۴ هزار 148 پرونده قاچاق در هرمزگان تعیین تکلیف شد



مدیرکل اموال تملیکی هرمزگان گفت: ۴ هزار و ۱۴۸ فقره پرونده کالای قاچاق ظرف سال گذشته در این استان تعیین تکلیف شد.

به گزارش صبح ساحل، به منظور جمع‌آوری و نگهداری، اداره و فروش کالاهای متروکه دولتی و غیردولتی و ضبطی و قاچاق قطعیت یافته و کالاهای قاچاق‌ بلاصاحب و صاحب متواری و همچنین اموال منقول و غیر منقول و حقوق مالی که بر اثر احکام و قرارهای قطعی مراجع ذیصلاح قضایی و یاتصمیمات مراجع صلاحیت‌دار اداری و صنفی به انحاء مختلف از قبیل ضبط، مصادره،استرداد، تملیک، جریمه و تعزیر مالی، صلح، هبه، و نیز سایر اموالی که در اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین تملک و یا تصرف دولت درآمده و یا درمی‌آید سازمان‌ جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تشکیل شده است.

مهدی فتحی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این پرونده‌ها مربوط به سال گذشته و سال‌های قبل است که ۳۰ درصد کالاهای مربوط به این پرونده‌ها منهدم، حدود ۳۵ درصدآن‌ها به صاحبان کالا مسترد و بقیه هم فروخته شد.

وی ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۲ هزار و ۷۷۵ فقره پرونده اموال تملیکی در هرمزگان تشکیل شد که بخشی از آنها جزو پرونده‌های تعیین تکلیف شده هستند و اکنون نیز ۶۸۰ پرونده جاری کالای قاچاق درحال رسیدگی است.

وی اضافه کرد: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به عنوان عضوی از چرخه مبارزه با قاچاق کالا ارز وظیفه جمع‌آوری و نگهداری کالای قاچاق را به عهده دارد و کالای قاچاق تحویلی به سازمان شامل همه گروه کالاها به غیر از سوخت، مشروب، مواد مخدر و کالاهای ممنوعه است.

مدیرکل اموال تملیکی هرمزگان ابراز داشت: اغلب پرونده‌های کالاهای قاچاق مربوط به کالاهای بادوام در همه گروه هاست که می توان به مواد شیمیایی، لوازم خانگی، قطعات خودرو، ظروف آشپزخانه و پارچه اشاره کرد.

فتحی اشاره کرد: کالاهای تحویلی به چند روش تعیین تکلیف می‌شود که شامل صدور حکم برائت توسط قاضی و یا حکم قطعی قاچاق است که در صورت اول کالا به صاحب آن بازگردانده می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه برای کالا حکم قطعی قاچاق صادر شود اگر کالا مضر سلامت جامعه باشد باید منهدم شود اما چنانچه کالا از نوع مجاز مشروط و مورد نیاز کشور باشد و وزارت صنعت، معدن و تجارت این را تایید کند در داخل کشور بفروش می‌رسدو درصوریکه کالا دارای مشابه داخلی باشد به خارج کشور صادر می‌شود.

فتحی، در خصوص راه‌های پیشگیری از قاچاق کالا هم گفت: کاهش فاصله ارزشی بین ارزهای خارجی و ریال، تقویت نیروهای مرزبانی و تامین تجهیزات قوی برای کاشفان و تقویت تبلیغات پیشگیرانه در رسانه‌ها در این زمینه موثر است.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها