مربی موفق فوتبال هرمزگان: فوتبال رودان اسیر مسائل غیر فوتبالی است



ورزش را  از دبستان ابن سینا آغاز کرد و کلاس دوم بود که بسکتبال  بازی  کردن را شروع کرد. اهل فوتبال نبود و هرگاه  تلویزیون هم فوتبال پخش می کرد تا مرز گریه کردن پیش می رفت.دوران مربیگری خود را مدیون استاد چرخنده است و هرگاه سوال یا مشکلی در مورد مربیگری  برایش پیش می آید با  محمد امین  چرخنده ، محمد زراعتکار و عارف دریس مشورت می کند.

گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل با این مربی موفق فوتبال هرمزگان را باهم می خوانیم.

 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید؟

محمد کریمی  هستم،  متولدآبادان ولی پدر و مادر اصالتا رودخانه ای هستند که در همان جا به خاک سپرده شده اند.با شروع جنگ به بندرعباس آمدیم .

از هفتم تیر ۱۳۶۰  به اصفهان رفتیم  و از چهارده  اردیبهشت ۷۲ برای کار  به رودان آمدم و از همان موقع تا کنون در داروخانه دکتر کریمی که متعلق به برادرم است به عنوان مدیر داخلی  مشغول به کار هستم.

 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟

دوران ورزشی من از دبستان ابن سینا آغاز شد که ابتدایی بودم و بسکتبال بازی می کردم و کلا از فوتبال خوشمم نمی آمد و تلویزیون که فوتبال پخش می کرد چیزی نمانده بود که من گریه کنم.

  جنگ که شروع شد من کلاس  پنجم دبستان بودم و مدرسه علی اکبر انتظاری می رفتم  و  خانه ما نزدیک مدرسه  بیهقی بود . نزدیک مدرسه بیهقی زمینی شنی بود که بچه های محل فوتبال بازی می کردند  یک روز یار کم داشتند و من را بازی دادند ودر آن بازی دو گل زدم و این طوری بود که عشق به فوتبال من شروع شد.  چند ماه بعد ساکن اصفهان شدیم و در شهرکی زندگی می کردیم که بسیاری از بازیکنان صنعت نفت آبادان زندگی یا رفت آمد می کردند. بازیکنانی مثل منصور بیتلی ، حمید موسی زاده،  جمشید مجدمی ،  علی پور آفریقا و ابراهیم قاسم پور ، مجتمع ما ۲۵ بلوک داشت  و جالب این که  هر بلوک یا چند بلوک بچه ها برا خودشون یک تیم داشتند.

 الفبای فوتبال را در کدام تیم و با چه مربی آموختید؟

دریک تیم نونهالان اصفهان زیر نظر  منصور بیتلی ، صالح حقیقت منش و  علی محمدی

 در فوتبال مدارس هم بازی کرده اید از فوتبال مدارس و افتخاراتی که در آن کسب کرده اید بگویید؟

من در سه رشته ورزشی در مسابقات مدارس شرکت می‌کردم.  در   مدارس راهنمایی در فوتبال سوم شدیم.در هندبال که  در دوره دبیرستان شرکت کردیم  و دومیدانی که در مسابقه  ۱۰۰ متر و سه گام اول شدم  ودر پرش طول عنوان دومی را کسب کردم.

 در چه تیم هایی فوتبال بازی کرده اید؟

در رده سنی نوجوانان در  راه آهن اصفهان، در رده سنی  جوانان در تیم شهید بهنام محمدی  شاهین شهر  دوم شدیم و من بهترین دروازبان شناخته شدم تا  از تیم جوانان تام اصفهان پیشنهاد  داشته باشم  و دو جلسه هم با این تیم  تمرین کردم ولی به خاطر شرایط خاص و دوری راه نتوانستم بروم

دوباره در رده سنی  جوانان به استقلال اصفهان رفتم  که بعد از  مدتی تیم جوانان منحل شد و به تیم پالایشگاه اصفهان رفتم که در هفت بازی  کلین شیت داشتم  و در آخر مسابقات با توجه به قهرمانی مشترک سپاهان و برق تیم ما که سوم شده بود یک رده بالا تر آمد و دوم شدیم.

در رده بزرگسال هم  در تیم پالایشگاه اصفهان  بودم و همزمان در دوتیم جوانان و بزرگسال بازی می کردم و با توجه به گذراندن دوران سربازی آخرین سال فوتبالی ام  در تیم مهاجرین بندرعباس  بازی کردم  که  متاسفانه  گل کوچک که بازی می کردم مصدوم شدم و دوران فوتبال من در سال ۶۹ تمام شد و در سن ۲۱ سالگی با دوران بازیگری فوتبال خداحافظی کردم.

 

 اوج فوتبال شما کی بود؟

غیر از رده سنی نوجوانان که کاملا ذخیره بودم و حتی تو تمرینات هم مربی اعتقادی به من نداشت  همیشه توی اوج بودم و دوران خوبی داشتم.

 

 در چه پستی بازی می کردید؟

من دروازبان بودم ولی در  فوتسال یا همان گل هندبالی قدیم جلو بازی می کردم.

 

 از کی به سمت و سوی مربیگری رفتید ؟

شاید باور کردنی نباشد ولی  من از سال ۶۰ که تازه فوتبال را شروع کردم با هم سن کم یک  تیم داشتم  ولی سال ۶۷ در حالی که تازه از شرایط سنی جوانان خارج شده بودم مربی تیم جوانان شهرک شهید محمودی در مسابقات قهرمانی جوانان مهاجرین استان اصفهان شدم  که به فینال رسیدیم ولی متاسفانه در حالی که دو تیم و داوران در زمین حاضر بودن مسوولان  برگزاری حضور پیدا نکردند. مربیگری رسمی را از سال ۷۸ در رودان با تیم شاهین شروع کردم.

 

 کمی از تیم شاهین مهر رودان بگویید؟

تیم شاهین مهر رودان را از تیر ماه ۷۸  با عده ای نوجوان و جوان که در محله بازی می کردند تشکیل دادیم.

 روز به روز پیشرفت کردیم شاید معدود تیمی هستیم که در تمام رده ها از ۸ سال تا امید ها در استان فعالیت داشتیم . مدرسه فوتبال شاهین مهر رودان از مدارس فعال در امر آموزش و بازیکن سازی می باشد به طوری که  ۸۰ درصد بازیکنان پایه ما حتی رده امید از مدرسه فوتبال آمدند و البته کمک حال تمام تیم های پایه که در کشور حضور دارند هستیم آن هم با کمترین چشم داشت.

 

 از کلاس های مربیگری که گذارنده اید بگویید؟

مدرک مربیگری D و C را زیر نظر استاد محمد امین  چرخنده  گرفتم. مدرک مربیگری B را  زیر نظر استاد اقبالی و مدرک مربیگری  A  را زیر نظر استاد نعمت زاده  گذراندم و بعد از کلاس A درتمام کلاس های دانش افزائی شرکت داشتم.

من دوران مربیگری خود را مدیون استاد چرخنده هستم که هنوزم هم وقتی مشکلی در مورد مربیگری پیدا می کنم با استاد چرخنده  و یا استاد زراعتکار و عارف دریس مشورت می‌کنم  و همین جا از تمام اساتیدخودم تشکر می کنم.

 

 با رده های پایه هم کار کرده اید دراین مورد توضیح دهید؟

من همه این ۲۱ سال که در فوتبال استان هستم با تیم های  پایه کار کردم فقط یک فصل با تیم بزرگسالان رگبار اسلام آباد بودم که دوم شدیم.

 

 کمی از مدارس فوتبال در سطح استان بگویید؟

وقتی نام فوتبال پایه می آید باید از استاد زراعتکار نام برد که در سازماندهی مدارس در کنار اسد جمالی    زحمات زیادی می کشند. استان هرمزگان مدارس فوتبال خیلی خوبی دارد و مربیان خوبی در این مدارس مشغول کار هستند و من چهار  دوره است که  مربی منتخب استان هستم و در مسابقات فستیوال‌های کشوری  زیادی مربیگری کرده ام.

 

 از فوتبال رودان برایمان بگویید؟

نمی دانم از کجای فوتبال رودان شروع کنم.

از افتخاراتش که با کمترین امکانات به دست می آید،  از بازیکنان نسل طلایی اش،  ازبی امکاناتی آن ، از  مشکلات مالی آن ،  فوتبال رودان انکار سرطان دارد و  اسیر مسائل غیر فوتبالی شده  است.  هیچ چشم اندازی برای آن   ترسیم نشده و من امیداورم آقای زاهدی که به تازگی ریاست هیات را به دست گرفته اند بتواند در فوتبال این شهر  تحولی ایجاد کند و این فوتبال را  با کمک و حمایت  دهباشی رئیس  اداره ورزش نجات بدهد. فقط کافی است بدانید که من با وجود داشتن مدرک A آسیا برای حضور در مسابقات استانی باید در زمین خاکی نامناسب  تمرین کنم.  یخ و آب خودم سر زمین ببرم. شستشوی  کاور های تمرین را خودم انجام دهم .  وسایل تمرین را سر زمین ببرم. کرایه رفت آمد بچه ها را از جیب بدهم.  تمام هزینه های شرکت کردن در مسابقات را  خودم پرداخت کنم .به خاطر مشکلات مالی مجبورم در همه هزینه ها خسیس بازی در  بیاورم و روز مسابقه در شهر های نزدیک غذا به بازیکنان نمی‌دهم که این مدل تیمداری در رودان مد شده است ولی فوتبال رودان با تمام این مشکلات همیشه در رده‌های اول و دوم استان قرار می گیرد

من واقعا اول شرمنده خانواده هستم و دوم شرمنده خودم و بعد شرمنده همکاران و  بازیکنان هستم .

  خدا خیر بده به برادرم دکتر کریمی که کمک حال من بوده و همچنین  مهندس ضیایی که برای مسابقات کشوری گوشه ای از هزینه های ما را  قبول می کنند.

 

 از زمین چمن ورزشگاه شهید چمران بگویید آیا کیفیت لازم را دارد ؟

چمن رودان متاسفانه شرایط تمرین هم ندارد چه برسد که بخواهی مسابقه درآن برگزار بکنید. رختکن و سرویس بهداشتی مناسبی ندارد  من به خاطر برگزاری مدرسه فوتبال شاهین مهر رودان  سال گذشته بالای ۱۰ میلیون هزینه آب سرد کن ،  تور و نگهداری چمن هزینه کردم.  درباره چمن  از  استاندار و   امیاری مدیر کل ورزش و جوانان  و بازرسی آن ها خواهش می کنم به مسئله باز سازی  چمن رودان ورود کنند و درصورت تخلف با متخلفین  برخورد نمایند.

 

 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟

ثمره ۲۱ سال مربیگری  در شهرستان و استان و زیر گروه های کشور چهار  قهرمانی در بزرگسالان رودان که با ترکیب جوانان امید شرکت کردیم، مقام دوم لیگ برتر استان با تیم رگبار اسلام آباد ، قهرمان امید های استان و یک نایب قهرمانی  با شاهین مهر و حضور در دو مرحله کشوری و حذف بدون باخت در یک قدمی لیگ یک، یک قهرمانی و چهار نایب قهرمانی با تیم شاهین مهر در جوانان استان و حضور در زیرگروه ، دو قهرمانی و چندین نایب قهرمانی با نوجوانان شاهین مهر رودان در استان و حضور در زیر گروه کشوری ، نایب‌قهرمانی در رده نونهالان استان و حضور در دو مرحله زیر گروه کشور، مربی چهار  دوره تیم  منتخب استان در فستیوال های کشوری ، مربی تیم  منتخب جوانان در استعداد یابی تیم ملی  در زاهدان، چهار دوره حضور در استعداد یابی تیم ملی زیر ۱۴ سال و ببش از ۳۰ قهرمانی و نایب‌قهرمانی در رده جوانان ،  نوجوانان ، نونهالان و فوتسال در شهرستان رودان ، البته این موفقیت ها مختص من نبوده است ودر کنار من  مهدی مبارکی، مجتبی نیک بخت، هادی پورحسن زاده ، ایمان نجفی، حسین اقتداری و امیر دهباشی نقش زیادی داشته اند.

 

 در دورانی که بازی می کردید مربیان شما چه کسانی بودند؟

در دوران بازیگری ام  منصور بیتلی، صالح حقیقت منش، علی محمدی ، اصغر اسدی، حمید حبیبی  در اصفهان ، عادل اسماری در تیم مهاجرین بندرعباس ، مرحوم یوسف ضمیری در شاهین رودان  برایم خیلی زحمت کشیده اند.

 

 الگوی فوتبالی شما چه کسانی بودند؟

الگوی دروازبانی من  صالح حقیقت منش  و شوماخر دروازبان تیم ملی آلمان بودند.

 

 کمی از فوتبال استان و جایگاه اش در کشور بگویید ؟

فوتبال استان متاسفانه جایگاهی شایسته با وجود  این همه استعداد در کشور ندارد. یک برنامه ریزی بلندمدت و ورود صنایع می تواند کمک بزرگی برای فوتبال استان باشد. با وجودی این که عده زیادی دارند برای فوتبال استان تلاش می کنند ولی در حال حاضر داریم دور سر خودمون می چرخیم و نتیجه ای نمی گیریم.

 

 خانواده هم اهل ورزش هستند ؟

پسرم تا رده امید فوتبال بازی کرده است.

 

 تعدادی از هم بازی های قدیمی خودتان را معرفی کنید ؟

صالح حقیقت منش ، منصور بیتلی ، علی محمدی هم مربی هم همبازی من بوده است. کمال باشی ، مرحوم علی باشی ، عادل عبدالهی ، جواد دامن افشان ، سعید غانم زاده، یوسف طاهری، محمد رضا گرد زاده و در مقطع کوتاهی هاشم سلطانی که بعد به استقلال تهران رفت و کامبیز مجدمی که بعد ها به سپاهان رفت.

 

 فکر می کنید در فوتبال به حق خودتان رسیده اید؟

در دوران بازیگری به خاطر  خدمت سربازی و مصدومیت  و در دوران مربیگری مشکلات کاری مانع رسیدن به هدف هایم  شد ولی اکنون آرزوهایم را در  پیشرفت بازیکنانم می بینم.

 

 صمیمی ترین دوست فوتبالی خود را نام ببرید؟

من در فوتبال دوستان صمیمی زیادی دارم که نمی توانم اسم خاصی ببرم .

 

 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟

خاطرات  قشنگ زیادی دارم ولی در مسابقات جوان در حالی که از چهار بازی دو امتیاز داشتیم  این قدر حوادث بازی به نفع ما رقم خورد  که در بازی آخر اگر تیم برق را با هر نتیجه ای می بردیم صعود می کردیم و درحالی که بازی مساوی و ما حذف شده بودیم دقیقه چهار وقت تلف شده گل پیروزی را زدیم و در ادامه قهرمان استان شدیم .‌ و یک بازی دیگر در دور دوم امیدهای کشور درحالی که تیم پارس جنوبی همه تیم ها را با۵ یا ۷ گل شکست داده بود در نیمه اول دو بر صفر ازما جلو افتاد اما در ۵ دقیقه پایانی درحالی که ما  ۱۰ نفره بودیم بازی را مساوی کردیم و در ادامه بدون باخت فقط با ۳ گل خورده در ۷ مسابقه نتوانستیم به لیگ یک  امیدها صعود کنیم.

 

 بدترین و تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟

خاطرات بد من بر می گردد به فوت سینا جعفری بعد از مسابقه فینال نوجوانان استان

 

 چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟

استفاده نادرست از فضای مجازی دشمن همه برای پیشرفت است.ازجوانان می خواهم دقت بیشتری از  استفاده  فضای مجازی داشته باشند. دوران جوانی تکرار شدنی نیست و قدر پدر مادر و بزرگتر های خود را بدانند.

 

 نگفتی آبی هستی یا قرمز ؟

قرمز هستم ، اما اصلا اهل کری خواندن نیستم.

 

 تیم مورد علاقه شما در جهان؟

رئال مادرید

 

 بهترین دروازه بان فوتبال هرمزگان از نگاه شما ؟

پرویز کریمی و مجتبی روشنگر

 

 بهترین مربی کنونی ایران؟

یحیی گل محمدی

 

 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟

زیدان و کلوپ

 

 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش فوتبال کمرنگ شده است؟

خیلی از پیشکسوتان باید بعد از بازنشستگی برای خرج و مخارج زندگی کار کنند به همین خاطر وقتی برای فوتبال ندارند‌.

 

 دوست دارید برای ورزش هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟

من با افتخار و بدون منت  ۲۱ ساله مشغول خدمتگزاری به فوتبال شهرستان و استان هستم و تا وقتی هم توان داشته باشم خدمتگزار فوتبال خواهم ماند.

 

 زیباترین جای هرمزگان از نگاه شما؟

هرمزگان سراسر زیباست. از  رودخانه گرفته تا کوه ها، رودان بهشت جنوب و جنگل حرا بندر خمیر

 

 چند فرزند دارید؟

یک پسر

 

 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟

من اوقات فراغت کم دارم و تا ۱۰ شب سر کارم و بین این ساعت ها دنبال فوتبالم واگر فوتبال  فرصت بدهد جمعه ها با خانواده تا بندرعباس منزل  اقوام می روم.

 

 فرق فوتبالیست های قدیمی با فوتبالیست جوان امروز در چیست ؟

فرق در توقعات است. قدیمی ها بدون توقع با کمترین امکانات انگیزه بالاتری داشتند اما جوان های امروز خودشان را با حرفه ای ها مقایسه می کنند و  توقع بالایی دارند  و خیلی زود دست از تلاش بر می دارند.

 

 برای بازگشت باشگاه های قدیمی استان به صحنه ورزش چه پیشنهادی دارید؟

باشگاه های قدیمی شناسنامه ورزش هستند.  حتما باید دولت نگاه ویژه ای به آن ها  داشته باشد.

 

 بهترین فوتبالیست های فعلی هرمزگان را معرفی می کنید؟

پرویز کریمی ، مجتبی روشنگر  ، محمد قادری ، مهرداد آوخ، هادی دهقانی ،مهدی خبر ، احسان دهقانی و فوتبالیستی که بیشتر ازاو خواهید شنید ستار رجایی که اکنون  در آکادمی کیا بازی می کند.

 

 چرا به رودان بهشت هرمزگان می گویند ؟

رودان به خاطر باغ های زیبا و سرسبز  آب شرب شیرین که به جرات از بهترین آب شرب کشور است. کوه های زیباو مناطق بکر خیلی زیبای که دارد به بهشت هرمزگان معروف است.

 

 کمی از مشکلات ورزش استان بگویید؟

اولین مشکلات ما بر می گردد  به ورود نکردن صنایع  و بخش خصوصی به ورزش، دوم  نداشتن یک چشم‌انداز برای ورزش و سوم هم  کمبود زیر ساخت ها در ورزش شهرستان ها .

 

 و حرف آخر...

حرف آخر من  به مظلومیت قشر ورزشکار رودان است که متاسفانه فوتبالیست هایی با استعدادی دارد اما امکانات خوبی برای این جوانان نیست.

شهرستان رودان  یک زمین چمن مناسب ندارد . دوندگان قهرمان زیادی داریم اما یک پیست برای تمرین ندارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها