خاکستر شدن عرصه‌های بوشهر در آتش نداشته‌ها



به گزارش صبح ساحل، استان گرم و خشک بوشهر باتوجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت اقلیمی درسال‌های پرباران با توجه به رویش پوشش گیاهی مطلوب با خطر آتش‌سوزی در فصل گرما و در خشکسالی‌ها با پدیده گردو غبار روبرو است که هر دو عارضه در صورت برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده، مدیریت کارآمد و وجود امکانات مناسب و کافی قابل پیشگیری و کاهش خسارت است.

در ۲ سال اخیر که استان بوشهر بارش‌های مناسبی را پس از سال‌ها خشکسالی و کم بارانی تجربه کرده‌است، پدیده آتش‌سوزی نیز بر اثر عوامل مختلف در این استان افزایش یافته است طوریکه در ۲ ماه نخست سال جاری و بویژه در اوایل خردادماه بطور تقریبی هر ۲ روز یکبار یک حادثه آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها در این استان رخ داده‌است.

با توجه به اینکه میزان بارش در سال زراعی جاری ۳۸۴.۷ میلیمتر است و این میزان بارش نسبت به بلند مدت ۴۴.۲درصد و نسبت به سال گذشته ۶.۹درصد افزایش نشان می‌دهد و به گفته مسئولان همین امر موجب انبوه گیاهان مرتعی شده از طرفی با آغاز فصل گرما و کاهش رطوبت، خشکیدگی مراتع و گیاهان و وزش باد از جمله دلایل آتش سوزی‌ها به شمار می‌رود اما نباید از عوامل انسانی که در اثر بی توجهی برخی از افراد اتفاق می‌افتد نیز غفلت کرد.

پوشش انبوه گیاهی در ارتفاعات استان بوشهر جلوه زیبایی برای گردشگری به شمار می‌رود اما به دلیل برخی بی احتیاطی‌ها و بی توجهی عده‌ای این طبیعت بکر و خدادادی طعمه آتش می‌شود.   

با وجود تلاش‌های شبانه روزی نیروهای امدادی، آتش نشانی، هلال احمر، مدیریت بحران، مردم و ارگان‌ها و نهادهای نظامی بوشهر برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها در این استان اما به دلیل نبود امکانات از جمله تامین نشدن بالگرد آب‌پاش و پشتیبانی و فقدان راه‌های دسترسی به مناطق سخت گذر و کوهستانی و همراه شدن شعله‌های آتش با باد باعث شده تا در هر فقره وسعت زیادی از پوشش گیاهی و مرتعی از بین برود و خسارت زیادی به محیط زیست و منابع طبیعی استان وارد شود.

کمبود و نبود امکانات اطفای حریق در استان بوشهر در شرایطی است که براساس گزارش اداره‌کل هواشناسی تابستان امسال با افزایش ۱.۵ درجه گرمای هوا در این استان روبرو هستیم و می‌طلبد مسئولان بیش از هر زمان دیگری به فکر پیشگیری از بروز حوادث آتش‌سوزی باشند.

 هواشناسی استان بوشهر پیش بینی کرده که گرمای تابستان در مناطق ساحلی این استان تا ۴۵ درجه و در مناطق غیر ساحلی تا ۵۰ درجه سانتیگراد برسد که این وضعیت شرایط را برای وقوع آتش‌سوزی در مناطق گرم و خشک با پوشش گیاهی مناسب افزایش داده‌است.

محیط زیست و منابع طبیعی بوشهر قربانیان آتش نداشته‌ها 

فعال محیط زیستی استان بوشهر گفت: این استان با وضعیت توپوگرافی خاص، محیط طبیعی حساس و شکننده‌ای دارد، طوریکه اهمیت هر بوته آن بیش از ارزش یک درخت در اقلیم‌های دیگر است.

راضیه اشعثی افزود: بی نظمی‌های اقلیمی گاهی با بارش غنی و مداوم  همراه است که در مناطق کوهستانی استان سبب رشد و انبوهی مراتع می‌شود اما گرمای طولانی و حضور گیاهان مرتعی خشک شده شرایط را برای آتش سوزی در مناطق کوهستانی فراهم می‌سازد به همین دلیل انتخاب مدیران آگاه برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی‌های مهیب ضروری است.

وی ادامه داد: جنگل‌ها و مراتع منابع طبیعی تجدید شونده هستند و نقش حیاتی در پایداری زیست بوم‌ها ایفا می‌کنند و مدیران این حوزه باید با خود و مردم صادق باشند.

اشعثی بیان کرد:  با تصمیم‌ دیر هنگام و نبود واکنش سریع، نداشتن درک درست از شرایط بحران، پنهان کاری، نبود امکانات و تجهیزات خاموش کننده آتش، نبود برنامه ریزی و تخصیص بودجه آتش سوزی سبب می‌شود تا بخش زیادی از زیستگاه هزاران حیوان و پرنده طعمه آتش شود.

این دوستدار طبیعت اضافه کرد: آنچه در روزهای اخیر بر مناطق کوهستانی استان بوشهر می‌گذرد بیان کننده این واقعیت است که در سال‌های طلایی اعتبارات منابع طبیعی هیچ پیش بینی برای تجهیز و خرید امکانات مهار آتش سوزی گسترده در چنین روزهایی به عنوان مهم ترین بلایای طبیعی نشده‌است.

وی گفت: تصمیم‌ها در این بخش بسیار مهم هستند و باید بلافاصله ستاد بحران با مدیریت منابع طبیعی تشکیل شود، وقتی اعتبارات منابع طبیعی به سمت آب و آبخیزداری هدایت می‌شود و برای نقش  اصلی خود که حفاظت، احیا و توسعه جنگل و مرتع است اعتباری برای حفاظت واقعی درنظرگرفته نمی‌شود چنانکه نیروهای اطفای حریق حتی کفش مناسب یا یک چراغ قوه ندارند تا در تاریکی شب بتوانند از کوه‌ها عبور کنند، پوشش گیاهی بیشتری هیزم آتش می‌شود.

اشعثی با اشاره به اینکه امسال تاکنون ۲۸ آتش‌سوزی در استان بوشهر در بخش عرصه‌های طبیعی رخ داده‌است گفت: چرا در آتش‌های کوچک‌تر فکری برای مراتع استان نشد که الان بتوانند آتش‌های بزرگتر را کنترل کنند؟

این فعال محیط زیست اضافه کرد: وقتی بطور بی‌سابقه‌ای از ابتدای امسال آتش‌سوزی‌های متعدد و مکرر درشهرستان‌های مختلف پیش آمد و  آتش سوزی‌ها هر هفته اتفاق می‌افتد، چرا منابع طبیعی  و ستاد بحران به فکر چاره اندیشی نبوده و برنامه مشخصی برای مقابله با آتش تدوین نکردند؟

وی گفت: نبود واکنش سریع، درک بحران در آتش سوزی دهرود، خائیز و بوشکان باعث تاخیر در ورود بالگرد آب‌پاش شده‌است و بقایای گیاهان سوخته هرآن امکان شعله ورشدن و آتش سوزی گسترده را می‌دهد.

محروم بودن پایتخت انرژی ایران از بالگرد آب‌پاش 

مدیرکانون پیشگامان انرژی و توسعه استان بوشهر گفت: آنچه که به درد و سوزش این آتش گدازنده که به جان خاک پاک بخش‌هایی از استان بوشهر افتاده، می‌افزاید این است که مردمان سرزمین میزبان پایتخت انرژی و اقتصاد ایران از داشتن حتی یک فروند بالگرد آب پاش که برای چنین مواقعی به کار آید محروم است.

سید مهدی موسوی افزود: آیا وقت آن نرسیده که پی‌گیری جدی در زمینه استقرار امکانات لازم و حیاتی متناسب با سرمایه‌های بسیار ارزشمند ملی صنایع نفت،گاز و پتروشیمی در استان صورت پذیرد؟

وی بیان کرد: به طور قطع تامین امکانات متناسب با این سرمایه‌های ملی علاوه بر راهگشا بودن در بحران‌های مشابه، صیانت و حفاظت از مجموعه‌های ملی در استان بوشهر را نیز به نحو شایسته تضمین می‌کند.

موسوی اضافه کرد: تا چه زمانی باید شاهد سوختن سرمایه‌هایی نظیر کوهستان‌های شهرستان دشتستان و تنگستان، اسکله دیر و سایر موارد دیگر به دلیل فقر امکانات در استان بود باید از همین امروز چاره‌ای به حال فقر امکانات استان میزبان پایتخت انرژی ایران، به منظور بکارگیری در بحران‌های احتمالی نظیر زلزله، سیل، آتش‌سوزی و سایر موارد دیگر کرد.

یک کارشناس منابع طبیعی استان بوشهر گفت: بارش نزولات آسمانی در۲ سال اخیر هرچند موهبتی خداوندی و مایه مزایای گسترده‌ای است اما با توجه به نوع پوشش گیاهی استان که در فصل بهار با افزایش استقرار گیاهان یک ساله و گونه‌هایی از قبیل بهمن که به سرعت نیز خشک می‌شوند همراه می‌شود شرایط را برای ایجاد آتش که یکی از شرایط اولیه آن وجود مواد سوختنی است، فراهم می‌کند.

علیرضا منصوری اضافه کرد: آتش‌سوزی‌های متعددی که به تازگی در استان به وقوع پیوسته که براثر شرایط اکولوژیکی و محیطی حاکم بر استان بوده‌است.

وی بیان کرد: صرف نظر از زحمت همه نیروهای یگان حفاظت در استان، نیروهای فعال مردمی و دوست‌دار طبیعت که از جان خود در این ارتباط مایه گذاشته‌اند کنترل و مدیریت آتش در زمان توسعه آن بویژه در مراتع و زمین‌های جنگلی در ارتفاع‌ها و مناطق سخت گذر بسیار دشوار است، به نحوی که در بسیاری از موارد با توجه به گرما، دمای محیط و سرعت گسترش آن کاری سخت و طاقت فرسا است و نیروهای انسانی با تمام توان خود سعی می‌کنند بر آتش، غلبه کنند.

منصوری اضافه کرد: با این حال در بعضی مناطق سخت گذر باید کل مواد سوختی و پوشش گیاهی به پایان برسد یا به مناطقی مانند صخره ها،جاده، رودخانه و دره‌های لخت و فاقد پوشش یا سایر عوارض که نقش آتش بر را دارند باید برسد.

به گفته این کارشناس منابع طبیعی مدیریت وکنترل آتش با انجام اقدام‌های پیشگیرانه مانند ایجاد آتش‌بر در مراتع، زمین‌ها و پارک‌های جنگلی که ایجاد آتش بر در آن امکان پذیر است و فرهنگ سازی، آموزش و ترویج نحوه حضور و خروج در طبیعت از سوی مردم در راستای پیشگیری از آتش ضروری است.

وی یادآور شد: در زمان آتش بویژه در مناطق سخت گذر و مرتفع که امکان دسترسی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست و سایر فعالان مردمی مشکل است مهمترین اقدام آن پیش بینی بالگردهای آب‌پاش است.

این کارشناس منابع طبیعی گفت: در آتش سوزی‌های اخیر با وجود تلاش نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اما وجود بالگرد آب‌پاش و پشتیبانی در منطقه برای حضور بموقع در زمان عملیات ضرورتی انکارناپذیر است.

منصوری اضافه کرد: به طور قطع حضور بالگرد در مناطق سخت گذر در زمان شروع آتش سوزی کارآمدترین راهکار برای مدیریت و خاموش کردن آتش است برهمین اساس  پیش بینی و استقرار بالگرد آب‌پاش دراستان بوشهر بویژه در ماه‌های گرم سال ضروری است.

هماهنگی دیرهنگام نوش داروی بعد از مرگ 

یک استاد دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر گفت: نبود هماهنگی میان پایین ترین تا بالاترین رده مدیریتی در کشور و به تبع آن استان‌ها و شهرستان‌ها در زمان وقوع حوادث و بحران نظیر آتش‌سوزی باعث می‌شود تا هر کس ساز خود را کوک کند طوریکه وقتی آتش در یکی از مناطق استان بوشهر می‌افتد، مسئولان دیگر شهرستان‌ها این استان می‌گویند به ما ربطی ندارد.

عبدالله آورا اضافه کرد: همچنین این وضعیت ناهماهنگی در میان مسئولان استان‌ها نسبت به استان همجوار خود نیز وجود دارد، طوریکه فارس و اصفهان و خوزستان در قبال آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های بوشهر احساس مسئولیت نمی‌کنند، حتی مسئولان کشوری نیز نسبت به مدیران استانی زیر دست خود احساس کمک نمی‌کنند.

وی گفت: این وضعیت باعث می‌شود آتشی که با کار چند ساعته چند بالگرد در زمان مناسب قابل مهار است، باید کل کوه‌ها و مراتع را بسوزاند تا هماهنگی بین واحدها امکان پذیر شود که همان نوش‌داروی بعد از مرگ است و تا زمان هماهنگی ملی، مدیران استانی و مردم، باید با سنگو چوب آتش خاموش کنند.

آورا ادامه داد: در چنین شرایطی باید در قرن ۲۱ به جای استفاده از هواپیما و بالگرد آتش نشان از چارپایان برای انتقال تجهیزات آتش نشانی به مناطق مرتفع و سخت گذر در دشتستان استان بوشهر استفاده شود.

ضرورت تجهیز سازمان‌های مسئول به امکانات مقابله با آتش‌سوزی 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آتش سوزی در مناطق حفاظت شده یکی از چالش‌های مهم است که در همه عرصه‌های طبیعی وجود دارد و دستگاه‌های مسئول درگیر آن هستند.

فرهاد قلی نژاد افزود: در سال‌هایی که بارش‌ها در فصل‌های زمستان و بهار مناسب باشد به تبع آن وضعیت مراتع از نظر پوشش گیاهی نیز در عرصه‌های طبیعی از جمله جنگل‌ها، مراتع و مناطق حفاظت شده مناسب است اما با آغاز فصل گرما ، کاهش رطوبت و خشکیدگی خطر آتش سوزی‌ها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری باید یک سری اقداماتی در عرصه‌ها و مناطق انجام شود گفت:مسئول اصلی حفاظت، پیشگیری و مهارآتش سوزی ها مطابق قانون سازمان جنگل‌ها و مراتع است اما در مناطق حفاظت شده براساس مصوبه شورای عالی محیط زیست، سازمان محیط زیست مسئول حفاظت از پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده، حیات وحش و اثر طبیعی ملی و مناطق نمونه است.

قلی زاده اضافه کرد: در همین ارتباط در راستای پیشگیری از آتش سوزی اجرای اقدام‌های پیشگیرانه مانند پروژه‌های آتش بر، آتش بند، فراهم کردن راه‌های دسترسی، آموزش کارکنان و ماموران محیط بان و جنگل بان و مردم محلی باید انجام شود.

وی ادامه داد: اما برای مهار آتش به امکانات ویژه‌ مدیریت شده و پیش بینی بموقع امکانات نیاز است که باید اقدام شود.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر گفت: در زمان حاضر امکانات کافی برای خاموش کردن آتش در عرصه‌های طبیعی در اختیار نیست و باتوجه به اینکه به طور معمول آتش سوزی‌ها در مناطق مرتفع  و با شیب تند رخ می‌دهد، مهمترین مشکل ما برای خاموش کردن آتش درعرصه‌های جنگلی و طبیعی دسترسی نداشتن آسان به کانون آتش سوزی است.

وی اضافه کرد: همین امر باعث شده از کمترین امکانات در عرصه‌ها نتوانیم استفاده کنیم و تنها به نیروی انسانی پیاده و استفاده از ابزار دستی مانند بیل و آتش کوب بسنده و به جنگ آتش برویم.

قلی نژاد یادآور شد: این درحالی است که اگر امکانات هماهنگ باشند و سازمان‌های محیط زیست وجنگل‌ها و مراتع به امکانات بیشتر مانند بالگرد ویژه آتش‌نشانی، مهار آتش و بالگردهایی که بتوانند امکانات را منتقل کنند مجهز شوند می‌توان آب‌پاشی عرصه‌ها را انجام داد.

وی گفت: با توجه به اینکه برای تامین بالگرد باید از امکانات هوایی ارگان‌های مسئول از جمله نیروهای مسلح استفاده کرد به طور معمول هماهنگی برای ورود بالگرد با کندی انجام می‌شود و این باعث می‌شود آتش سوزی‌ها گسترش و میزان و مساحت حجم خسارت‌ها بالا برود این درحالی است که در آتش‌ سوزی‌ها سرعت عمل مهم است.

قلی نژاد گفت: تجهیز سازمان‌های مسئول و تخصصی به امکاناتی از جمله بالگرد آبپاش و خودروهای آتش نشانی و وسایل مکانیکی خاموش کردن آتش ضروری است هرچند به تازگی این سازمانها به امکانات خوبی مجهز شده‌اند اما با توجه به وسعت حوادث کافی نیست.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ایستگاه‌های محیط بانی استان به تجهیزات انفرادی از جمله کوله پشتی‌های حمل آب، دستکش، بیل و بیلچه مجهز شده‌اند ولی این امکانات کافی نیست .

قلی نژاد گفت: با توجه به وضعیت حریق‌ها هرچند مسئولان محلی در بخش اعزام نیرو همکاری کردند و اقداماتی انجام شد اما لازمه موفقیت ما این است که در قالب طرح مدونی این همکاری ها به صورت سازماندهی شده و به وقت انجام و ایستگاه‌های محیط بانی به امکانات لازم مجهز شوند.

این مقام مسئول گفت: تامین بالگرد در منطقه می تواند زمان پی گیری را کمتر کند در این صورت هر چه زمان هماهنگی ها کوتاه تر شود و امکانات در خود استان باشد و ارگان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دستگاه‌های دولتی بیشتر به کمک بیایند بطور قطع در زمان کمتر آتش خاموش خواهد شد.

قلی نژاد افزود: در سال جاری تاکنون هشت مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان بوشهر به وقوع پیوسته و ۷۰ هکتار از این مناطق دچار حریق شده‌است و در هر فقره در مراتع و جنگل‌ها علاوه بر گیاهان بخشی از زیستگاه‌های جانوران نیز از بین می‌رود.

وی گفت: بیشترین گونه‌های جانوی که در آتش سوزی آسیب می‌بینند خزندگان و جوندگان، پستانداران و آشیانه پرندگان است و همین امر باعث می‌شود جمعیتی از گونه‌های ساکن در هر منطقه مجبور به انتقال و مهاجرت به زیستگاه پیرامونی ‌شوند.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر افزود: آتش سوزی چرخه اکولوژی منطقه را تحت تاثیر قرار می‌دهد وبه عرصه‌های گیاهی که بیشتر شامل گیاهان دارویی و درختان چند ساله که در احیای مراتع نقشی مهم دارند و از جمله سرمایه‌های طبیعی به شمار می‌روند خسارت زیادی وارد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهرگفت:بی احتیاطی استفاده کنندگان ازطبیعت مهمترین عامل آتش سوزی‌های اخیر در مراتع شهرستان‌های دشتستان و تنگستان این استان است.

 قلی نژاد اعلام کرد: به همین دلیل از عموم مردم به ویژه گردشگران، دامداران و جوامع محلی انتظار است در هنگام ورود و استفاده از طبیعت از افروختن آتش خودداری کنند و در صورتیکه به ناچار نیاز به روشن کردن آتش هستند هنگام ترک محل از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.

وی بیان کرد: علت افزایش و وقوع آتش سوزی‌ها در روزهای اخیر افزایش دما، خشکی، کاهش رطوبت و خشکیدگی پوشش علفی و مرتعی است به همین دلیل انتظار می‌رود مردم در پیشگیری و مهار آتش‌سوزی‌ها پیشگام باشند.

 پیگیری برای استقرار بالگرد آتش نشان در استان بوشهر   

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: مدیریت بحران وظایف تمام دستگاه‌ها را مشخص کرده است براین اساس سازمان جنگل‌ها و مراتع مسئول جمع کردن موارد حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور است.

جهانگیر دهقانی اضافه کرد: برهمین اساس تامین بالگرد آبپاش که لازمه و ابزار خاموش کردن آتش به خصوص در ارتفاعات است باید با هماهنگی از سوی وزارت دفاع به وسیله نیروهای مسلح تامین شود.

وی بیان کرد: تامین بالگرد آب‌پاش و هواپیماهای اطفای حریق الزامی است اما در زمان حاضر با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای حادثه خیز است تعداد آنها بسیار محدود و کم است به همین دلیل بالگردهای آب‌پاش و هواپیماهای اطفای حریق در مرکز و در برخی استان‌هایی که دارای تراکم گیاهی، جنگلی و مرتعی هستند مستقرند و در صورت بروز حادثه براساس هماهنگی و فراخوانی که از سوی منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی و محیط زیست با وزارت دفاع انجام می‌شود بالگرد باید در کوتاه‌ترین زمان در اختیار منطقه‌ای که دچار حادثه شده است، قرار گیرد.

دهقانی اضافه کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی عضو مدیریت بحران هستند و در زمان بحران نیروی انسانی و امکانات موجود در دستگاه‌ها باید در اختیار مدیران بحران باشد وهیچ دستگاهی حق ندارد امکانات و نیروی انسانی خود را دریغ کند.

وی اضافه کرد: براساس مصوبه ستاد بحران استان بوشهر با توجه به شرایط خاص استان، گرمای آزار دهنده و آتش سوزی‌هایی که احتمال دارد در جنگل‌ها و مراتع استان به وجود بیاید قرار است درخواست استقرار بالگرد اطفای حریق برای مدت ۲ ماه در استان بوشهر داده شود.

 مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر در خصوص چند فقره آتش سوزی هفته گذشته این استان گفت: با توجه به گستردگی حادثه و وقوع آتش در مناطق سخت گذر استان و نقص فنی بالگرد هلال احمر مستقر در استان فراخوان استفاده از بالگرد پشتیبان به استان فارس داده شد. 

وی ادامه اداد: در خصوص بالگرد آبپاش با توجه به اینکه این آتش سوزی‌ها همزمان با آتش سوزی استان‌های همجوار بود قول دادند از استان فارس تامین شود که دچار نقص فنی شد و پس از آن قرار شد از هوانیروز سپاه از تهران اعزام شود اما بالگرد در اصفهان دچار نقص فنی شد.

دهقانی اظهار داشت: در ساعت‌های اولیه حریق با توجه به سخت گذر بودن منطقه، ارتفاع و شیب تند مردم و دوست‌داران طبیعت برای انتقال وسایل و امکانات از چهارپایان استفاده کردند.

وی افزود: هرچند تلاش شده امکانات و تجهیزات مورد نیاز در زمان بحران در استان به روز شود با این وجود قانون همه چیز و استان‌های معین برای تامین امکانات و تجهیزات پشتیبانی را مشخص کرده است.

دهقانی گفت: در این شرایط مهمترین نیاز استان کمبود بالگرد آب‌پاش است که اگر در استان و یا استان‌های همجوار وجود داشته باشد می‌توان در کمترین زمان ممکن در زمان وقوع حادثه از آن استفاده شود.

کمبود نیرو و امکانات حفاظت منابع طبیعی در استان بوشهر 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: در زمان حاضر مسئولیت حفاظت از  ۸۰ درصد مساحت یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی در استان برعهده این اداره کل است.

غلامرضا منتظری افزود: در ۲ سال گذشته با توجه به اینکه بارش‌ها از میانگین معمول استان بیشتر است منجر به پوشش گیاهی متراکم و رویش گیاهان علوفه‌ای که مستعد آتش سوزی است شده است به همین دلیل با توجه به نگرانی‌هایی که وجود داشت با نگاه پیشگیرانه اطلاع رسانی به جوامع محلی و مرتعداران انجام و پیام‌های آگاهانه و جلسه‌های توجیهی برگزار و گشت و مراقبت نیز انجام شد.

منتظری یادآورشد: همچنین هر چند سخت بود اما آتش برهای متعددی در مناطق کوهستانی ایجاد و یک سری امکانات خاموش کردن آتش برای تقویت یگان حفاظت تامین شد اما این امکانات با توجه به شرایط خاص منطقه جوابگو نیست.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر ۵۹ نفر نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری در استان بوشهر حضور دارند که براساس استانداردها برای هر ۱۵هزار هکتار باید یک نیرو در نظر گرفته شود این درحالی است که در زمان حاضر برای هر ۳۵ هزار هکتار یک نیروی در استان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با توجه به حساسیت عرصه‌های طبیعی استان افزایش نیروها و تقویت یگان حفاظت در استان ضروری است.

منتظری اضافه کرد: احصا امکانات به خصوص برای دو مورد آتش سوزی اخیر که به دلیل سخت گذر بودن منطقه باید نیروها بخشی از مسیر را  پیاده طی می کردند سخت بود و اگر بالگرد زودتر می‌رسد شاید کار خاموش کردن آتش بهتر و سریعتر انجام می‌شد.

وی ادامه داد:با بررسی نقشه‌های ماهواره‌ای و پایش محیطی مشخص شد در ۲ مورد آتش‌سوزی هفته گذشته منطقه دهرود شهرستان دشتستان و خائیز تنگستان ۶۲۰  هکتار از مراتع کوهستانی این استان در آتش سوخت.

منتظری افزود: از این میزان ۶۰ هکتار مشجر و دارای پوشش درختی بوده‌ است به همین دلیل عمده خسارت به گونه‌های مرتعی و بوته‌ای یک و چندساله مثل بهمن، گون و تنگرس وارد شده و درختان بنه، بادام، کلخنگ، انجیر کوهی و شیر بادام خسارت قابل توجهی ندیده‌ است.

وی بیان کرد: با اراده مردم و همت مسئولان آتش‌سوزی مراتع دهرود بوشهر بعد از چهار شبانه روز و خائیز تنگستان بعد از ۲ روز به طور کامل مهار و خاموش شد.

منتظری درباره علت اینکه چرا آتش‌سوزی در همان روز نخست کنترل و مهار نشد، گفت: همه تلاش و امکانات انسانی و فنی بکار گرفته شد اما ویژگی توپوگرافی منطقه، عرصه‌های بسیار بلند با شیب تند و پرتگاهی، وزش باد شدید، هوای گرم و پوشش متراکم گیاهان در این فصل به دلیل بارندگی‌های مناسب چند ماه گذشته شرایط را برای خاموش کردن آتش بسیار سخت و طاقت فرسا کرده بود، طوریکه نقل و انتقال تجهیزات و پشتیبانی در مواردی با چهارپایان صورت گرفت، اما به لطف خدا و همت مردم و سازماندهی مسئولان منطقه، آتش در کوتاه‌ترین زمان ممکن مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر افزود: در عملیات خاموش کردن آتش بیش از ۲۰۰ نفر نیروی انسانی وارد منطقه شد و در مهار آتش مشارکت کردند و در کنار امکانات موجود یک فروند بالگرد هلال احمر نیز برای نقل و انتقال نیروهای مردمی و تجهیزات اطفای حریق از استان همجوار به منطقه اعزام شد.

عوامل ایجاد آتش‌سوزی به دستگاه قضایی معرفی شوند

استاندار بوشهر گفت: با توجه به اینکه عامل انسانی از جمله عوامل وقوع آتش سوزی های اخیر بوده‌است به همین دلیل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان باید اقدامات لازم برای بررسی علل و عوامل وقوع آتش سوزی‌های اخیر را انجام و مقصران را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کند.

عبدالکریم گراوند یادآورشد: هر زمانی که آتشی در منطقه به وقوع می‌پیوندد به دنبال خاموش کردن آن هستیم اما به دنبال عوامل و مقصران این حوادث نیستیم این درحالی است که قانون این امکان و اختیار را به ما داده که خاطیان را شناسایی و به دستگاه قضا سپرده شود.

استاندار بوشهر بیان کرد: نیروهای امنیتی، انتظامی و سایر مسئولان امر در این بخش باید پی‌گیری لازم برای شناسایی خاطیان را داشته باشند زیرا اقدام آنها منجر به از بین رفتن عرصه‌های زیادی از مراتع به عنوان یکی از سرمایه‌ها و ثروت استان بوشهر در منطقه دهرود دشتستان و کوه‌های بیرمی خائیز تنگستان شده‌است.

گراوند اضافه کرد: شناسایی نشدن عوامل حوادث آتش سوزی اخیر در مراتع استان بوشهر به عنوان یک ضعف به شمار می‌رود که باید شناسایی شوند و افراد بدانند اگر خطایی انجام می‌دهند به طور یقین مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به وقوع ۲ فقره آتش سوزی کوهستان‌های دشتستان و تنگستان و تقدیر از عوامل امدادی و عملیاتی که با تلاش شبانه روزی موفق به خاموش کردن آتش شدند افزود:  در شرایط بحرانی، امکانات دستگاه‌های اجرایی باید در اختیار ستاد بحران برای حل مشکلات قرار گیرد.

گراوند اضافه کرد: در زمینه امکانات امدادی در زمان بحران محدودیت‌هایی در استان بوشهر  وجود دارد که لازم است همه امکانات موجود در استان برای استفاده در زمان بروز بحران های مختلف با هماهنگی اداره کل مدیریت بحران دسته بندی شده تا به موقع مورد استفاده قرار گیرد.

فرهنگ سازی و آموزش پیشگیری از آتش‌سوزی 

وی خواستار تدوین برنامه جامع آموزشی برای حفاظت از منابع طبیعی موجود در استان از سوی ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست شد و افزود: باید از ظرفیت تمام رسانه های مجازی و مکتوب و صدا و سیما برای فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از سرمایه های ملی استفاده شود.

استاندار بوشهر برضرورت شناسایی کانون‌های بحرانی استان، امکانات موجود و دسته‌بندی آنها و ارائه آموزش‌ها تاکید کرد.

وی در باره کمبود نیروی یگان حفاظت گفت: نیروهای یگان حفاظت نباید در سیستم اداری مشغول به کار باشند و در صورتی که این افراد در سیستم اداری مشغول به کار باشند حقوق آنها پرداخت نخواهد شد. 

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۳۱ مورد حادثه آتش سوزی در مراتع استان بوشهر به وقوع پیوسته و ۱۹۴ هکتار از مراتع استان دچار آتش سوزی شده است.

آتش سوزی دهرود دشتستان و خائیز تنگستان در هفته جاری باعث سوختن ۶۲۰ هکتار از مراتع مناطق یادشده شد.

همچنین آتش‌سوزی که از عصر ورز چهارشنبه هفته گذشته در منطقه کوه سیاه دشتستان آغاز شده ادامه دارد و نیروهای امدادی، آتش نشانان و مردم و عشایر در تلاش برای خاموش کردن آن هستند.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها