آزمونی برای روابط عمومی‌ها



این هفته را با روز روابط عمومی و ارتباطات آغاز کردیم. این روز که به هفته نیز تسری پیدا می‌کند، فرصتی برای پاسداشت و ارج گذاشتن به جایگاه روابط عمومی‌ها، جایگاهی که برای بسیاری از مدیر آن سازمان‌ها، ناشناخته است.

بیش از 80 - 70 دستگاه، سازمان، شرکت، نهاد و...در استان هرمزگان در حال فعالیت و مشغول خدمت‌رسانی و خدمتگزاری به مردم هستند، اما از این تعداد تنها چندین، روابط عمومی فعال دارند که به وظیفه و رسالت اصلی خود عمل می‌کنند. سری به اداره‌ها، نهادها، شرکت‌ها و ... بزنید به‌خوبی با بیگانه بودن بسیاری از مسئولان روابط عمومی با جایگاه و مسئولیتشان آشنا می‌شوید. حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، حوزه بسیار مهم و کلیدی یک دستگاه محسوب می‌شود اما متأسفانه بسیاری از مدیر آن ما هنوز از روابط عمومی تعریف درستی ندارند و وظیفه آن‌ها را تنها به نصب بنر و پارچه نوشته در مناسبت‌های مختلف می‌بینند. آن‌ها هنوز نمی‌دانند که یک مسئول روابط عمومی باید معنی روابط عمومی و اطلاع‌رسانی را بداند.

در بسیاری از اداره‌ها، کسی که با مقوله روابط عمومی، ارتباطات، رسانه، خبر و... بیگانه است در مقام مدیر اداره روابط عمومی انجام‌وظیفه می‌کند. متأسفانه آنچه می‌توان از آن به‌عنوان آفت سازمان‌ها یادکرد، قرار گرفتن افراد در جایگاه‌ها و مسئولیت‌های غیرتخصصی است. هستند سازمان‌هایی که به دلیل استفاده از نیروهای فاقد تخصص و تحصیلات مرتبط با حوزه روابط عمومی، سایت اطلاع‌رسانی‌شان فصل‌به‌فصل هم به‌روزرسانی نمی‌شود. متأسفانه سیاست‌های غلط حاکم بر اداره‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف باعث شده که افراد به دلیل قرار نگرفتن در جایگاه خود، آن کارایی لازم را نداشته باشند.

امروز با افرادی در جایگاه مدیر روابط عمومی مواجه هستیم که از روابط عمومی، ارتباطات، اطلاع‌رسانی، خبر... چیزی نمی‌دانند. این اتفاق در اداره‌هایی رخ می‌دهد که مدیر آن دستگاه اعتقادی به روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ندارد. اگر مدیری اهل تعامل با رسانه‌ها باشد و به اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به افکار عمومی اهمیت قائل شود، کسانی را در رأس روابط عمومی قرار می‌دهد که بازوی توانمندش در این راه باشد. کسانی که با تولید اخبار با محتوا به دنبال پیشرفت سازمانش باشد. وقتی به سایت اداره‌ها، سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های استانی مراجعه می‌کنید. با سایت سازمان‌هایی روبرو می‌شوید که جای تأسف دارد.

گویی در این سازمان‌ها، هیچ اتفاقی، هیچ رویدادی و هیچ خبری وجود ندارد. سایتشان به‌روزرسانی که هیچ. ماه رسانی نیز نشده است. روابط عمومی باید پل ارتباطی درون و برون‌سازمانی باشد.روابط عمومی‌ها باید واقعاً روابط عمومی باشند نه روابط خصوصی، چیزی که در بسیاری از سازمان‌ها به عیناً دیده می‌شود. امروز روابط عمومی نه به‌عنوان یك سامانه فرعی تشریفاتی و حتی اجرایی بلكه به‌عنوان یك سامانه مشورتی و مدیریتی و به‌عنوان عنصر اصلی در سیاست‌گذاری و هدایت سازمان‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

عصر ارتباطات به‌ویژه ارتباطات پرسرعت كه در ارتباطات الكترونیك و آنلاین تجلی‌یافته با ساماندهی میزان دسترسی، جلوه‌هایی از رقابت در عرصه سرعت نور را برای روابط عمومی‌ها به‌عنوان قلب تپنده به نمایش گذاشته است.سازمان‌ها با بهره‌مندی از سرعت نور و برای دسترسی به مخاطب «در هر زمان و در هر مكان«با یكدیگر رقابت می‌کنند.سازمان‌هایی در این رقابت پیروز هستند که از یک روابط عمومی پویا و قوی برخوردار باشند.در عصر ارتباطات و در روزگار کرونایی و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی، نقش اطلاع‌رسانی آنلاین برجسته‌تر شده است. شاید به توان گفت، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از مراکز خدمت‌رسانی، نوعی آزمون برای روابط عمومی‌ها باشد تا با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و ابزارهای جدید اطلاع‌رسانی در این عرصه یاریگر سازمان، مخاطبان خود و به‌ویژه مردم باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها