اولیا دم مقتول پس از 10 سال ، قاتل را بخشیدند

قتل، فرجام رفاقت قدیمی در میناب



 رفیق بودند ، رفیق صمیمی  چند ساله ، اما در یک شب زمستانی عمر رفاقتشان  به پایان رسید و یکی شد مقتول و دیگری شد قاتل. قاتلی که سالهای جوانی اش را در زندان بود و زیر تیغ اعدام . اما با  پادرمیانی مسوولان ، خانواده مقتول در شب اجرای حکم از حق قصاص خود گذشت کردند ،قاتل را بخشیدند و پرونده اعدام پس از گذشت 10 سال  بسته شد...

محکوم به مرگ بود و هر چقدر به لحظات اجرای حکم  نزدیک می شد امیدش به رهایی و بخشش ، کمرنگ و کمرنگ تر می شد ، شب سختی بود و طاقت فرسا، شب خداحافظی با خانواده اش ... ترس و وحشت در چهره اش هویدا بود نمی دانست فردا طلوع آفتاب را می بیند یا نه. چشم انتظار بخشش و گذشت والدین مقتولی بود که روزگاری یکی از دوست های صمیمی اش بوده، جوانی او را در یک لحظه تباه کرده بود و پسرش را از دیدن پدر محروم. از زمانی که خبر اعدامش را داده بودند هزاران بار روحش جلوتر از جسمش مرده بود...

فلاش بک به 10 سال گذشته

شب بود  اهالی محله پس از شنیدن داد و  فریاد ،خودشون را به کوچه ای رسانند که  چند نفر پا به فرار گذاشتند و جوانی غرق خون بر روی زمین افتاده بود.  بلافاصله مجروح به نام  محمد  را به بیمارستان انتقال دادند اما وی به دلیل شدت خونریزی  و جراحات وارده جان باخت و به این ترتیب  سعید به اتهام قتل عمد دستگیر شد." غلام خواجه دادی" مسوول شورای حل اختلاف شعبه گودو و دهیار روستای گودو گفت:" ده سال پیش  در یک نزاع و درگیری  بین دو جوان 30 ساله در  بندرکرگان بخش بندزرک میناب ، یکی از آنها با چاقو مجروح شد و علیرغم تلاش کادر درمانی بیمارستان ، جان سپرد، قاتل پس از این حادثه از صحنه متواری شد ولی پس از 3 روز در منزلش به تله پلیس افتاد و در دادگاه به قصاص محکوم  شد".

   قتل، فرجام رفاقت قدیمی در میناب

  

  

گذشت از اعدام

سعید  در یک لحظه عصبانیت و بی خود شدن سر مسئله ای، جان محمد، یکی از بهترین دوستانش را گرفت و خود راهی زندان شد، پشیمان بود و هر لحظه آرزو می کرد کاش زمان به عقب بر می گشت و هیچ وقت  پسر دوستش را یتیم نمی کرد و... همیشه کابوس طناب دار بر گردن خود می دید ای کاش ، ای کاش سر می داد... پادرمیانی و وساطت ها برای گذشت قصاص از سوی اولیا دم ، سالها شروع شده بود اما ظاهرا همه تلاش ها بی نتیجه بود تا آنکه این پرونده دوباره به جریان افتاد..." این پرونده پس از اعتراض و تجدید نظر و... در اواخر سال ۹۸،حسب درخواست مسوولین قضایی  میناب و ریاست  اداره زندان میناب،شورای حل اختلاف شعبه گودو بخش بندزرک،جهت اخذ رضایت و صلح و سازش به موضوع ورود کردند که جلسات متعددی با خانواده مقتول برگزار شد".  دو جلسه با حضور دادستان و مسوولین زندان در بندرکرگان برگزار شد که  رضایت اولیه جهت گذشت اولیای دم صورتجلسه شد و بعد از آن با پیگیری مشترک شورای حل اختلاف شعبه گودو میناب و شورای حل اختلاف زندان سه جلسه دیگر در کرگان و روستای گودو با اولیای دم  و معتمدین  برگزار گردید که سرانجام در سه شنبه 27 خردادماه جاری  و ساعات  اجرای حکم، اولیای دم ،در حضور مسوولین از قصاص گذشتند و رضایت دادند.

"شورای حل اختلاف شعبه گودو بالغ بر ۲۷روستا را در زیر مجموعه خود دارد وتاکنون چهار فقره پرونده قتل را به سازش رسانده  یک فقره در سال 85، دو فقره در  سال 94 و یک فقره هم که همین پرونده است که شب اجرای حکم  مجدد با خانواده مقتول رایزنی کردیم و موافقت ضمنی آنها  را گرفتیم وصبح سه شنبه گذشته رضایت کتبی را در محل اجرای حکم امضا کردند .گرمه ایی دادستان،  نیک طبع ریاست  دادگستری و عسکری ریاست اداره زندان میناب نقش خیلی موثره  در این پرونده  داشتند".

عمر دوباره

سعید  40 ساله با شنیدن اعلام رضایت اولیاء دم ،  اشک می ریخت شاکر خداوند بود که فرصت حیات دوباره یافته است و می تواند پس از 10 سال دوری از خانواده ،فرزندانش  را در آغوش بگیرد  .او خوشحال بود اما ته دلش شرمنده خانواده مقتول .  نمی دانست پس  از رهایی از زندان ، چطوری به صورت  پسر 14 ساله محمد نگاه کند پسری که آن زمان 4 ساله بوده است ومعنی دعوا و درگیری و خونریزی را نمی فهمید...

رهایی ۲ زندانی محکوم به قصاص از چوبه دار

 در 27 خردادماه جاری  نیز پرونده دیگری نیز منجر به رهایی از اعدام شد پرونده قتل در حکمی میناب . رییس کل دادگستری استان هرمزگان در این مورد گفت: ۲ نفر از زندانیان محکوم به قصاص در (کرگان و حکمی)میناب با میانجیگری مسئولین قضایی، از اجرای حکم از چوبه دار رهایی یافتند.به گفته علی صالحی این احکام قرار بود در زندان میناب اجرا شود و خانواده مقتولین تا آخرین لحظات بر آن اصرار داشتند که با تلاش مسؤولان قضایی استان و با استناد به عفو و رأفت اسلامی خوشبختانه رضایت خود را در پای چوبه دار اعلام نمودند.این محکومان به جرم قتل عمد از سال ۸۹ و ۹۵ در زندان میناب منتظر اجرای حکم قصاص بودند اما سرانجام با تلاش مسئولان قضایی و شوراهای حل اختلاف و همچنین میانجیگری معتمدین محلی، اولیای دم رضایت خود را لحظاتی پیش از اجرای حکم اعلام نمودند و این محکومین از قصاص نفس رهایی یافتند.

وی همچنین گذشت این دو خانواده را اقدامی درخور تحسین و موجب خشنودی خداوند متعال و در تأسی از سیره معصومین (علیهم السلام) برشمرد و از تلاش و کوشش مسئولین قضایی ، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان میناب، شورای حل اختلاف زندان و همچنین معتمدین و ریش سفیدان محلی این شهرستان در برقراری صلح و سازش قدردانی کرد.رییس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به تأکیدات و نگاه ویژه ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم بسط و گسترش فرهنگ صلح و سازش در جامعه از عموم مردم خواست تا در کنار دستگاه قضایی در ترویج و توسعه فرهنگ صلح و سازش در سطح جامعه همکاری و تعامل داشته باشند.

« اسامی قاتل و مقتول مستعار است»

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها