رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان:

هرمزگانی‌ها، هفته کرونایی سختی را در پیش دارند



هرمزگانی ها، هفته کرونایی سختی را در پیش دارند هفته ایی که باید منتظر آمارهای صعودی مبتلایان به این بیماری باشیم ...
رئیس دانشگاه علوم پزشگی استان هرمزگان که در نشست خبری به صورت ویدیو کنفرانس سخن می گفت با تایید این مطلب عنوان کرد که از قبل نیز پیش بینی می شد که اواسط خردادماه در پیک این بیماری باشیم و این اتفاق نیز رخ داد و حتی پیش بینی ها فراتر از میزان مبتلایان امروز بود، امیدواریم اواخر حردادماه شاهد سیر نزولی این بیماری در استان باشیم. البته با یک نگاه اجمالی به استان در خصوص شلوغی مراکز خرید، تجمع در مراکز خدماتی و تفرجگاه ها، افزایش سفرهای درون و برون استانی، عدم استفاده از وسایل پیشگیرانه و حتی برگزاری مراسم عروسی و عزا در منازل، می شود به راحتی پیش بینی کرد که کرونا فعلا مهمان هم استانی ها است. در هفته های اخیر شاهد شیب صعودی ابتلا به این ویروس در استان هرمزگان بودیم که موجی از نگرانی را در میان مسوولان، مردم و دوستداران سلامت ایجاد کرده است.
دکتر حسین فرشیدی در این نشست، با بیان اینکه در هر مقطع زمانی برخی از استانها در وضعیت قرمز قرار گرفته شدند گفت: با توجه به نبود واکسن این بیماری، مجبور هستیم فقط با تجویز دارو به بیماران کمک به روند بهبود آنها کمک کنیم، پیش بینی مبتلایان را که در اسفند ماه گذشته تخمین زده بودیم را نمی توانیم منتشر کنیم چرا که حاشیه هایی درست می شود.
وی تصریح کرد: هرمزگان همچون استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در مسیر افزایش مبتلایان به کرونا است.

فشار از سوی عده ای برای بازگشایی بازار ماهی فروشان
آخرین آمار از جدیدترین مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به خصوص در استان از اوج‌گیری دوباره بیماری کووید-۱۹ حکایت دارد؛ موضوعی که سبب شده مسوولان بهداشتی و درمانی ‌بار دیگر نسبت به عادی‌انگاری کرونا از سوی مردم ابراز نگرانی کرده و در عین حال هشدار دهند. ترس مردم از کرونا ریخته است و نسبت به قبل کمتر مسائل بهداشتی فردی و اجتماعی را رعایت می‌کنند، نه تنها مردم فکر می‌کنند که کرونا تمام شده حتی برخی مسوولان هم تصور کرده‌اند که کرونا ضعیف و همه چیز عادی شده است و همواره به دانشگاه علوم پزشکی استان فشار می‌آورند که اجازه بازگشایی اماکنی را بدهند که محل تجمع افراد است.فرشیدی گفت: در طی این مدت فشارهای زیادی برای ما تحمیل می شد مانند بازگشایی بازار ماهی فروشان و یا تالارها و... تا جایی که می توانیم ومی دانیم که استان در پیک خطرناک هست اجازه بازگشایی تالارها را نمی دهیم.

ابتلا 163 کادر درمانی و بهداشتی به کرونا
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به رعایت نکردن اصول بهداشتی فردی و عدم فاصله گذاری اجتماعی موجب افزایش مبتلایان به بیماری شده و صدای مسوولان بهداشت و درمان در آمده که از مردم می خواهند که کمی به همکارانش و به جان خودشان رحم کنند، گفت: در طی این مدت (تا 13 خردادماه) بیش از 163 نفر کادردرمانی و بهداشتی به کووید 19 مبتلا شدند وهفته گذشته نیز پرستاری به نام آرزو باهو جان خود را از دست داد. همچنین در این مدت مرگ 62 نفر با «سی تی «مثبت و «پی سی آر«رقم خورده است که در واقع مرگ مشکوک به کرونا نامیده می شود.

شهرهای قرمز استان
در حال حاضر شهرهای بندرعباس، میناب، رودان وقشم در وضعیت قرمز هستند و حاجی آباد و خمیر به سمت قرمز شدن پیش می رود.وی تعیین این وضعیت قرمز را بر پایه اطلاعات متنوعی عنوان کرد که بر پایه تعداد مبتلا، تعداد فوتی و تعداد بستری مشخص می‌شود.
دکتر فرشیدی 73 درصد کل موارد مثبت کرونا را در بندرعباس ذکر کرد. بر اساس آمارهای موجود تعداد شهرستان‌های قرمز در حال افزایش دانست البته تنها شهر سبز ایران ابوموسی است که هیچ مورد مثبتی نداشته و در جزیره هرمز نیز هیچ مورد مثبتی تاکنون گزارش نشده است.

بازارها تعطیل می شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سخنانش از ایجاد محدودیت های بیشتر در شهرهای قرمز به خصوص بندرعباس گفت که باید محدودیت‌هایی در شهر بندرعباس ایجاد شود و نیاز به مداخله برای تعطیلی برخی اماکن مانند بازار وجود دارد، اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود به تعطیلی بازارها منجر می شود. استفاده از ماسک در فضاهای سربسته اجباری است از دستگاه‌های اجرایی گرفته تا فروشندگان و خریداران هم باید با رعایت فاصله اجتماعی اقدام به خرید کنند.
وی از اجباری نبودن در استفاده از دستکش مطالبی بیان کرد.
دکتر فرشیدی این را هم گفت که صراحتا با افزایش ساعت کار واحدهای تجاری مخالف هست. وی تاکید کرد: تمامی رانندگان خطوط حمل‌ونقل عمومی و مسافران باید در استفاده از ماسک اجباری شود وتمام کارمندان ادارات و دستگاه‌ها باید ماسک داشته باشند.

زیر بار تست‌هایی که پزشک صلاح نمی‌داند، نمی روند
به گفته دکتر فرشیدی استراتژی این دانشگاه در مواجهه با این بیماری طی یک هفته اخیر تغییرات کوچکی یافته است و آن مبتنی بر تست بیشتر و قرنطینه بیشتربوده است؛ یعنی افراد بیشتری شناسایی و آنها قرنطینه شدند. در آمار دو هفته اخیر موارد مثبت بیشتر شده و بیماران علامت‌دار نیز افزایش پیدا کرده‌اند. به خصوص افرادی که بیماری زمینه‌ایی دارند شامل سرطانی، دیابتی، سکته‌های قلبی و مغزی و ... باید تحت کنترل و رصد دقیق‌تری قرار بگیرند.
وی به اجرای طرح جدیدی از سوی وزارت بهداشت با نام هرمنزل یک مرکز درمانی اشاره ای داشت که با رصد خانه به خانه سعی به شناسایی بیماران دارند.
دکتر فرشیدی از انجام بیش از ۲۳ هزار تست در استان انجام‌شده که بالاتر از متوسط کشوری است، گفت: تعداد نمونه‌گیری‌هایمان رو به افزایش است و ۳۰ درصد کسانی که در صفوف تست نمونه‌گیری کرونا هستند به‌واقع نیازی ندارند. وی این را هم با قاطعیت اظهار داشت که زیر بار تست‌هایی که پزشک صلاح نمی‌داند، نمی روند. دکتر فرشیدی افزود: افرادی که بیماری زمینه ای دارند، حتما به سرعت نمونه گیری صورت خواهد گرفت، اگر به مراکز بهداشتی رجوع کنید شاهد حضور بسیاری از مردم خواهید بود که برای انجام تست آمده اند، لذا تدبیری اتخاذ شده است که از همه تست گرفته نشود و فقط از افرادی که علائم دارند تست گرفته شود.

سرفه علامت شاخص کرونا
«افرادی که مبتلا هستند ولی هیچگونه علامتی ندارند در جامعه زیاد هستند، افرادی سرفه می‌کنند هم بسیار باعث انتقال ویروس هستند و فقط حفظ فاصله یک ونیم متری می تواند از انتقال بیماری تا حد زیادی جلوگیری کند، جدا کردن و قرنطینه بیماران مبتلا یک اولویت است ».رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان این مطلب گفت: بیشترین علامتی که در انتقال کرونا وجود دارد، سرفه کردن است و احتمال انتقال کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد. دکتر فرشیدی بهترین راه پیشگیری در انتقال کرونا را ماسک عنوان کرد و گفت: هر رفت‌وآمدی از منزل به بیرون امکان انتقال کرونا را افزایش می‌دهد.وی افزود: هرچند استفاده از دستکش صرفا یک نظافت شخصی است اما الزامی نیست، اما اشخاصی که بیماری زمینه ای دارند توصیه می کنیم از دستکش استفاده کنند شتسشوی مدام دستها یک ضرورت مهم است.

اضافه شدن 60 تخت «آی سی یو» برای قرنطینه کرونایی‌ها
رئیس دانشگاه علوم پزشگی استان هرمزگان با بیان اینکه تقویت زیرساخت‌های درمانی، افزایش مراقبت‌های بهداشتی و قرنطینه‌های مؤثر سیاست‌های ما هست گفت: ۶۰ تخت آی سی یو جدید در بیمارستانها به بخش درمان اضافه خواهد شد، همچنین درصدد هستیم تا از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی نیز استفاده کنیم. هم‌اکنون تست سلولژی را در مراکز بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم که به بیماریابی ما نیز کمک خواهد کرد؛ و این درحالی است که تامین دستگاه پی سی آر در کشور بسیار دشوار است.
دکتر فرشیدی ادامه داد: لذا در همین خصوص با چند هتل نیز صحبت شده است که از تخت ها و اتاق های آنها برای قرنطینه استفاده کنیم و مردم عزیز توجه داشته باشند که تا زمان تولید واکسن کرونا، کماکان همه مردم در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستیم. وی با بیان اینکه در حال آغاز راه‌اندازی آزمایشگاه و تأمین تجهیزات در میناب هستیم، اضافه کرد: کیش را به‌عنوان مرکز آزمایشگاه غرب استان، میناب شرق استان و بندرعباس مرکز استان در نظر گرفته‌ایم.

بازگشایی مدارس دستورالعمل کشوری است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در ادامه سخنان به دغدغه خانواده های دانش آموزان گریزی زد که برای آزمون ها باید در مدارس حضور یابند. وی گفت: در مورد بازگشایی مدارس نیز باید بگویم که دستورالعمل کشوری است وقتی الزام در برگزاری آزمون‌های مدارس است دیگر دست بنده یا ستاد کرونا استانی نیست، برای آموزش‌وپرورش هم دستورالعمل نیز ارائه‌شده و باید آزمون‌ها طبق پروتکل‌ها برگزار شود و باید تمامی دانش آموزان در آزمون‌ها از ماسک استفاده کنند.
دکتر فرشیدی افزود: البته ما به نسبت دیگر استان‌های در وضعیت قرمز در شرایط بهتری هستیم و در برابر پافشاری‌های مستمری که آموزش و پرورش برای برگزاری حضوری برخی آزمون‌های خود را داشت، این اجازه را صادر کردیم که حتما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امتحانات خود را برگزار کنند.
این مقام مسوول در خصوص امتحانات دانشگاه آزاد نیز گفت: در مورد امتحانات دانشگاه آزاد نیز کتبا به نامه‌نگاری آنها پاسخ دادیم که آنلاین برگزار کنند و از ظرفیت‌های مجازی استفاده کنند و از برگزاری حضوری آزمون‌ها خودداری کنند.
وی با بیان اینکه نظر خود را در خصوص آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص الزام برگزاری آزمون‌های غیرحضوری اعلام کرده‌ایم و حتی شهرهای بندرعباس، میناب و قشم را قرمز اعلام کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: البته بحث کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلاس‌های عملی با توجه به نوع الزامی بودن یا نبودن تصمیم‌گیری می‌شود.

برخورد با هر تجمعی
رئیس دانشگاه علوم پزشگی استان هرمزگان در سخنانش از مردم خواست که از شهرها به روستاها نروند، عروسی، مراسمات تجمعی برگزار نکنند که بیشترین آسیب از ابتلا به این بیماری را افراد با بیماری زمینه‌ای خواهند دید.البته فرمانداری‌ها موظف شدند اجازه برگزاری هیچ مراسمی را به شهروندان ندهند. فرشیدی اضافه کرد: در آخرین جلسه ستاد استانی مصوب کردیم که هیچ‌گونه تجمعی نظیر عروسی و ختم و ... صورت نگیرد. حتی گروه‌های سیاری نیز تشکیل شده تا هرگونه تجمع بزرگی را گزارش کنند تا برخورد لازم با آنها صورت بگیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها