مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان از کمبود نیرو و تجهیزات درمانی در بحران کرونا می‌گوید

بهداشت و درمان نیازمند یاری خیران



کمبود امکانات بیمارستانی، تجهیزات پزشکی و نیروی درمان شامل پزشک، پرستار و بهیار جزء مواردی است که نقطه‌به‌نقطه هرمزگان از قدیم‌الایام از آن رنج‌برده است. مردم شرق هرمزگان ازجمله رودان و میناب به همین علت بیشتر اوقات برای درمان به استان‌های هم‌جوار یا گاهی مرکز هرمزگان رجوع می‌کنند.

به گزارش صبح ساحل، با شیوع بیماری کووید 19 در هرمزگان این کمبودها تبدیل به بحرانی خطرناک شده است. مدیر شبکه بهداشت و درمان رودان در گفت‌وگو با صبح ساحل با بیان اینکه کمبودهایی در زمینه تجهیزات پزشکی، دارو و آمبولانس دارند، معتقد است به‌تنهایی از عهده تامین مخارج برنمی‌آیند. «از خیران شرق هرمزگان خواهش می‌کنیم در تامین هزینه‌ها به کمک بهداشت و درمان شهرستان رودان بیایند. دستگاه تنفس مصنوعی، نوار قلب، ساکشن و تأمین هزینه برای خرید داروهای گران‌قیمت از مواردی است که نیازمند ورود خیران است. تعداد آمبولانس‌ها در رودان کافی نیست. با توجه به وضعیت موجود به آمبولانس بیشتری نیاز داریم».

 

 یک هزار و 85 کرونا مثبت در رودان

«میرزاعلی نظرنژاد»، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رودان گفت: «دو هزار و 500 نمونه‌گیری از ابتدای اپیدمی کرونا در شهرستان رودان انجام و برای آزمایش به بندرعباس فرستاده‌شده است. یک هزار و 85 مورد کرونا مثبت داشته‌ایم که از این تعداد 30 نفر تاکنون جان باختند. افراد دارای بیماری زمینه‌ای بیشترین تعداد فوتی‌های رودان را شامل می‌شدند. به‌طورکلی شمار مرگ‌ومیر به نسبت جمعیت خیلی زیادی نیست». وی با بیان اینکه شهرستان رودان نیز به طبع استان در وضعیت قرمز قرارداد، گفت: «ترددهای غیرضروری و تجمعات خانوادگی در عزا و عروسی‌ها از عوامل اصلی گسترش ویروس کرونا در رودان بوده است. شهرستان رودان درروند افزایشی تعداد مبتلایان قرار دارد. اگر مردم همکاری بیشتری درزمینه انجام فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، عدم برگزاری مراسمات غیرضروری مثل محفل‌های خانوادگی را انجام می‌دادند یقیناً این وضع اتفاق نمی‌افتاد. متأسفانه شایع‌ترین علامت این ویروس بی علائمی است. در صورت استفاده نکردن از ماسک همه‌ی افراد، این موضوع عاملی برای گسترش و انتقال بیماری می‌شود». مدیر شبکه بهداشت و درمان رودان با بیان اینکه رودان سومین شهر پرجمعیت استان با حدود 130 هزار نفر است و برای رسیدگی به بیماران کووید 19 چهار مرکز را اختصاص داده شده، اضافه کرد: «در بخش جغین، بیکاه، زیارت علی و مرکز شهرستان به بیماران کرونایی خدمات می‌دهیم. همچنین در بخش‌ها و روستاهای رودان تقریباً 110 پرسنل به‌عنوان بهورز در 70 خانه بهداشت در حال فعالیت هستند. 13 مرکز بهداشت و درمان روستایی نیز به‌صورت شبانه‌روزی و شیفتی مشغول به کار هستند؛ که با بضاعت و امکانات کمی که دارند برای بهبود بیماران تلاش مضاعفی انجام می‌دهند».

    بهداشت و درمان نیازمند یاری خیران

     

 فقط از علامتدارها تست گرفته می‌شود

نظر نژاد گفت: «مراکز تست‌گیری ابتدا شاهد هجوم مردم برای دادن تست بود. بعد از مدتی دستورالعمل وزارت بهداشت برای انجام تست تغییر کرد. در حال حاضر از کسانی تست گرفته می‌شود که بیماری زمینه‌ای دارند یا دارای علائمی مثل تب، لرز، از دست دادن چشایی و بویایی، اسهال و مشکلات گوارشی، مشکلات چشمی و پوستی هستند. در یک خانواده ممکن است یک نفر کرونا مثبت شود. دیگر اعضای خانواده حتی در صورت نداشتن علامت باید 14 روز در قرنطینه خانگی بمانند. اصول بهداشتی مثل شستن دست‌ها، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت کنند، بعد از 14 روز سرایت ویروس خیلی کمتر می‌شود و می‌توانند فعالیت‌های خود را کم‌کم آغاز کنند». وی افزود: «زنان خانه‌دار بیشترین تعداد مبتلایان کرونا در شهرستان رودان را شامل می‌شوند که روزبه‌روز تعدادشان بیشتر می‌شود. نیروهای ادارات و کارمندان نهادهای دولتی در رتبه دوم مبتلایان هستند. مسئولین ادارات وظیفه‌دارند سریعاً نیروهای علامت‌دار را به مراکز تست گیری معرفی کنند و کارمندهای دارای بیماری زمینه‌ای حتی الامکان دورکاری کنند». مدیر شبکه بهداشت و درمان رودان با تأکید بر اینکه کادر درمان این شهرستان را خطر ابتلا به کرونا شدیداً تهدید می‌کند، اضافه کرد: «کسانی که در بیمارستان کار می‌کنند از پرستار، پزشک، نیروهای اداری، خدماتی و افرادی که در مراکز بهداشت روستاها هستند، چون ارتباط مستقیم با بیمار دارند بیشتر در معرض خطر هستند. درگیر شدن کادر سلامت با بیماری باعث می‌شود تعداد نیروها کمتر شود و خدمات‌رسانی پایین بیاید. جایگزین کردن یک پزشک در این شرایط کار بسیار دشواری است. صمیمانه از تلاشهای کارکنان بیمارستان‌ها تشکر می‌کنم». نظر نژاد با بیان اینکه بهترین راه مقابله با این بیماری ویروسی پیشگیری از ابتلا است، افزود: «تعدادی از افراد در حال حاضر اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. آن‌ها باید جوابگو باشند. این افراد با سهل‌انگاری خود بیماری را به افراد پرخطر انتقال می‌دهند و منجر به فوت آن‌ها می‌شوند. اگر کسانی مصرانه به دنبال برقراری تجمعات باشند، با آن‌ها برخورد کرده و به دادستانی و دادگستری معرفی می‌کنیم».

  

 فصل لیمو چینی و تجمع افراد نگران‌کننده است

نظر نژاد شمار مبتلایان در روستاها و مرکز شهرستان رودان را نسبتاً مساوی اعلام کرد. او با بیان اینکه بازگشایی‌های مجدد علت افزایش یک‌باره مبتلایان در رودان است، اظهار کرد: «سخت‌گیری ها برای انجام پروتکل‌های بهداشتی قبل از بازگشایی‌ها در ادارات و در بین مردم بیشتر بود. بعدازاینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفت بازگشایی‌ها انجام شود، تحت تأثیر این موضوع مغازه‌ها، بازارهای سرپوشیده و اماکن باز شد، این ویروس پخش و وارد خانه‌ها شد. در حال حاضر این ویروس وارد خانه‌ها شده است و از طریق سیستم‌های سرمایشی خیلی راحت منتقل می‌شود. عده‌ای گمان می‌کردند گرما باعث می‌شود که بیماری به نحوی ریشه‌کن شود اما نشد». وی در خصوص آغاز فصل برداشت لیمو در رودان ابراز نگرانی کرد و افزود: «رودان سطح زیر کشت لیمو زیاد دارد، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی ما آغاز فصل برداشت لیمو و تجمع افراد و شیوع گسترده‌تر بیماری در بین آن‌ها بود. به همین علت با ریاست جهاد کشاورزی و نماینده کشاورزان برای کنترل این موضوع جلسه برگزار و هشدارهای لازم در خصوص این ویروس را عنوان کردیم. در ستاد مبارزه با کرونا شهرستان نیز این موضوع مطرح کردیم. دستورالعمل بهداشتی لازم را طراحی و از طریق جهاد کشاورزی و ستاد مبارزه با کرونا به نماینده باغداران ابلاغ کردیم همچنین چندین نفر را برای انجام بازرسی مشخص شد». دکتر نظر نژاد عنوان کرد: «نقش مردم در کنترل این بیماری بسیار مهم است ویروس سراغ همه می‌رود. فقیر، غنی، تحصیل‌کرده و غیر تحصیل‌کرده نمی‌شناسد. بهترین راه پیشگیری است. با توجه به مشکلاتی معیشتی و اقتصادی اگر رعایت نکنیم دولت مجبور به برگرداندن محدودیت و انجام قرنطینه کامل می‌شود که این اتفاق شرایط سخت اقتصادی را ممکن است برای مردم ایجاد کند».

 

   بهداشت و درمان نیازمند یاری خیران

  

  

 همچنان کمبود نیرو داریم

مدیر شبکه بهداشت و درمان رودان گفت: «بیمارستان 96 تخت خوابِ امام علی (ع) رودان ظرفیت 126 تخت را دارد. در حال حاضر 42 تخت برای بیماران کووید 19 در این بیمارستان در نظر گرفتیم. با توجه به اینکه وضعیت بستری‌ها و بیماران تنفسی در این اواخر زیاد شده است. با همکاری ریاست علوم پزشکی هرمزگان سه تخت ICU و سه دستگاه تنفسی اضافه کردیم و مجموع دستگاه‌های به عدد هفت رسید». نظر نژاد بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان سهمیه‌ای برای جذب نیروی موردنیاز به شهرستان رودان دادند، افزود: «علی‌رغم سهمیه‌ای که به ما داده‌شده اما بازهم در بسیاری از زمینه‌ها کمبود پرسنل داریم. بیماری در حال گسترش هست و آمار بیماران در حال افزایش با این روند خدمات‌دهی مشکل می‌شود. به همین علت از کسانی که مدرک پرستاری، بهیاری و مدارک مرتبط رادارند درخواست همکاری می‌کنیم. پرسنل درمان فشار کاری زیادی را تحمل می‌کنند و امیدواریم هرچه سریع‌تر این موضوع حل شود». وی در پایان گفت: «راه‌اندازی بخش سی‌تی‌اسکن بیمارستان امام علی (ع) رودان در شرایط اقتصادی و تحریم، کار بزرگی بود که از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای این شهرستان اتفاق افتاد».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها