یک انتصاب و بی خبری نمایندگان هرمزگان



بسیاری از انتصاب‌ها در کشور ما، فرمایشی، سفارشی، بده و بستان‌های رایج سیاسی، جناح‌بازی و ... انجام می‌شود. هرچند آقایان مسئول، مهم‌ترین شاخص برای انتخاب و یا انتصاب مدیران در هر رده شغلی و مدیریتی را شایسته‌سالاری و توانمندی می‌دانند اما ظاهر داستان چیز دیگری را عیان می‌کند. حتی رأی اعتماد نمایندگان مجلس به وزرا نیز بر اساس آنچه بیان شد صورت می‌گیرد.
نمایندگان مجلس در خانه ملت به‌عنوان وکلای مردم این حق را برای خود متصور هستند که هر عزل و نصبی باید با مشورت آن‌ها انجام شود.
آنان معتقدند که هر وزیر و وکیلی برای انتصاب مدیران استانی باید نظر آن‌ها را جویا شده در انتخاب فرد موردنظر آن را لحاظ کنند.حال می‌خواهد این‌یک نیروی بومی باشد خواه یک نیروی غیربومی. چند روز پیش خبر رسید که پس از اعلام وزیر نیرو در خصوص انتخاب نخستین مدیرعامل صنعت آب و برق، این مدیرعامل با حکم مدیرعامل توانیر به‌عنوان مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان منصوب شد.
وزیر نیرو گفته انتخاب این مدیرعامل زن از طریق فراخوان انجام‌شده است. انتشار این خبر واکنش‌های بسیاری از فعالان سیاسی به همراه داشت. یک نماینده مردم بندرعباس، این انتخاب را خارج از قاعده و عرف معمول دانسته و گفته وزیر نیرو باید پاسخگو باشد. همان‌طور که همه می‌دانیم انتصاب مدیران استانی جزو اختیارات وزراست و آن‌ها تصمیم‌گیرنده نهایی هستند.
نکته جالب اینکه به گفته این نماینده، دو نماینده دیگر که او با آن‌ها تماس داشته از این انتصاب اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. این نماینده، پنهان‌کاری وزارتخانه و انتصاب شبانه مدیران و مطلع شدن نمایندگان مردم از طریق رسانه‌ها را توهین به وکلای ملت و لطمه به شأن نمایندگان دانسته و تأکید کرده که شخص وزیر باید پاسخگوی این بی‌احترامی باشد.
تا آنجا که می‌دانیم انتخاب مدیران عامل استانی وزارت نیرو از طریق فراخوان انجام می‌شود که در این پروسه نقش نمایندگان به‌ویژه اعضای کمیسیون انرژی مجلس می‌تواند حائز اهمیت باشد.کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است.
این کمیسیون برای انجام وظایف محوله در محدوده نفت، گاز، برق، سدها و نیروگاه‌های آبی و برقی، انرژی اتمی و انرژی‌های نو تشکیل می‌شود.
نکته مهم اینکه یک نماینده مردم بندرعباس نیز در این کمیسیون انرژی به‌عنوان نایب‌رئیس دوم کمیسیون عضویت دارد. حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌شود نایب‌رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی که خود وکیل مردم هرمزگان در این کمیسیون است از موضوع انتخاب مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان بی‌اطلاع باشد؟ اگر چنین باشد که باید تأسف خورد و منتظر عزل و نصب‌های بعدی بدون اطلاع نمایندگان هرمزگان باشیم. اگر هم این عضو کمیسیون انرژی از این داستان مطلع بود که دیگر جای شکایت و گله‌ای نیست.
آقای نماینده! این درست که وظیفه شما علاوه بر قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای صحیح قانون، صیانت از حقوق مردم است، اما باید آن‌قدر هوشیار باشید که هر مسئولی، خواه وزیر باشد که رأی اعتمادش دست شماست یا هر شخص دیگری به خود اجازه ندهد که بدون اطلاع و مشورت با شما در بی‌خبری و سکوت که شما از آن به انتصاب شبانه تعبیر می‌کنید چنین تصمیم‌هایی نگیرند.
فراموش نکرده‌ایم که شبیه چنین انتخاب‌هایی در سال‌های گذشته برای این استان رقم خورد حتی نمایندگان برای آن‌که اعتراض خود را نشان دهند تهدید به کناره‌گیری کردند که این تهدیدها و موضع‌گیری‌ها پس از انتصاب و خشک شدن مرکب امضای مسئول پای حکم انتصاب، جز صرف انرژی هیچ سودی نه برای نمایندگان و نه برای مردم از این انتصاب‌ها نداشته است. شاید این حرکت وزارت نیرو و شخص وزیر به‌نوعی زنگ هشدار برای پنج نماینده استان باشد که بیش از گذشته مراقب چنین تصمیم‌ها و به قول خودشان حرکات شبانه باشند.
حال که نماینده شرق استان تأکید می‌کند انسجام در این دوره مجلس بین نمایندگان هرمزگان بیش از گذشته وجود دارد امیدواریم درعزل و نصب‌های مدیران استانی نیز چنین انسجامی وجود داشته باشند و خدای‌ناکرده اختلاف‌نظر آن‌ها قطار توسعه هرمزگان را از ریل خارج و منحرف نکند و برای حل مشکلات مردم تک‌صدایی را فراموش وهم دل و همراه باشند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها