راه اندازی کارگروه توسعه فعالیت‌های مجتمع کشتی‌سازی در هرمزگان



استاندارهرمزگان گفت: کارگروه هفتگی توسعه فعالیت‌های مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به عنوان یک سرمایه ملی در این استان راه اندازی می‌شود.

 

به گزارش صبح ساحل، فریدون همتی عصر دوشنبه در نشستی با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در تهران اظهارداشت: مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) بزرگ‌ترین مجتمع صنایع دریایی کشور و یکی از بزرگ‌ترین زیرساخت‌های دریایی کشور محسوب می‌شود که در بندرعباس فعال است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی ایدرو برای ساخت داخل در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت دریایی ادامه داد: میز ساخت داخل صنعت دریایی مهرماه برگزار می‌کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به توانمندی بی‌بدیل ایزوایکو در منطقه، گفت: علاوه بر توانمندی این مجموعه در داخلی‌سازی سازه‌های دریایی و سکوهای نفتی چند ‌هزار تنی، ساخت کشتی و تعمیر انواع نفتکش‌های غول پیکر نیز در این مجتمع انجام می‌شود و هم اکنون کار تعمیر دو نفتکش غول پیکر ۱۵۰ هزار تنی در حال انجام است.

امیر بیات افزود: تعمیر هر نفتکش غول پیکر برای حدود ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و برای بیش از هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند و با تعمیر هر نفتکش از خروج یک میلیون دلار ارز از کشور نیز جلوگیری می‌شود.

شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در سال ۱۳۵۲ با طراحی شرکت آلمانی (بلوم اندفوس) به منظور جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس احداث شد.

افزون بر پنج هزار نفر در مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران که هم اکنون درقالب منطقه ویژه اقتصادی کشتی سازی خلیج فارس اداره می‌شود، مشغول به کار هستند.

مجتمع کشتی سازی ایزوایکو با شش زیرمجموعه که به صورت هلدینگ مرکزی اداره می‌شوند در زمینه ساخت و تعمیر انواع شناورهای کوچک، متوسط و بزرگ، سازه‌های دریایی شامل سکوهای گازی و نفتی، تعمیر شناورهای داخلی و خارجی و همچنین ساخت و تعمیر سکوهای حفاری نفتی فعالیت دارد.

شرکت‌های زیرمجموعه ایزایکو نیز صنایع کشتی‌سازی بحر گسترش هرمز، صنایع کشتی سازی ندیم گسترش هرمز، مبین سازه گستر خلیج‌فارس، گروه تامین تجهیزات شفق هرمز، عظیم گسترش هرمز و بحر گسترش هرمز اعلام شده‌اند.

استان هرمزگان با برخورداری از ۳۰ کارخانجات کشتی‌سازی و لنج‌سازی رتبه نخست را در بین استان‌های ساحلی به خود اختصاص داده و به عنوان قطب صنعت ساخت و تعمیر انواع شناور در کشور معرفی شده است.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها