ذخیره ۸۴۰۰ مترمکعب از روان آب های سطحی درهرمزگان



معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در بارندگی‌های تابستانه چند روز اخیر سازه های آبخیزداری درشمال و شرق استان، هشت میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب از روان آب‌های سطحی را مهار کرد.

 

به گزارش صبح ساحل، ابراهیم جعفری تختی نژاد روز سه شنبه با اعلام این خبر گفت: این بارندگی‌ها که در اثر وقوع پدیده مونسونی در شمال و شرق هرمزگان به وقوع پیوست، سبب پرشدن مخازن و سرریز شدن سازه های احداثی آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز شهرستان بندرعباس و بشاگرد شد.
وی بیان داشت: استان هرمزگان افزون بر هشت هزار سازه آبخیزداری دارد که این سازه­ ها سبب کنترل سیل، کاهش سیلاب های مخرب، مهار سیلاب های فصلی و بهره برداری از آن توسط آبخیزنشینان، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، استمرار و افزایش آبدهی چشمه ها، قنات و چاه ها می‌شوند.
معاون آبخیزداری هرمزگان اظهارداشت: بارش‌های موسمی  از نیمه اردیبهشت ماه تا اواخر شهریور در مناطق مرتفع استان از جمله بشاگرد جریان دارد که این سامانه سبب  رگبار، رعد وبرق و وزش بادهای شدید می‌شود.
جعفری تختی گفت: پدیده مونسون یا توفان‌های موسمی جریانات بارشی سیل آسایی است که در شبه قاره هند اتفاق می‌افتد، این پدیده با گرمای شدید و باران‌های سیل‌آسا توام است.  
وی در پایان ادامه داد: بحران آبی و خشکسالی‌های پی درپی، نوع بارش‌های سیل آسای هرمزگان ضرورت احداث سازه های آبخیزداری در استان را  دوچندان کرده است.

منبع:ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها