رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر اعلام کرد:

افزایش هزینه انتقال کالا به قطر تا ۲۰۰ درصد



رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با اشاره به تبعات منفی کرونا بر تجارت با این کشور گفت: هزینه‌های حمل به لحاظ ترافیک درباره بعضی اقلام تا ۲۰۰ درصد بالا رفته است.

«عدنان موسی پور» روز شنبه درباره وضعیت کنونی تجارت با قطر گفت: تراز تجاری قطر با جمهوری اسلامی ایران ۳۰۵ میلیون دلار تراز مثبت به نفع ایران و همچنین میزان تجارت دو جانبه با ایران ۳۶۵ میلیون دلار است.

وی میزان صادرات ایران به قطر را ۳۳۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: میوه و سبزیجات، دام و انواع ماهی، فرش، سیمان، مواد ساختمانی، سنگ‌های ساختمانی، قیر، تیرآهن و میلگرد و مواد غذایی و شیرینی‌جات، پسته و حبوبات از جمله اقلام صادراتی به این کشور است.

موسی‌پور با بیان اینکه میزان واردات ایران از قطر ۳۰ میلیون دلار است، گفت: مهمترین اقلام وارداتی به ایران شامل وسایل برقی، وسایل صوتی و تصویری و لاستیک و گاز مایع می‌شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با اشاره به تبعات تجاری شیوع ویروس کرونا در جهان اظهار کرد: اکنون روال صادراتی که پس از سه سال صادرات کالاهای مختلف به وجود آمده بود، متوقف شده و هزینه‌های حمل به لحاظ ترافیک درباره بعضی اقلام تا ۲۰۰ درصد بالا رفته است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر مطالبات شرکت‌های ایرانی از طرف قطری با توجه به شدت شیوع کرونا معوق شده و بخش توریست و سرمایه‌گذاری و تجارت چمدانی که با حضور افراد انجام می‌شد، کاملا متوقف است.

موسی‌پور وضع صادرات مواد کشاورزی و غذایی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: از آنجا که اقتصاد قطر مبنی بر گاز است، به اندازه کشورهای همسایه که نفت خیز و مبتنی بر نفت هستند از این ویروس متاثر نشد.

به گفته وی قطر ایرویز برای بسیاری از کشورهای  دنیا انتقال تجهیزات پزشکی را انجام می‌دهد.

موسی پور یادآور شد: رویکرد کشور قطر به سمت تجارت الکترونیک است و مشوق‌هایی را در این خصوص تعیین کرده است.

وی با اشاره به مهمترین کالاهای صادراتی قطر به دنیا گفت: قطر گاز طبیعی، گاز فشرده ( lLNG )، بنزین، نفت کوره، محصولات پتروشیمی، کود شیمیایی، فولاد و پروپان مایع به دنیا صادر می‌کند.

منبع :ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها