قصه‌ها مانند لباس هستند و باید برازنده قامت قصه گو باشند



به گزارش صبح ساحل، مجید ذاکری روز دوشنبه در نشست تخصصی انجمن قصه گویی شاخه استان افزود: برای شروع بهتر است قصه‌ای را انتخاب کنید که در وهله نخست خودتان را راضی کند و بزرگ ترین چالشتان این باشد که آیا این قصه با روحیه تان سازگار است و من از عهده روایت آن برمی آیم یا نه؟
وی با اشاره به قالب‌های نگارشی نظیر قصه، داستان، حکایت، قطعه ادبی و شعر گفت: باید بدانید قصه و داستان از هم متفاوتند؛ درقصه توالی زمان داریم و زمان تقریبا مفهومی ندارد.
این کارشناس حوزه هنری هرمزگان اظهارداشت: در قصه‌ها شخصیت‌ها یا سفید یا سیاه اند و حوادث خارق العاده اتفاق می‌افتد؛ در حالی که داستان برشی از زمان است و شخصیت‌ها گاهی خاکستری اند.
ذاکری با اشاره به این که قصه گویی هنر بیان و تعریف قصه است به شرح مختصری از اهداف و انواع قصه گویی پرداخت.
نویسنده هرمزگانی اظهارداشت: اهداف قصه گویی یعنی چه چیزی با قصه به مخاطب منتقل می‌شود و چگونه می‌توان به اهدافی همچون انتقال تجربه به دیگران، آشنایی با قومیت‌ها و آداب و رسوم دست یافت.
ذاکری همچنین به اهداف دیگری همچون کمک به رشد زبانی، پرورش تخیل و رشد درونی و عقلانی بویژه در کودکان، ایجاد عشق و علاقه به ادبیات و پرورش مفاهیمی چون آزادی اشاره کرد.  
وی افزود: قصه گویی می‌تواند کتابخانه‌ای، اردویی، خانگی، مذهبی، نقالانه و تماشاخانه ای باشد. 
نویسنده و پژوهشگر قصه‌های بومی هرمزگان گفت: انتخاب قصه توجه به این نکته ضروری است که بعضی قصه‌ها مناسب داستان بودن هستند، نه قصه گفتن و قصه مناسب برای قصه گویی باید مناسب نقل و گفتن باشند. 
وی با اشاره به اهمیت توجه به روحیه مخاطب و تناسب قصه با گروه سنی افزود: قصه گو خالق و آفرینش گر است و باید بتواند با دست خالی هم مخاطبش را با خود همراه کرده و برای این مهم باید به روحیه مخاطبش مسلط باشد.
ترانه سرای هرمزگانی افزود: دنیای کودک سرشار از رنگ و نور، ترانه و احساسات و دنیای نوجوان دنیای سوژه‌های جذاب اطرافش مثل کشمکش و هیجان است؛ در هر ۲ گروه باید زمان قصه نه کوتاه و نه بلند باشد و قصه‌های تصویرساز و سوژه هایی که لمس کرده و دیده‌اند باعث لذت و همراهی شان می‌شوند.
 این داور جشنواره قصه گویی کانون استان هرمزگان ،در ادامه نشست به ویژگی‌های یک قصه گوی خوب پرداخت و گفت: اصلی ترین دنیای قصه گو دنیای کلمات است، کلمات در قصه مانند آدم‌ها شخصیت دارند و باید در جای خود قرار بگیرند و قصه گو باید بار کلمات را درست ادا کند.
 ذاکری اظهارداشت: صدای تاثیرگذار، ارتباط چشمی با مخاطب، دست‌ها و حرکات مناسب و به موقع آن‌ها و حافظه قوی از جمله عوامل موثر یک قصه گوی خوب هستند.  
این نویسنده ادبیات بومی هرمزگان گفت: بازآفرینی در قصه گویی در واقع آفرینش دوباره قصه با انتخاب و بیان صحیح کلمات، صدا، چشم ، دست و حافظه قصه گو است.

آموزش‌ شیوه‌های بازآفرینی قصه‌ها به شکل مجازی ادامه می‌یابد
 
 کارشناس مسوول انجمن قصه گویی هرمزگان نیز گفت: این نشست با هدف شناخت اصولی و آموزش شیوه‌های بازآفرینی در قصه‌ها به شکل یک کارگاه چند جلسه‌ای مجازی ادامه خواهدداشت.
ناهید پذیرایی افزود: شرکت کنندگان در این سلسه نشست‌ها در پایان به قصه‌های بازآفریده و مناسب نقل دست خواهندیافت.
نشست تخصصی انجمن قصه گویی شاخه هرمزگان  به همت  ناهید پذیرایی کارشناس فرهنگی استان  و با حضور  مجید ذاکری نویسنده و پژوهشگر قصه های بومی و کارشناس هنری و سینمایی حوزه هنری  و نزدیک به ۳۰ مربی فرهنگی هنری و ادبی  سراسر استان برگزار شد.
درپایان این نشست شرکت کنندگان به طرح پرسش‌های خود درباره قصه و قصه گویی پرداختند و مدرس نشست با معرفی یک کتاب از کتاب‌های منتشر شده ی  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آن‌ها خواست برای شروع بازآفرینی قصه‌ها، برای جلسه بعد انجمن، قصه گویی صوتی کتاب را انجام دهند.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها