گفتگوی اختصاصی صبح ساحل با مدیرموسسه ترک اعتیاد آرامش رویدر؛

با فعالیت کمپ‌های غیر مجاز برخورد کنید



اعتیاد یکی از هنجارهای بزرگ جامعه به‌شمار می‌رود. هر فرد معتاد، یک بیمار محسوب می‌شود که این افراد با مصرف مواد مخدر، می‌توانند آسیب‌های جبران ناپذیری به زندگی و خانواده‌ی خود را وارد کنند. با ایجاد موسسات ترک اعتیاد در سراسر جهان، مشکلات اعتیاد قابل حل شد و موجب امیدواری و دادن زندگی دوباره به این افراد گردید. کمپ‌های ترک‌اعتیاد می‌توانند با ارائه آموزش‌های زندگی و مشارکت‌دادن این افراد در کارآفرینی مانع بسیاری از جرائم پیش‌روی جامعه شوند. هرمزگان هم از داشتن مراکز ترک اعتیاد محروم نیست اما آنچه که قابل ذکر است کم‌توجهی به این موسسات است. در بحران کرونا  اکثر کسب‌وکارها از رونق افتاده‌اند، کمپ‌های ترک اعتیاد هم از این بحران اقتصادی رنج می‌برند. صبح ساحل با مراجعه به موسسه ترک اعتیاد آرامش رویدر، مشکلات این موسسات را بررسی کرد. محمد درغالی، موسس کمپ ترک اعتیاد آرامش رویدر است که خود توانسته‌است اعتیاد را شکست دهد، در ادامه به مصاحبه با ایشان می‌‎پردازیم. 

 انگیزه‌تان برای ایجاد موسسه ترک اعتیاد چه بود؟

مدیرموسسه ترک اعتیاد آرامش رویدر گفت: بنده 15 سال به شیشه اعتیاد داشتم ودرنهایت در 22بهمن 1391موفق شدم این بیماری را شکست دهم. پس از آن تصمیم گرفتم به کسانی‌که به دام اعتیاد افتاده‌اند، برای بازگشت به زندگی‌شان  تمام تلاشم را انجام دهم. وی ادامه داد: با تعدادی از دوستانم به سم‌زدایی معتادین مشغول شدیم، سرانجام در 6 آذرماه 1395  موفق به مجوز احداث موسسه ترک اعتیاد شدم. همچنین در مهرماه 1398 با هزینه ی حدود یک میلیارد تومان و با حضور مسئولین بخش شهری رویدر، فرماندار، مدیرکل سازمان بهزیستی هرمزگان و چند تن از نمایندگان مردم هرمزگان فضای موسسه را ارتقا بخشیدیم. 

 هرمزگان چند مرکز ترک اعتیاد دارد؟

درغالی درپاسخ به خبرنگار صبح‌ساحل افزود: استان هرمزگان دارای 31 مرکز ترک اعتیاد است، کمپ ایسین رتبه‌ی اول را دارد واز نظر بنده کمپ ما شایسته جایگاه دوم در هرمزگان است.  وی اضافه کرد: تنها کمپ زنان در منطقه راه‌آهن بندرعباس است که یک دوره‌ به‌علت کمبود بودجه تعطیل بود اما اکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

 مراحل پاکسازی فرد معتاد چگونه است؟

مدیرموسسه ترک اعتیاد آرامش رویدر گفت: دوره‌ی ترک اعتیاد در کمپ ما 28روزه است که فرد از بدو ورود به کمپ، وارد دوره‌ی هفت‌روزه‌ی سم‌زدایی می‌شود، هفته‌ی دوم،  اتاق آرامش نام دارد و هفته‌ی سوم با شرکت در کلاس‌های NA، فرد با آموزش‌های لازم برای بازگشت به جامعه و خودشناختی  آشنا می‌‎شود. وی ادامه داد: لازمه‌ی سالم ماندن فرد، شرکت مداوم در کلاس‌های NA است که بیمار اخلاقیات و باورهای غلط زمان اعتیاد را کنار بگذارد. 

 تاکنون چند فرد معتاد در این کمپ به سلامتی خود بازگشتند؟

 درغالی در پاسخ به این سوال خبرنگار صبح‌ساحل گفت: تاکنون موسسه‌ی ما، بیش‌از هزار و700 نفر از افراد معتاد را به سلامتی خود بازگردانده‌است. اما آنچه که قابل ذکر خواهد بود، این است که 40 درصد از این افراد به اعتیاد بازمی‌گردند و 60 درصد فرد سالم در جامعه باقی می‌مانند. افرادی که از طرف خانواده‌‎هایشان مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و با شرایط اقتصادی نابسامانی مواجه هستند، باز به دام اعتیاد می‌افتند. وی درپایان به خانواده‌های این افراد متذکر شد فرد پاک شده از اعتیاد را مورد حمایت قرار دهند.

 کارتن‌خواب‌ها را هم به کمپ میاورید؟

مدیر موسسه آرامش رویدر افزود: شهر رویدر، نسبت به شهرهای دیگر استان افراد بی‌خانمان کمتری دارد، به طوری 15 نفر در این شهر شناسایی شده‌اند که 11 نفر از این افراد تحت پوشش موسسه ما هستند. وی گفت: مرکز ترک اعتیاد آرامش رویدر، درحال حاضر دارای بهبود یافته‌هایی است که بعداز بدست‌آوردن سلامتی خود،  ادامه تحصیل داده اند و موفق به اخذ مدارک کارشناسی و کاردانی  شده‌اند و برخی از آن‌ها در مرکز مشغول به کار روانشناسی یا حتی مدیر داخلی موسسه هستند. درغالی اضافه کرد: با حمایت مرکز وسازمان بهزستی،۹نفر به کلاس‌های آموزشی دانشگاه علوم کاربردی فرستاده شدند و الان به عنوان مددیار مرکز مشغول به کار هستند وبه شخصی فعال ومثبت برای شهر وخانواده وجامعه رویدر تبدیل شده‌اند.

 کم‌سن‌ترین فرد معتاد که به مرکز شما مراجعه کرده است، چندسال داشت؟

درغالی در پاسخ به این سوال خبرنگارصبح‌ساحل گفت: یک خانواده که دارای 3 فرزند بودند به کمپ مراجعه کردند، پدر و سه فرزند در این کمپ موفق به ترک اعتیاد شدند که یکی از این فرزندان، دارای 13 سال سن بود. با پیگیری‌های لازم، مادر خانواده را به کمپ زنان فرستادیم و بعداز گذشت چندماه این خانواده با سلامتی کامل به جامعه بازگشتند. همچنین مسن‌ترین بیمار مرکز دارای ۶۸سال  است.

 از چه داروهایی برای ترک اعتیاد استفاده می‌کنید؟

مدیرموسسه ترک اعتیاد آرامش رویدر گفت: طبق ماده 15 مراکز ترک اعتیاد ایران، از آب‌درمانی جهت بازگرداندن سلامتی افراد استفاده خواهیم کرد، اما ممکن است  با تشخیص پزشک موسسه، داروهایی با عوارض پایین تجویز شود.

 کر‌ونا چه مشکلاتی را برای شما به‌وجود آورده‌است؟ 

محمد درغالی در پاسخ به خبرنگار صبح‌ساحل گفت: این موسسه را با دارایی شخصی خود تاسیس کرده‌ام، تنها یک وام 50میلیون تومانی از سوی سازمان بهزیستی دریافت کرده‌ام،‌ ناگفته نماند که درسال گذشته از فریدون همتی، استاندار هرمزگان نامه‌ای جهت تسهیلات دریافت کردم ولی متاسفانه به دلایل سخت‌گیرانه‌ی نهادها، موفق به اخذ این وام نشدم.  در 6 اسفندماه1398 ازسوی سازمان بهزیستی اطلاعیه‌ی تعطیلی مراکز صادر شد. حدود پنج ماه است که کمپ ترک اعتیاد تعطیل است و با تمام هزینه‌‎های موجود ازجمله؛ هزینه آب،برق، حقوق پرسنل، روانشناس، پزشک و تغذیه شرایط کار مشکل شده‌است.  علی‌رغم تعطیلی کمپ‌های مجاز به علت بحران کرونا، مشکل اکثر مراکز ترک اعتیاد، فعالیت آزادانه کمپ‌های غیرمجاز است که تاکنون هیچ نهادی مانع این فعالیت نشده‌است.  درغالی اضافه کرد: کرونا باعث تعطیلی مراکزی شده‌ است که اکثر استیجاری هستند و همچنین اشاره مشکلات برق، آب، بیمه تامین‌اجتماعی، مخارج مددیار و مشکلاتی ازاین دسته در سطح استان  خالی از لطف نیست. وی افزود: خواهشی که از مسئولین دارم این است که با فعالیت‌ کمپ‌های غیرمجاز برخورد کنند، زیرا در این مراکز امکانات بهداشتی و رفاهی بسیار ضعیف است. همچنین در اکثر این مراکز پزشک یا روانپزشک متخصص برای درمان فرد معتاد وجود ندارد و عدم رسیدگی به این موضوع ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری برای جامعه ایجاد کند.

 داشتن جامعه‌ای سالم با ایجاد کارآفرینی در استان

مدیرموسسه ترک اعتیاد آرامش رویدر گفت: درسال‌های گذشته، با نهادهای مختلف استان همکاری‌های زیادی داشتیم، به عنوان مثال برخی از افراد بی‌بضاعت یا ناتوان بیمار را از نقاط دیگر استان پذیرش می‌کردیم اما با شیوع کرونا، این همکاری‌ها کمرنگ‌تر شده‌است و تعطیلی این مرکز مشکلات بسیاری را به‌بار آورده است. یکی از این مشکلات هزینه‌های پرداخت‌نشده است که شامل بدهی به بیمه، برق و دیگر هزینه‌ها که در بالا ذکر شده‌است. وی با اشاره به سختی‌کار ادامه داد: افرادی که  اعتیاد دارند ناهنجاری‌های زیادی برای جامعه به‌دنبال دارند و ما با تحت پوشش قرار دادن این افراد باعث کاهش جرائم و این ناهنجاری‌ها می‌شویم. از این‌رو از دولت توقع حمایت داریم. دولت با ارائه تسیهلات و مجوز کارآفرینی به این مراکز می‌تواند از تخلفات جامعه بکاهد و با ایجاد شغل به افراد پاک‌شده از اعتیاد، امید به زندگی دهد. وی اضافه کرد: هرمزگان در زمینه موسسات ترک اعتیاد، از دیگر شهرهای کشور عقب مانده‌است. برای مثال دولت با اعطای تسهیلات کم‌بهره به اکثر کمپ‌های استان فارس، اصفهان و تهران باعث ایجاد کارگاه‌های کارآفرینی شده‌است و افراد بعداز پاک‌شدن  در این مراکز مشغول به کار می‌‌شوند.  محمد درغالی درپایان  گفت: نماینده‌های هرمزگان، استاندار، مدیرکل سازمان بهزیستی و خیرین هرمزگان همواره توجه ویژه‎‌ای به «موسسه ترک اعتیاد آرامش رویدر» داشته‌اند و امیدوار هستیم  با همت نمایندگان، استاندار محترم و مسئولین بتوانیم کارگاه‌های کارآفرینی  در سراسر استان تاسیس کنیم و برای داشتن جامعه‌ای سالم‌تر از هیچ تلاشی فروگذار نباشیم. 
  
   
منتظر تایید: 1غیرقابل انتشار: 3منتشر شده: 1
عروس مرده
۱۳ فروردین ۱۴۰۰
ببخشین نامزدم رو برادرش تحویل مامورکمپ داده اما ب من نمیگن کجاست الان ی هفته هس ک ازش بی خبرم خونوادش مخالف ازدواجمونن بخاطراعتیادنامزدم و هیچ حمایت مالی هم ازش نمیکردن احتمالا ایسین هس بهم ایمیل بزنی
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها