در سه ماه اخیر رخ داد :

بیش از هزار عقرب گزیدگی در هرمزگان



نیش عقرب ، هزارو 425 نفر کودک و بزرگسال  را طی 3 ماه نخست سال جاری ، روانه مراکز درمانی  هرمزگان کرد که در این مدت  3 کودک جان خود را از دست دادند.


مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل با تایید این مطلب گفت: بیشترین  مناطق درگیر  عقرب زدگی در بشاگرد با   326  مورد  و بندرعباس با 250  مورد و کمترین مناطق  نیز متعلق به پارسیان با  11  و کیش با  9  مورد بوده است.دکتر فاطمه نوروزیان آمار عقرب گزیدگی  شهرستان های استان را در این مدت بدین ترتیب اعلام کرد حاجی آباد 166 مورد ، جاسک 158، میناب 128، بندرخمیر 125، رودان 116 ، بستک  57، سیریک 41،  قشم 21 ،بندرلنگه 17 مورد .به گفته وی ، در3 ماهه نخست سال گذشته  بیشترین آمارها مربوط به  بندرعباس با 2 هزارو 5 مورد ،میناب 310  وبشاگرد  267 و کمترین آمار  گزش عقرب پارسیان 25، کیش 8 مورد به ثبت رسیده است .

 

 مرگ 3 کودک

 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت:در فروردین ماه امسال  299 نفر ، در اردیبهشت ماه 565 نفر و در خردادماه 561 نفر بر اثر نیش عقرب به مراکز درمانی مراجعه کردند وتحت درمان گرفتند . دکتر نوروزیان ادامه داد: در این مدت 3 کودک علیرغم تلاش پزشکان ، فوت شدند که از  جاسک، بشاگرد و فین بودند.وی با اشاره به آمار مشابه سال گذشته  عقرب گزیدگی در استان (741 نفر در فروردین ماه ،863 نفردر اردیبهشت ماه  و یکهزارو  830 نفر در خرداد 98) اظهار داشت: در 3 ماهه سال گذشته مرگ و میر ناشی از نیش عقرب 31 مورد(6 نفر بندرعباس، 2 نفر بندر خمیرو 5 نفر بشاگرد)  بوده است  وعقرب گزیدگی استان در مقابله با مدت مشابه سال گذشته کاهش چشم گیری  داشته است.

 
 عقرب یا «کژدم»، نامی ترسناک

 
عقرب یا «کژدم»، نامی ترسناک که به گونه‌های کم‌خطر و خطرناک تقسیم می‌شود. از حدود ۲۰۰ گونه متفاوت عقرب که در سراسر دنیا پراکنده‌اند، فقط حدود ۲۰ گونه آن‌ها سمی هستند. این جانور در رنگ‌های مختلفی مانند زرد مایل به قهوه‌ای، قهوه‌ای، خاکستری و سیاه مشاهده می‌شود و اندازه آن بین ۱.۵ تا ۱۸ سانتی‌متر است، ولی با توجه به این‌که بدنی تخت و صاف دارد، می‌تواند از شکاف‌هایی به عرض ۳ میلی‌متر هم عبور کند و وارد خانه شود. عقرب‌هایی‌ که در ایران‌ وجود دارند، بیشترین میزان گزش در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند و خطرناک‌ترین نوع عقرب در ایران نیز «گادیم» نام دارد که در هرمزگان هم یافت می‌شود و سمی کشنده دارد. سم سایر عقرب‌ها تا این حد کشنده نیست. اغلب کسانی که با عقرب تماس داشته و نیش زده شده اند، در محل گزش احساس تورم و دردی شدید را تجربه می کنند. در بعضی از موارد ممکن است که متوجه عقرب گزیدگی بشوند اما درد و تورم یا قرمزی در اطراف ناحیه گزیده شده مشاهده نکنند. حتی در این مواقع نیز به پزشک مراجعه کنند، چرا که علائم ثانویه می تواند خطرناک باشد. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در این مورد  گفت: با توجه به وجود عقرب در هرمزگان، برای برخورد مناسب با این جانور و همچنین نجات جان بیماران، لازم است آگاهی کاملی درباره این جانور داشته باشیم، زیرا انجام هرگونه اقدام خودسرانه‌ای می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.
 

 عدم احساس درد نشانگر آرامش پیش از طوفان

 
دکتر نوروزیان علائم گزش عقرب در کودکان  را  درد شدید، بی‌حسی، سوزش عضو و تورم، انقباض عضلات، حرکات غیرعادی سر،‌ گردن و چشم‌ها، ترشح بزاق از دهان، تعریق، بی‌قراری و تحریک‌پذیری، اما افراد بالغ معمولا با علائمی چون تنفس سریع، افزایش فشارخون، افزایش نبض، انقباض عضلانی و ضعف ذکر کرد و افزود: افراد مسن و بسیار جوان ممکن است براثر نارسایی قلب و تنفسی در ساعات اولیه گزش با نیش عقرب جان خود را از دست بدهند. وی گفت: عدم احساس درد در ناحیه گزش دلیل بر بی‌اهمیت بودن موضوع نیست و می‌تواند نشانگر آرامش پیش از طوفان باشد. دکتر نوروزیان ، تورم موضعی، حساسیت و سوزش، بی قراری، تاری دید، تنگی نفس و افزایش تعریق و ترشح بزاق از علائم عقرب گزیدگی دانست و فرد عقرب گزیده باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

 
 زمان طلایی درمان عقرب گزیدگی

 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه فعالیت عقرب‌ها با گرم شدن هوا در فصل بهار و تابستان، افزایش می‌یابد گفت: به همین دلیل نیز بیشترین موارد عقرب گزیدگی در ماه‌های گرم سال اتفاق می‌افتد.دکتر نوروزیان در خصوص زمان طلایی درمان بیمار افزود:  پس از مراجعه بیمار به مرکز درمانی ،ابتدا سرم ضد عقرب تزریق و سپس بیمار به بیمارستان منتقل می شود که متأسفانه گاهی اوقات زمان طلایی برای رسیدن این فرد به بیمارستان به دلیل دیر رساندنش وی  از بین می‌رود و اقدامات درمانی همکارانم نیز جوابگو نبوده است. وی بیان داشت: اگر بیمار عقرب گزیده در شش ساعت اول مراجعه نکند، به نوعی شانس درمان کامل را از دست می‌دهد و هر چه زمان بیشتری بگذرد، به دلیل نفوذ سم در جریان خون با خطر مرگ مواجه می‌شود.دکتر  نوروزیان در خصوص درمان های سنتی گفت:  بیشتر درمان‌های سنتی و خانگی در موارد عقرب گزیدگی پایه و اساس علمی ندارند، به همین دلیل در صورت مواجهه با عقرب گزیدگی، باید بیمار به‌سرعت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل شود. وی تصریح کرد: با توجه به آمار بالای گزش ناشی از عقرب در هرمزگان، تمام مرکزهای بهداشتی درمانی در استان، دارای سرم ضد عقرب هستند و در مواقع ضروری و مراجعه بیمار جهت درمان از این سرم استفاده می‌شود و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

 

  پیشگیری از عقرب گزیدگی

 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: عقرب  روزها در منازل، لابلای لباس‌ها، وسایل خواب و هر نقطه‌ای که از دسترس دور باشد، پنهان می‌شوند و کودکان، افراد مسن، کشاورزان، کارگران و زنان خانه دار بیشتر در معرض خطر عقرب زدگی قرار دارند. دکتر نوروزیان ادامه داد:کودکان نباید پای برهنه از خانه خارج شوند و پیش از پوشیدن لباس و کفش آن را بررسی کنند.
وی بر مواردی همچون بهسازی محیط‌های فرسوده محل زندگی، نصب توری بر روی درها و پنجره‌ها، پوشاندن فاصله در و کف زمین و درز دیوارها و اجتناب از تلمبار کردن نخاله‌های ساختمانی تاکید کرد . وی خرابی راه و خاکی بودن مسیر را از علل  دیر رسیدن بیمار به مرکز درمانی خواند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها