایط محیطی، اقلیمی و حفظ سنت‌ها و بافت معماری پیشین استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: هرمزگان در ساماندهی و هدایت ساکنان بافت فرسوده در کشور همواره پیشگام بوده است.

به گزارش صبح ساحل، استفاده از نمادهای بومی و محلی و هم‌چنین به‌کارگیری معماری سنتی این استان به عنوان یک سرمایه فرهنگی مهم باید در ساخت و سازها مورد توجه باشد.

آرش رضایی روز پنجشنبه در نشست بررسی طرح بازآفرینی بافت‌های فرسوده در هرمزگان اظهارداشت: بخش وسیعی از اراضی محدوده‌ شهری این استان بافت ناکارآمد شهری است، اما با این حال هرمزگان در ساماندهی و هدایت ساکنان بافت فرسوده در کشور همواره پیشگام بوده است.

وی ادامه داد: امروز توجه به بافت فرسوده و احیای آن با توجه به مشکلات روبنایی و زیرساختی متعدد آنها، یک ضرورت بسیار مهم در این استان است.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان، برخورد اصولی و منطقی با مشکلات این بخش شهری، کمک بزرگی به توسعه پایدار در شهرهای استان می‌کند.

رضایی ابرازداشت: طرح بازآفرینی محلات ناکارآمد شهری که البته با خود علاوه بر اهداف اقتصادی، اهداف فرهنگی و اجتماعی را نیز به دنبال دارد، به کاهش بافت فرسوده در شهرها کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه بازآفرینی بافت‌های فرسوده با نگاه محله محوری در حوزه تامین خدمات روبنایی و زیربنایی، نوسازی مسکن و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در حال پیگیری است.

این مسوول اضافه کرد: یکی از بازوهای اجرایی در حوزه راه و شهرسازی شهرداران هستند و به عنوان مثال در حوزه بندر کنگ و خمیر بافت طرحی در شورای عالی شهرسازی به تصویب رسید که این طرح را به طرحی ویژه و زبانزد اساتید این حوزه تبدیل کرد.

وی در این باره گفت: توجه به شرایط محیطی، اقلیمی و حفظ سنت‌ها و بافت معماری پیشین استان مدنظر قرار دارد و در این حوزه نیازمند توجه ویژه دولت هستیم تا این سنت‌ها به عنوان تاریخچه‌ای برای آیندگان به یادگار بماند.

وی از شهرداران درخواست کرد: با توجه به شرایط اقتصادی امروز باید کمک کنیم بافت شهری را در این استان به یک بافت کارآمد تبدیل کنیم.

 ۵۰ درصد بافت شهری رودان فرسوده است

شهردار رودان در این باره بیان داشت: در این شهرستان یک‌هزار هکتار مساحت محدوده شهری و با مساحتی افزون بر ۴۳۷ هکتار حدود ۵۰ درصد بافت فرسوده وجود دارد.

احسان جعفری افزود: از ۱۰ محله در شهرستان رودان ۷ محله دارای بافت فرسوده هستند که از این ۷ محله پنج محله را بازگشایی شده است.

بازگشایی ۸ معبر در بافت فرسوده حاجی‌آباد

شهردار حاجی‌آباد اما از این شهرستان به عنوان یکی از شهرستان‌های پیشتاز در بازسازی بافت فرسوده نام برد و افزود: حاجی‌آباد دارای ۶۰۰ هکتار بافت شهری و دارای ۳۰ هزار نفر جمعیت است.

علیرضا حسن زاده گفت: از سال ۹۷ با پیگیری‌های لازم ۴ معبر در بافت فرسوده و هم‌چنین در بخش بافت ناکارآمد نیز چهار معبر بازگشایی شده است.

به گفته وی، شهرداری حاجی‌آباد با همکاری وزارت و شهرسازی ۴۰ قطعه زمین را برای بازگشایی معابر در اختیار مالکان قرار داده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها