در سال جاری آتش سوزی ۲۴۸میلیارد ریال به کشاورزان هرمزگان خسارت وارد کرد



رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: آتش‌سوزی در خردادماه سال‌جاری، ۲۴۸میلیارد ریال به کشاورزان این استان خسارت وارد کرد.

 

به گزارش صبح ساحل، روح‌الله رمضان‌پور روز سه ‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در خردادماه امسال ۴۵۰هکتار از باغ‌ها، تاسیسات کشاورزی و ۱۰۰کلنی زنبور عسل دچار حریق و موجب خسارت به بخش کشاورزی هرمزگان شد.

وی بیان داشت: بیشترین آتش‌سوزی‌ها در باغ‌های شهرستان‌های رودان، میناب و بستک اتفاق افتاده که عمده‌ترین دلیل آن، عوامل طبیعی و تغییرات اقلیمی است.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد: باتوجه به بارش های مناسب در سال زراعی جاری و رشد گیاهان علفی، زمینه مساعدی را برای بروز و انتشار آتش‌سوزی‌ها در استان فراهم کرده است.

رمضان‌پور خاطر نشان کرد: همچنین عوامل غیرطبیعی شامل، انجام ندادن عملیات رسیدگی به باغ‌ها، جمع‌آوری شاخه‌های خشک و هرس شده، هرس نکردن علف‌های هرز، آتش زدن بقایای گیاهی توسط باغداران، مشکلات اجتماعی و کمبود امکانات اطفاء حریق در ایجاد آتش‌سوزی موثر هستند.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در مزارع و باغ‌های استان برنامه‌ریزی‌هایی از قبیل، آموزش دهیاران و نیروهای مردمی، همکاری دستگاه‌های مربوطه در شهرستان‌ها برای مقابله با وقوع آتش، شناسایی عاملان حریق، طرح تسهیل رفت‌وآمد خودروهای امداد و نجات به محل‌حادثه و احداث ایستگاه‌های آتش‌نشانی در مناطق پرخطر در دستور کار قرار گرفت.

رییس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات جهاد کشاورزی هرمزگان، مهمترین راه‌های پیگشیری از آتش‌سوزی را، برگزاری مانورها و دوره‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی عمومی و اعلام وضعیت هشدار هواشناسی به ساکنان مناطق مستعد آتش‌سوزی و ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان و دامداران برای آتش نزدن عمدی مزارع و بوته‌ها بعد از برداشت محصول عنوان‌ کرد.

وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۱هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر۲ میلیون و ۳۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل تاثیر بسزایی برای تنظیم بازار این محصولات فصل‌های پاییز و زمستان در کشور دارد.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها