کولرهای گازی هزینه برق را هفت برابر افزایش می‌دهند/ چه کنیم برق کمتری مصرف کنند؟



حدود ۷۰ درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولرهای آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده می‌کنند. توان کولرهای آبی در حدود ۵۰۰ وات و در مورد کولرهای گازی بالغ بر ۲۰۰۰ وات تخمین زده شده و طبق ارزیابی‌های صورت گرفته میزان مصرف برق کولرهای گازی ۵ برابر بیش‌تر از کولرهای آبی است.

به گزارش صبح ساحل، تقریبا در اکثر روزهای شش ماهه اول سال (به جز روزهای تعطیل) نقطه اوج مصرف برق بین ساعت های ۱۴ تا ۱۵ به ثبت می رسد. بررسی ها نشان می دهد که نوسان اندکی میان ساعت ها و حتی دقایق نقطه اوج مصرف برق در این روزها وجود دارد که همین موضوع نشانگر آن است که در همان ساعت ها، دمای هوای نیز به اوج خود می رسد و این عامل مصرف برق را افزایش می دهد.

به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، مصرف برق بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات افزایش می یابد. افزایش مصرف برق بین ساعت های ۱۱ تا ۱۶ هر روز، نشانگر ورود یک نوع مصرف کننده خاص به شبکه برق است. در این بین انگشت اتهام به سوی وسایل سرمایشی نشانه رفته اما مشترکان تنها با یک عمل ساده می توانند در ساعت های گرم روز (۱۱ تا ۱۶ هر روز)، ضمن حفظ رفاه و بهره گیری از باد خنک وسایل سرمایشی، از میزان قبض برق خود نیز بکاهند.

براین اساس دارندگان کولرهای گازی با تنظیم دمای این نوع کولرها بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد و دارندگان کولرهای آبی با استفاده از دور کند این نوع وسایل می توانند از مصرف برق خود به میزان بسیاری بکاهند و در عین حال مبلغ قبض برق خود را نیز کاهش دهند.

میزان مصرف برق کولرهای گازی ۵ برابر بیش‌تر از کولرهای آبی

میزان مصرف برق کولرهای گازی حدود ۵برابر بیش از کولرهای آبی است، میزان مصرف برق کولرهای گازی دست دوم(مستهلک) بین ۳ تا ۴ برابر بیشتر از کولرهایی است که به صورت نو خریداری و نصب می شود و از این رو مشترکان در صورت استفاده از کولرهای گازی دست دوم، مبلغ قبض برق بسیار بیشتری را شاهد خواهند بود. همچنین باتوجه به اینکه تعرفه های برق به صورت پلکانی محاسبه می‌شود، کسانی که از کولر های گازی استفاده می‌کنند معمولا در پله‌های بالای مصرف برق قرار دارد.

چه کنیم کولرهای گازی برق کمتری مصرف کنند؟

برای کاهش مصرف برق کولر گازی کافی است در هنگام خرید کولرهایی را انتخاب کنید که دارای برچسب انرژی با درجه A یا B باشد زیرا مصرف برق کمتر و کارایی بیشتری نسبت به سایر کولرها دارند. از سوی دیگر کولرهای گازی باید متناسب با شرایط آب و هوایی مکان زندگی انتخاب شود، استفاده از کولرهای گازی مناطق معتدل در مناطق گرمسیری، ضمن افزایش مصرف انرژی، سرمادهی و عمر کولر بسیار کاهش می‌یابد.

درحالی که به گفته کارشناسان سرویس کولرهای گازی پیش از شروع فصل گرما به کارکرد بهینه آن کمک خواهد کرد، قرار دادن سایه­‌بان برای کندانسور کولرهای گازی محیط خانه را خنک تر و مصرف انرژی را کمتر می‌کند، همچنین کاشتن یک یا چند اصله درخت در نزدیکی کولر گازی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد موجب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.

استفاده بی‎مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‎های متعدد و ... باعث افزایش گرمای محیط و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‎دهد. این درحالی است که کولرهای گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دما بر روی دمای مناسب فصل گرما که بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است، که باعث می‎شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به درجه دمای تنظیم شده، کمپرسور کولر به طور خودکار خاموش شود و فقط فن دستگاه کار کند و بنابراین انرژی کمتری مصرف کند.

برای بهینه سازی مصرف برق لازم است توجه کنید کلید بادزن (فن) در کولرهای گازی به شما امکان می‎دهد هنگام شب، از دستگاه فقط برای تهویه استفاده کنید و هزینه برق دستگاه را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین برای جلوگیری از خروج سرما، اطراف پنجره‎ها و درها را با نوارهای درزگیر عایق‎بندی کنید.

در صورت امکان کولر گازی خود را در مسیر باد نصب کنید، زیرا این کار به علت کاهش فشار بر کولر باعث افزایش بازدهی آن و کاهش مصرف انرژی می‎شود. همچنین لازم است هنگام ترک ساختمان در طول روز، سیستم سرمایش را خاموش کنید.

کولرهای گازی هزینه­ برق مصرفی را هفت برابر افزایش می‌دهد

سازمان بهره‌وری انرژی ایران اعلام کرده است که استفاده از کولرهای گازی تا هفت برابر هزینه برق مصرفی مشترکان را افزایش می‌دهد. استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرم و شرجی از نظر فنی و اقتصادی مناسب است در صورتی که استفاده از این نوع خنک کننده‌ها در مناطق معتدل کشور به دلیل بالا بردن میزان مصرف برق و افزایش هزینه های برق آن، مناسب نیست.

توان مصرفی کولر گازی استاندارد، حدود چهار برابر کولرهای آبی است و این امر با توجه به افزایش پلکانی قیمت برق، می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و تا هفت برابر موجب افزایش هزینه‌های برق مصرفی شود.

سابا همچنین به مصرف کنندگان پیشنهاد کرده است: به منظور مدیریت هزینه‌های برق مصرفی در تهیه و استفاده از تجهیزات و وسایل سرمایشی به تناسب شرایط جغرافیایی با نوع وسیله سرمایشی انتخابی، تناسب حجم محل با قدرت سرمایش وسایل انتخابی، تهیه و خرید تجهیزات سرمایشی با نشان استاندارد و معتبر و دارای رتبه انرژی بالا و تعمیر و نگهداری به موقع توسط اشخاص مجاز دقت کنند.

کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند، لذا در این مناطق از کولرهای گازی به طور گسترده استفاده می شود. لکن در مناطقی که شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولر آبی مساعد است، استفاده از کولر گازی اشتباه است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها