در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال:

بیش از یک میلیون تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی صادر شد



 مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش صبح ساحل، الله مراد عفیفی پور روز دوشنبه در تشریح عملکرد ۲ ماهه منطقه ویژه اقتصادی بندرشهید رجایی افزود: این میزان صادرات فرآورده نفتی نسبت به همسنجی با پارسال  ۳۲.۶ درصد افزایش داشته است.وی بیان داشت: همچنین در این مدت ۲ میلیون و ۶۵۲  هزار و ۹۴۸ تن فرآورده نفتی از بندر شهید رجایی کابوتاژ و ۱۳ هزار و ۳۴۷تن فرآورده نفتی ترانزیت شده است که از افزایش ۱۰۰ درصدی در این زمینه برخوردار بوده است.

صادرات بیش از ۲ میلیون تن کالای غیرنفتی از بندرشهید رجایی 


مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: همچنین از ابتدای فروردین ماه امسال تا اوایل خردادماه جاری، ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۳۸ تن کالای غیرنفتی از از این بندر به خارج از کشور صادرشده است.  عفیفی پور افزود: در این مدت همچنین یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۸۱۹ تن کالای غیرنفتی با کاهش ۲۰ درصدی وارد بندر شهید رجایی، ۵۴۷ هزار و ۴۲۹ تن کالا از این بندر به دیگر بنادر منطقه ترانشیپ، ۱۳ هزار و ۹۷۶ تن کالا کابوتاژ و ۲۱۹ هزار و ۴۷۳ تن ترانزیت شده است.

جابه جایی هشت میلیون تن کالا در بندرشهید رجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یادآورشد: عملیات جابجایی کالاهای نفتی و غیرنفتی نیز در ۲ ماهه نخست امسال در بندرشهید رجایی به ۸ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۹۲۰ تن رسید. عفیفی پور گفت: ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۵۹۲ تن از کالاها غیرنفتی و ۴ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۲۸ تن  فرآورده نفتی بو که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۰.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

تردد ۵۸۳ فروند کشتی در بندر شهید رجایی 


مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: در ۲ ماهه نخست امسال، ۵۸۳ فروند شناور به بزرگترین بندر تجاری کشور وارد شده است. 
وی اضافه کرد: از مجموع کل شناورهای ورودی به این بندر، ۴۶۸ فروند مربوط به کشتی‌های دارای تناژ بالای هزار تن و ۱۱۵ فروند مربوط به شناورهای زیر هزار تن بوده است. 


بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.این بندر با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی، نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.


این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی درجهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قراردارد.
موقعیت ممتاز جغرافیایی، دسترسی به آب‌های آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه بین المللی راه آهن و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیج فارس این مجتمع بندری را به پایگاه راهبردی و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها