جهت شفاف‌سازی اذهان عمومی پس از انتشار خبر هک حساب بانکی از طریق پیامک صوتی، صبح ساحل بررسی کرد

چگونه برق یک شایعه، توزیع برق را گرفت؟



«همشهری محترم، هم‌اکنون در ساعات اوج مصرف برق هستیم جهت جلوگیری از قطعی برق تا ساعت 5 عصر لوازم پرمصرف را خاموش نمایید. با تشکر از همراهی شما. روابط عمومی توزیع برق هرمزگان»
این جملاتی که دو روز قبل عده‌ای از شهروندان بندرعباس از طریق پیام صوتی تلفن همراه خود شنیده‌اند. هنوز دقایقی از انتشار این پیام از شماره 985138062+ نگذشته بود که مطلبی در فضای مجازی دست‌به‌دست چرخید.
«خبر فوری. از دیشب تا به امروز حساب 200 نفر از مشتریان بانک‌های مختلف جمهوری اسلامی توسط هکرهای حرفه‌ای هک شده رئیس بانک مرکزی گوش زد کرده تا اطلاع ثانوی از اپلیکیشن های 780 وآپ استفاده نکنید یا رمز دوم حساب‌های خود را غیرفعال کنید،توی گروه‌های که می‌شناسید انتشار دهید تا بستگان و دوستانتان طعمه این از خدا بی‌خبرها نشوند بچه‌ها با این پیش‌شماره 05138062 زنگ می‌زنند اصلاً به آن جواب ندهید که باعث می‌شود وارد سیستم گوشی شما گردد و اطلاعات شما هک گردد». 
این متن واکنش‌های کاربران فضای مجازی را در برداشت، عده زیادی آن را به  کانال و گروه‌های مجازی در دسترس،  انتشار دادند تا افراد دیگر را از این موضوع اطلاع دهند که با دیدن شماره مذکور، تلفن را جواب ندهند. صبح ساحل ماجرای این مطلب را از طریق مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان پی گیر شد و فاطمه دیالمه» این متن هک تلفن و... را شایعه دانست که از طریق پلیس فتا در حال پیگیری موضوع هستند. وی گفت: با توجه به شروع فصل تابستان و فصل پیک مصرف برق، از اوایل امسال برای فرهنگ‌سازی، آموزش و آگاه کردن همه اقشار جامعه در مصرف برق، اقدام به انتشار مطالب هشداردهنده و آموزش‌های مختلف از طریق سامانه پیامکی یا صوتی و یا تبلیغات محیطی کردیم. به گفته دیالمه، ظهر یکشنبه گذشته 15 تیرماه جاری، پیام صوتی  به یکی از شرکت‌های اپراتور فعال در بندرعباس (شرکت آلاله پیام‌رسان هرمز)، ارسال شد که این پیام صوتی به شماره 20 هزار مشترکین تلفن همراه بندرعباس فرستاده شود. مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان افزود: ساعاتی بعد از انتشار این پیام متوجه شدم مطلبی در فضای مجازی منتشرشده است که این شماره پیامک نوعی کلاه‌برداری است که گوشی‌ها را هک می‌کند و... دیالمه یادآور شد: این مورد باعث تشویش اذهان عمومی شد و از تماس‌های مکرر و پیام‌های شهروندان می‌توان فهمید که اکثر افراد ترس این رادارند که گوشی‌هایشان هک گردد. وی تأکید کرد: این شماره ارسال پیامک  قانونی است و تمام مطلب منتشرشده در فضای مجازی علیه مطلب ما، کذب محض است.

 درخواست کنندگان  پیامک احراز هویت می شوند

یعقوب حاجی‌زاده مدیر شرکت آلاله پیام‌رسان هرمز در گفتگو با صبح ساحل با تأکید بر اینکه این شماره پیامک قانونی است و از طریق اپراتور کشوری دریافت شده است گفت: این شرکت سالیان سال است که بنا بر درخواست افراد حقیقی یا حقوقی از نماینده مجلس تا قشر معمولی، اقدام به انتشار مطلب (آگهی، پیام تبریک و...) به شماره تلفن همراه شهروندان کردیم. وی با اشاره به اینکه درخواست‌کنندگان احراز هویت می‌شوند و سپس مطالب منتشر می‌شود گفت: خیلی از درخواست‌کنندگان می‌خواهند مطالب آن‌ها از طریق پیامک ارسال نشود چراکه می‌گویند بعضی از افراد سامانه پیامکی خود را مسدود کردند به همین علت درخواست انتشار در پیام صوتی رادارند. 
مهندس حاجی‌زاده که بازنشسته شرکت مخابرات هرمزگان است ادامه داد: ما از طریق اپراتور کشوری به نام شرکت«  آوانک» متعلق به شرکت مخابراتی درخواست می کنیم  شماره پیامکی به ما اختصاص دهندو آن‌ها این شماره پیامک پس از گذشت از فیلترهای مخصوص در اختیار ما می‌گذارند. وی از پیامک صوتی توزیع برق هرمزگان گفت: یکشنبه گذشته پیام صوتی از طریق روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان دریافت کردیم سپس با کنترل‌های نظارتی، از ساعت 14 تا 15 همان روز با شماره مذکور آن را انتشار دادیم.

 جوابیه شرکت آوانک

در این مورد شرکت آوانک جوابیه ارسال کرد در متن این جوابیه آماده است که پیرو شایعات بی‌پایه و خبر کذب منتشرشده در رسانه‌های مجازی مبنی بر اینکه  در صورت پاسخ به تماس با شماره اعلام‌شده گروهی از هکرها نسبت به هک و برداشت از حساب بانکی اقدام می‌کنند. چند نکته متذکر می‌شوند 1. شماره اعلام‌شده متعلق به سامانه پیام صوتی آوانک هست که دارای مجوزهای لازم از وزارت ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد که بیش از ۸ سال درزمینهٔ ارسال پیام‌های صوتی انبوه فعالیت دارد.
2. چنین احتمالی که در صورت پاسخ به تماس تلفنی، حساب بانکی یک فرد هک و از آن برداشت شود یک ادعای طنز و فاقد امکان عملیاتی هست (هیچ ارتباطی بین شماره تماس با اطلاعات حساب بانکی از قبیل رمز دوم، تاریخ انقضا و کد cvv2 نمی‌باشد)
گفتنی است: این شرکت ضمن ارائه ادله فوق مبنی بر رد این دروغ بزرگ، تمام شایعات مربوطه را مبنی بر هک حساب‌های بانکی مخاطبان تماس تلفنی تکذیب کرد و نسبت به طرح شکایت در پلیس فتا و همچنین مرکز مبارزه با جرائم سایبری به جهت حفظ حقوق مادی و معنوی برند و همچنین حقوق کلیه مشتریان و ذینفعان خود، اقدامات لازم انجام می‌دهد.

غیرقابل انتشار: 1منتشر شده: 12
هادی
۱۱ تیر ۱۴۰۰
وقتی یارو زنگ میزنه میگه شما برنده شدی شماره کارت و رمز دومت و بده تا برات پول بریزیم اونم میده باید فکر کنن با تماس تلفنی میشه اصلاعات دزدید
رامین
۱۵ مهر ۱۳۹۹
وای از این همه جهل و بیسوادی مثل اینه که بگیم اگه کسی ایدز داشته باشه و به شما سلام کنه شما هم ایدز میگیرین. چرا انقدر مردم زود باور و ساده لوح شدن یکم فکر کنین مگه ممکنه آخه با یه تماس تلفنی...
کارشناس ۱
۱۱ مهر ۱۳۹۹
شما مزاحم مردمید. شما دردسر هستید برای مردم . مردم نمیخواهند صدای شما را بشنوند در این شرایط سختی که ایجاد کردید. هر تبلیغی دارید در سایتهای خودتون و فضای مجازی بزارید حق مزاحمت برای مردم را ندارید
کارشناس
۱۱ مهر ۱۳۹۹
لطفا پاسخ بدید که به چه حقی با خط تلفن همراه مردم تماس میگیرید ولو کارتون قانونی هم باشه؟ کی بشما این حق و اجازه را داده سر خود با یک شماره صوتی مزاحم و سلب اسایش از مردم کنید ؟
ف م
۸ مهر ۱۳۹۹
سلام من این شماره را جواب نداده و بلاک کرده بودم، دوباره امروز با این شماره با من تماس گرفته شده است!
ابوذر
۲۷ شهریور ۱۳۹۹
سلام من بهش زنگ زدم از روی ندونستن درمورد تخفیفات جامبو بود زود قطعش کردم.
رستگاري از تهران
۲۷ شهریور ۱۳۹۹
سلام،ديشب 26 شهريور هم با من تماس گرفته شد يك پيام تبليغي كوتاه بود. تا اين لحظه ساعت 16.45 امروز هنوز اتفاقي نيفتاده است. ازپليس محترم فتا در خواست مي شود در اين خصوص توضيحي ارايه بفرمايند .متشكرم
ایرانی
۲۷ شهریور ۱۳۹۹
این سامانه واقعا یک پیام رسان صوتیه امروز با من تماس گرفت و یک پیام داد و هیچ اتفاقی هم نیفتاد
پویا
۲۶ شهریور ۱۳۹۹
سلام.منم این شماره +985138062 از صبح دو سه بار باهام تماس گرفته اما جواب ندادم... به هر حال احتیاط شرط عقله.مخصوصا که متاسفانه تو کشور ما هرچی تکذیب میشه بعد مشخص میشه حقیقت بوده!!!!
محسن
۲۶ شهریور ۱۳۹۹
البته هیچ کاری نشد نداره، و شاید واسه شما واقعا طنز باشه، ولی با یک باگ کوچیک توی یک برنامه ی بانکی ممکنه به همچین دسترسی بشه رسید که فقط بلافاصله پس از پاسخ دادن به یک تماس ساده، بتونن حسابو خالی کنن
خاطی
۲۵ شهریور ۱۳۹۹
سلام این شماره کلاهبردار است یا نه؟
مریم زنجانی
۲۳ شهریور ۱۳۹۹
????????????عالی بود
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها