آیا تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی واقعیت دارد؟



ویروس کرونا چندی است همه ما را درگیر کرده است. از علائم آن می‌خوانیم و سعی می‌کنیم پروتکل‌های بهداشتی و اجتماعی این شرایط را رعایت کنیم. نسبت به اخبار کرونا حساس هستیم و روزی چند بار آن را چک می‌کنیم. خبر تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی باعث شد کمی دقیق‌تر به اطلاعات نگاه کنیم و بفهمیم آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟
به گزارش صبح ساحل،حدود یک ماه پیش دانشگاه استنفورد در تحقیقی در مورد بیماران امریکا به این یافته دست پیدا کرد که یک سوم بیماران علائمی مانند از بین رفتن اشتها، حالت تهوع و اسهال داشته‌اند.

آیا تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی واقعیت دارد؟

بر اساس این مطالعه پزشکی تب، سرفه و تنگی نفس علائم کلاسیک کرونا ویروس هستند اما علاوه بر علائم تنفسی، تعداد قابل توجهی از مبتلایان به ویروس کرونا به خاطر از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ و اسهال رنج می‌برند.آن‌ها در مطالعه‌ای که انجام دادند متوجه شدند ۳۲ درصد از علائم دستگاه گوارش گزارش شده است. اکثر آن گروه علائم خفیفی داشتند. ۲۲ درصد کاهش اشتها را تجربه کردند، ۲۲ درصد دچار حالت تهوع و استفراغ و ۱۲ درصد مبتلا به اسهال بودند. حدود ۴۰ درصد از بیماران سطح آنزیم کبدی غیرطبیعی داشتند و افرادی که مشکل کبدشان حاد بود، نیاز به بستری بلند مدت‌تر داشتند.

علائم ویروس کرونا و دستگاه گوارش

تب،‌سرفه خشک و تنگی نفس از علائم بارز کووید ۱۹ است اما تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است از علائم رایج دیگری غافل شده باشیم: ناراحتی معده.تجزیه و تحلیل اخیر بیش از ۲۰۰ نفر بستری در سه بیمارستان در چین نشان داده است تقریبا یک بیمار در ۵ بیمار علائم دستگاه گوارش مانند اسهال، استفراغ و یا درد شکم را داشته‌اند و تقریبا ۸۰ درصد آن‌ها اشتها نداشته‌اند. این علائم می‌توانند از علل شایع دیگر مانند آنفولانزای معده یا مسمومیت غذایی ناشی شود. علائم گوارشی ممکن است بهبودی شما را کند کند.

 

 آیا تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی واقعیت دارد؟

 

علائم گوارشی تأیید شده است

وقتی که ویروس به بدن شما ورود پیدا می‌کند می‌تواند سلول‌های سالم را از بین ببرد و از خودش در بدن شما تکثیر کند. کرونا عمدتا به سلول‌هایی که مسیرهای تنفسی شما را کنترل می‌کند حمله می‌کند که باعث می‌شود سخت‌تر نفس بکشید و می‌تواند منجر به ذات‌الریه شود. محققان فکر می‌کنند این بیماری می‌تواند در مراحل بعد به دستگاه گوارش شما و بافت کبد شما نیز آسیب برساند.

شاید بتوانیم بگوییم که بحث تغییر علائم می تواند در هر کشور با توجه به نوع درمان تفاوت داشته باشد اما تحقیقات از چین تا امریکا از درصد قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا نشان داده است که علائم گوارشی به طور همزمان یا پس از بروز علائم تنفسی اتفاق می‌افتد و این اطلاعات از یک ماه پیش تا کنون مطرح شده است. افرادی که به علائم گوارشی مبتلا می‌شوند بیش از سایرین مدت درمانشان طول می‌کشد و در بسیاری از شرایط پس از بهبودی نسبی علائم تنفسی این علائم بیشتر خودشان را نشان می‌دهند.

آیا تغییر علائم کرونا از تنفسی به گوارشی واقعیت دارد؟

کاری که باید انجام دهیم

اگر اسهال، حالت تهوع یا استفراغ دارید، به این معنا نیست که شما به کرونا مبتلا شده‌اید. اما کار عاقلانه‌ای است که توجه بیشتری به علائم خود در این مدت داشته باشید. اگر بیماری زمینه‌ای دارید که احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد یا اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که کرونا ویروس جدید اپیدمی شده‌است باید توجه بیشتری داشته باشید.

از بیرون رفتن خودداری کنید مگر اینکه لازم باشد و اگر نیاز بود به اورژانس مراجعه کنید. یک اتاق خواب و حمام بیمار داشته باشید و از حمام جداگانه از دیگر اعضای خانواده استفاده کنید. این راه حل بهتری است، البته اگر برای شما ممکن باشد که حمام جداگانه‌ای داشته باشید. مدفوع شما در این حالت یکی از راه‌های انتقال ویروس است و به همین علت توصیه به رعایت نکات بهداشتی زیادی می‌شود. به توصیه‌های بهداشتی عمل کنید و اگر علائم خفیف دارید در خانه بمانید و خود را قرنطینه کنید.

منبع:انتخاب
غیرقابل انتشار: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها