بندرگاه خمیر تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد



به گزارش صبح ساحل، مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان گفت: بندرگاه چند منظوره خمیر که با هدف ایجاد کانونی مهم برای صادرات موادمعدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه ای درحال ساحت است، با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی پایان امسال مورد بهره برداری کامل قرارمی‌گیرد.

الله مراد عفیفی‌پور روز دوشنبه دربازدید از روند احداث این بندرگاه افزود: این طرح مهم بندرسازی با مدیریت و راهبری اداره کل بنادر ودریانوردی هرمزگان انجام و برای تکمیل آن اعتباری افزون بر۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی بیان داشت: این بندرگاه دارای چهار پست اسکله به صورت شمع وعرشه و مسیر دسترسی به طول ۷۴۴ متر از ساحل تا اسکله‌ها است که درمرحله نخست این طرح، مسیر دسترسی دریایی شامل دایک سنگی به طول ۶۱۶ متر اجرا شد.

مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان اظهارداشت: درمرحله دوم طرح نیز اجرای لایه‌های روسازی دیواره (دایک) دسترسی، احداث پل دسترسی از انتها دایک تا محل اسکله، احداث اسکله به همراه تهیه و نصب تاسیسات برقی و مکانیکی پیش بینی شده که هم اکنون روند قابل قبولی دارد.

عفیفی‌پور، احداث و بهره‌برداری از بندرگاه خمیر را اقدامی مهم درجهت تقویت و تعمیق تجارت دریایی درشهر تاریخی و تالابی خمیر و ایجاد بستر مناسب جهت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای ساحل نشینان منطقه دانست وخاطرنشان کرد: وجود معادن غنی در این شهرستان و همچنین حضور دریانوردان درافزایش عملکرد معادن منطقه، معیشت ساحل نشینان، امکان تولید وصادرات فرآورده‌های موادمعدنی و افزایش راندمان تجارت محلی و منطقه‌ای نقشی موثر دارد.

وی، ظرفیت قابل پذیرش شناورهایی تا ظرفیت پنج هزارتن را برای این بندرگاه پیش بینی کرد و اذعان داشت: دربخش اشتغال همزمان با احداث این طرح بندرسازی ۲۳۰ نفر و در زمان بهره برداری ۳۷۰ نفر برآورد شده است.

آیین عملیات مرحله تکمیلی بندرچند منظوره خمیر ۲۸ آذرماه ۹۷ با حضور مسوولان کشوری واستانی آغازشد.

براساس اعلام سازمان بنادر ودریانوردی، بندر چندمنظوره خمیر در فاصله ۲ کیلومتری شرق اسکله موجود شیلات جانمایی و درمحلی به طور کامل خارج از تالاب بین المللی خورخوران و جنگل‌های حرا واقع شده است.

بندرخمیر از شهرهای درحال توسعه و مهاجرپذیر استان هرمزگان است که عواملی همچون موقعیت جغرافیایی و وجود کارخانه های بزرگی همچون سیمان هرمزگان، ۲ شهرک صنعتی، پایانه بار، کارخانه گچ در روند رشد وضعیت اقتصادی و صنعتی آن اثرگذار است.

علاوه براین، وجود گمرک و ارتباطات حمل ونقل دریایی کالا با کشورهای همسایه جنوبی خلیج فارس و همچنین بهره مندی از آثار تاریخی و گردشگری در توسعه آن نقش دارد.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها