رئیس اتاق بازرگانی بندرعباس در گفتگو با صبح ساحل مطرح کرد؛

افزایش تخصص و تعامل، دستاوردهای شاخص اتاق بازرگانی



اتاق بازرگانی بندرعباس 87 سال سابقه فعالیت اقتصادی دارد. این مرکز دومین اتاق بازرگانی ایران بوده است. اتاق تجارت بندرعباس با 138 سال فعالیت در سال 88 به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. فعالان اقتصادی بزرگی مانند خانواده گله‌داری و بلوکی سال‌ها مسئولیت‌دار این اتاق در استان بوده‌اند. «محمدرضا صفا» در شهریورماه سال گذشته به عنوان رئیس دور نهم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس انتخاب شد. دستاوردهای شاخصی در 9 ماه ریاست او کسب شده است. تعامل سازنده با فعالان اقتصادی و تشکیل کمیته‌های تخصصی از مهمترین فعالیت‌های اتاق در این مدت بوده است. صفا در گفت‌وگوی اختصاصی با «صبح‌ساحل» به تشریح بخشی از این دستاوردها می‌پردازد.


هدف اتاق بازرگانی، تکریم فعالان اقتصادی


اتاق بازرگانی در دوره نهم، چهارچوب‌های مشخص را برای فعالیت‌ تعیین کرده است. تکریم مراجعه‌کنندگان مهم‌ترین چهارچوبی است که در این دوره مشخص شد در تحقق این هدف تلاش کرده‌ایم برخورد شایسته‌ای با فعالان اقتصادی داشته باشیم. همکاران ما در اتاق بازرگانی برای آسان‌سازی و پیگیری درخواست مراجعه‌کنندگان نهایت تلاش خود را به کار بسته‌اند.



فعالیت‌های تخصصی؛ از کمیسیون های 12 گانه تا شورای گفت‌وگو


در دور نهم تلاش‌ها برای تخصصی‌تر شدن فعالیت‌های اتاق بازرگانی به اوج خود رسید. برای رسیدن به این مهم، 12 کمیسیون‌ تخصصی تشکیل شد. ریاست کمیسیون‌ها به هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و مجموعه اتاق برای فعالیت بهتر واگذار شد. افراد مطرح و کاربلد با شرکت در این کمیسیون‌ها تلاش کردند علاوه‌‌بر خدمات به اتاق، به پربارتر شدن جلسات شورای گفت‌وگو نیز کمک کنند. شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی به ریاست استاندار هرمزگان که اتاق بازرگانی دبیری این شورا را به عهده دارد، تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی برای فعالان اقتصادی به دنبال داشته است. در نشست اخیر توانستیم با دستور استاندار هرمزگان، نماینده‌ای را در شورای معادن و خبرگان بانکی داشته باشیم. این دستاورد بسیار بزرگی برای بخش خصوصی به شمار می‌آید.



دفتر مستقل بازرگانی شرق و غرب استان راه‌اندازی می‌شود


راه‌اندازی دفاتر نمایندگی در نقاط مهم و استراتژیک استان یکی دیگر از اهداف ما بود. دفتر نمایندگی شرق استان در همین راستا با همکاری سازمان صنعت و معدن در آینده‌ای نزدیک راه‌اندازی می‌شود. دفتر نمایندگی مستقلی برای بندرلنگه نیز خریداری شده است. این دفتر پایگاهی برای تاجران غرب هرمزگان به شمار می‎‌آید. امید می رود در سال 1400 بتوانیم اتاق بازرگانی بندرلنگه را راه‌اندازی نمائیم. اتاق بازرگانی بندرعباس در مناطق آزاد قشم هم فعالیت‌هایی انجام داده است. یکی از این اقدام‌ها، راه‌اندازی و استقلال دفتر منطقه آزاد قشم در سال آینده است.



رشد در صدور گواهی مبدا و کارت بازرگانی


شعبه‌ای از واحد گواهی مبدا را در آینده در راستای رفاه حال تاجران به گمرک شهید باهنر بندرعباس انتقال داده می‌شود. آمارها خبر از رشد 100 درصدی صدور گواهی مبدا در دوماه گذشته می‌دهد. شفاف‌سازی در صدور کارت بازرگانی انجام به خوبی انجام می‌شود. کارت بازرگانی و عضویت برای افراد دارای شرایط لازم صادر می شود. از ابتدای فعالیت دور نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، در بخش صدور کارت بازرگانی شاهد رشد 32 درصدی بوده‌ایم.



فعالیت‌های آموزشی اتاق بازرگانی


اتاق بازرگانی بندرعباس خدمات آموزشی خود برای تاجران را افزایش داده است. دوره‌های آموزشی اتاق از آغاز شیوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. اتاق بازرگانی همچنین سال گذشته توانست برگزاری همایش بزرگ کارآفرینی و تجلیل از صادرکنندگان در روز ملی صادرات را در کارنامه عملکرد خود به ثبت برساند.



تفاهم‌نامه‌های همکاری


نشستی با رئیس سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد. حاصل این نشست سازنده و همکاری دو جانبه، تفاهم‌نامه‌ای با شهرک‌های صنعتی استان بود. مشکلات فعالان اقتصادی در شهرک‌های صنعتی حل خواهد شد. این خبر خوش را به فعالان اقتصادی می‌دهیم که در آینده نزدیک تفاهم‌نامه‌ای با دکتر احسان کامرانی، رئیس دانشگاه آزاد امضا خواهیم کرد. این تفاهم‌نامه در موضوع‌های مشترک اتاق و دانشگاه مانند اقتصاد، تجارت، کشاورزی، صنعت، معدن و نیرو بسته خواهد شد. هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه، فعالیت‌های علمی خواهد بود که در اتاق بازرگانی به صورت آزمایشی فعالیت‌های زیربنایی بسیاری انجام شود. اتاق بازرگانی با مجموعه دستگاه‌های اجرایی استان همکاری خوبی دارد. جا دارد از استاندار معزز استان هرمزگان و معاونت اقتصادی جناب آقای حیدری تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.


گفت‌وگو با «پیام رضایی» دبیرکل اتاق بازرگانی بندرعباس پیرامون فعالیت‌های اقتصادی این نهاد پیش و پس از بحران کرونا

اتاق بازرگانی، سازمان مورد اطمینان استان معرفی شد


دی‌ماه سال گذشته بود که محمدرضا صفا، طی حکمی «پیام رضایی» را به‌ دبیرکل جدید اتاق بازرگانی بندرعباس منصوب کرد. این انتخاب با توجه به سابقه و تجربه‌های متعدد وی در عرصه‌های اقتصادی و علمی بود. این دبیرکل جوان و خوش‌فکر از زمان برعهده گرفتن این مسئولیت تلاش داشته مشکلات و موانع فعالان اقتصادی را شناسایی و  رفع نماید. پیام رضایی می گوید: «با توجه به پهناوری هرمزگان، یکی از مشکلات حضور تاجرانی در دورترین نقطه مرزی استان است. دفتر نمایندگی بازرگانی در برخی مناطق وجود ندارد. تاجران برای دریافت گواهی مبدا صادرات با مشکل روبرو هستند». اتاق بازرگانی بندرعباس عضو اتاق بازرگانی جهانی است. گواهی مبداهایی وجود دارد که به اتاق بازرگانی جهانی، لینک می‌شوند. به گفتۀ رضایی، اقدام‌های اولیه برای این لینک جهانی انجام شده است. در آینده نزدیک از این لینک به‎‌ عنوان راهکاری برای فعالیت اقتصادی حوزه شرق استان استفاده می‌شود. در ادامه گفت‌وگو «صبح‌ساحل» را با پیام رضایی پیرامون فعالیت‌های اقتصادی اتاق بازرگانی بندرعباس پیش و پس از بحران کرونا را می‌خوانید.



هدف از راه‌اندازی دفتر بازرگانی بندرلنگه چیست؟


اتاق بازرگانی بندرلنگه مستقل از بندرعباس خواهد بود. این دفتر تاجران حوزه غرب استان را کامل پوشش خواهد داد. لینک جهانی(ICC) که شروع به کار کرد، شرق استان را نیز از نظر گواهی مبدا پوشش می‌دهیم. دفتر نمایندگی در جاسک، طبق مصوبه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، به زودی راه‌اندازی می‌شود.



اتاق بازرگانی در بحران کرونا چه اقدام‌هایی انجام داده‌ است؟


یکی از مشکلاتی که در بحران کرونا با آن روبرو بودیم، در حوزه گردشگری بود. در حوزه گردشگری کارگاه‌های اقتصاد فعالی وجود دارند که به همه کارگرانشان نیاز دارند. نئوپارک قشم را در نظر بگیرید. در این مکان مجموعه حیوان‌هایی وجود دارند که کارگرانی باید تمام وقت سرکار حاضر باشند و  از آنها مراقبت کنند. بررسی‌های کارشناسی  در این زمینه انجام شد. راهکار اتاق بازرگانی این بود که کارگران برای بقای شغل‌شان  50 درصد هزینه‌ها را خود بپردازند. مابقی هزینه‌ها را نیز اداره کار و تامین اجتماعی تامین کند. نامه‌ای از سوی اداره کار به تامین اجتماعی ارسال شد. پیشنهاد شده بود که کارگزاران این بخش، ردیف صندوق بیمه بیکاری بگیرند. این هزینه را بپردازند. این کار شرایط رکود اقتصادی را از بین می‌برد. از سوی دیگر نیرو کار هم سرکار خودش باقی می‌ماند. این کار به زودی عملیاتی می‌شود. از زمان شروع اپیدمی کرونا سعی شده است که روند انجام کارها، صدور کارت، چه در روند اداری کار چه هزینه‌، تا جایی که امکان پذیر است، به مراجعه‌کنندگان تخفیف داده شود. روند اجرایی کار نیز تهسیل شد. در هزینه‌های دریافتی کارت اتاق بازرگانی نیز تجدید نظر شد. تاجران به راحتی و حتی تقسیط هم می‌توانند کارشان را انجام بدهند. تخفیف‌های ویژه‌ای نیز هم برای‌شان در نظر گرفته ‌شده است.



فعالیت‌های اقتصادی اتاق بازرگانی پیش از بحران کرونا چه بوده است؟


کمیته رفاهی در اتاق بازرگانی راه‌اندازی شد. از اعضا اتاق و فعالان اقتصادی آماری تهیه کردیم. هدف از این کار، شناسایی فعالان و بررسی شرایط حمایت در سطح بندرعباس، استان و کشور بود.


هدف اصلی اتاق بازرگانی از فعالیت‌ها در دور جدید چیست؟


روزی که هیات رئیس و نمایندگان جدید شروع به کار کردند یکی از اهداف کاریشان، ارائه گزارش شفاف در اتاق بازرگانی بود. هدف از اتاق بازرگانی شفاف این بود که به بازرگانان و جوانان نیازمند به بازار کار کمک شود. این شفافیت در تمامی زمینه‌ها اعمال شده است. ظرفیت بسیاری به دلیل مرزی بودن استان وجود دارد. این برنامه حمایتی آغاز شده است. این طرح هم به اقتصاد استان کمک می‌کند، هم منجر به کاهش نیروی بیکار استان می‌شود.


چه کمک‌های از طرف اتاق بازرگانی به مراکز بهداشتی و درمانی انجام شده است؟


پس از راه‌اندازی کمیته مواسات، حکم جناب آقای صفا به عنوان مسئول این کمیته از سوی جناب آقای عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه بندرعباس صادر شد. کمک‌های بسیاری از سوی فعالان اقتصادی به‌ویژه ریاست اتاق روانه این کمیته شد.
بخش خصوصی22 میلیارد تومان در قالب خرید تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی از زمان شیوع ویروس کرونا کمک کرده است. این کمک‌ها همچنان ادامه دارد. علاوه‌‌بر وسایل و تجهیزات خریداری‌شده با کمک‌های عام المنفعه، درحال‌حاضر اقلامی مانند ماسک، دستکش و وسایل ضدعفونی‌کننده برای بیمارستان‌ها از طرف اتاق بازرگانی درحال جمع‌آوری است. در این راستا اتاق بازرگانی بندرعباس به‌عنوان سازمان مورد اطمینان استان معرفی شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها