رییس دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان:

آژیر قرمز در 8 شهرستان هرمزگان




به گزارش صبح ساحل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت:  هفته گذشته هفته سختی را پشت سر گذاشتیم و بر اساس آمارهای بستری و فوتی ها ، 10 شهرستان استان قرمز معرفی شد که این هفته با کاهش مراجعه کنندگان و درگذشتگان این آمار به 8 شهرستان رسید. 
دکتر حسین فرشیدی دیروز در نشست خبری که به‌صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد ادامه داد: محدودیت‌های گروه سه و چهار نیز در دو هفته اخیر در این 8 شهرستان  قرمز اعمال‌شده است.
وی نتایج  سخت گیری دو هفته گذشته را کاهش آمار مبتلایان ذکر کرد و افزود:البته باید پروتکل های بهداشتی توسط مردم رعایت شود که آمارها سیر صعود پیدا نکند اگر  شاهد سهل‌انگاری باشیم حتما  آمارها بالا خواهد رفت .
دکتر فرشیدی افزود:  البته  دلهره بنده در زمان کنونی که آمار رو به کاهش است بیشتر از زمانی است که بالا بود و اغلب مردم با تفکر بر اینکه کرونا ضعیف شده کمترپروتکل های بهداشتی  را رعایت می کنند .
وی گفت: موارد مثبت و بستری استان هرمزگان رو به کاهش است و این امر نتیجه‌اش کاهش آمار فوتی در آینده خواهد شد اما باید بدانیم در بخش آی سی یو همچنان بیمار داریم و نباید کاهش آمار سبب سهل‌انگاری شود.

 تغییر رنگ بوموسی با یک مورد مثبت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان به بوموسی تنها شهرستان سبز کشور در حیطه کرونا اشاره ای داشت و گفت: حضور در بوموسی کنترل شده است اما جزیره هرمز اکنون نارنجی است و رفت و آمد در آن بیشتر از جزایری مثل بوموسی است ، در دستور کار قرار دادیم که از بوموسی نیز تست تصادفی گرفته شده و اگر یک مورد مثبت پیدا شود سبز به سفید تغییر می یابد.
دکتر فرشیدی ادامه داد: قرمز بودن یک شهرستان برحسب تعداد بستری و فوتی‌هاست و مثبت بودن کرونا تأثیری در آن ندارد،اگر اکنون می‌گوییم شهرستان بشاگرد زرد است یعنی موارد مثبت وجود دارد اما از ساکنین بشاگرد فوتی نداشته‌ایم.وی از وجود دو شهرستان نارنجی و دو شهرستان زرد در استان هرمزگان  نیز مطالبی بیان کرد.

 سخت گیری ها تا پایان امسال
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان  تاکید کرد که  هرمزگان ، استان قرمز است  وبه‌طور حتم رعایت پروتکل‌ها و سخت‌گیری‌ها باید تا پایان سال در هرمزگان باوجود حتی کاهش آمارها وجود داشته باشد تا شاهد رشد آن نباشیم. دکتر فرشیدی افزود:زمان اعلام پایان کرونا ، اطمینان از ایمنی همه مردم استان در برابر این ویروس جانی  خواهد بود.
 وی سکته های قلبی و مغزی و یا لخته شدن خون را نشانه ای  از کرونا  دانست و گفت: موارد بسیاری از سکته های قلبی  و یا مغزی   افراد بر اساس نتایج آزمایشات ناشی از کرونا بوده است. دکتر فرشیدی  با بیان اینکه سرفه بیشترین سرایت کرونا به اطرافیان  را دارد گفت: کسانی که علامت گفته‌شده در خصوص کرونا را در خود احساس می‌کنند،  سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا به وضعیت حاد نرسند.

 تعطیلی بیمارستان صحرایی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی  هرمزگان  با اشاره به تقویت بخش اورژانس برای جوابگو بودن نیاز  بخش‌های درمانی اشاره ای داشت و گفت: تا با این کار بتوانیم نیازها را در سریع‌ترین زمان ممکن را برطرف کنیم.وی مشکل اصلی شهر بندرعباس  را تخت‌ها «آی سی یو» دانست  که ثابت مانده است ، ۳۵ تخت در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس خدمات آی سی یو به بیماران کووید ۱۹ می‌دهند که تمامی آن‌ها پر است.
دکتر فرشیدی  گفت: در زمان شیوع و اوج بیماری بیمارستان صحرایی راه اندازی و حتی  بخش سوختگی  برای بیماران کرونا در نظر گرفته شد که در حال حاضر با کاهش مراجعه کنندگان و تقویت اورژانس ، بیمارستان  صحرایی و دو بخش کووید  موقتا تعطیل شد.
وی از اختصاص 30  درصد بیمارستان شهید محمدی  به بیماران غیر کرونایی  خبر داد و گفت:  از همان شیوع این بیماری ، ما
بخش های بیماران غیر کرونایی را جدا کردیم.

 چالش های کرونایی
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان  در ادامه سخنان ،چالش های  کرونایی را عدم رعایت پروتکل‌ها ، خستگی کادر درمانی و بهداشتی و گرانی تجهیزات ذکر کرد  و گفت: مردم استان  با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زدن ماسک به  جامعه احترام بگذارند و باید این موضوع را سرلوحه امور خود قرار دهند.
دکتر فرشیدی با بیان اینکه بر اساس
بازرسی های متناوب مشخص شده صد در صد کارکنان دولت از ماسک استفاده
می کنند یادآور شد: مشکل ما در بحث کارگاه‌های تعمیراتی و کوچکی است که مراجعه کننده زیاد دارد و در استفاده از ماسک سهل‌انگاری کرده و همچنین عدم رعایت پروتکل‌ها افراد در کنار ساحل بندرعباس نیز خطرناک است.وی از مردم خواست هر تجمعی بیش از 10 نفر را با شماره 190 اطلاع دهند تا با آنها برخورد قانونی صورت گیرد. دکتر فرشیدی  برخستگی کادر درمان پرداخت و به نیازهای بیمارستان گریزی زد که  طبق دستورالعمل دارو به‌اندازه کافی در بیمارستان‌های استان هرمزگان وجود دارد و از طرفی دیگر تجهیزات مصرفی و غیر مصرفی که در حال گران شدن و کار در حال سخت شدن است. 
وی پاشنه آشیل مبارزه با کرونا مردم هستند که اگر دستورالعمل‌ها را رعایت کنند تاثیرش از واکسن هم بالاتر است چرا که حتی اگر واکسن هم بیاید تاثیرش 100 درصد نیست زیرا هیچ دارویی در درمان از تاثیر 100 درصدی برخوردار نیست.

 جذب نیروهای جدید به بیمارستان‌ها
رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به جذب نیروهای جدید به بیمارستان‌ها گفت: برای جذب و استخدام 600 نیروی جدید پرستاری هنوز اداره استخدام کشوری مجوز نداده است اما با مجوزی که از وزیر بهداشت و درمان گرفته‌ایم در تلاش هستیم که کسانی را که تاکنون به کمک ما آماده‌اند را بعنوان نیروی شرکتی به کار بگیریم.

 ابتلای  67 نفر از کادر اورژانس به کرونا
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان در این نشست  از ابتلای  67 نفر از کادر اورژانس به کرونا خبر داد و گفت: در سه‌ماهه نخست سال جاری تعداد تماسهای گرفته شده با مراکز پیام اورژانس 27 هزارو 360 مورد بوده که 12 هزارو 160 مأموریت انجام‌شده ،  ۳۸ مورد آن اورژانس هوایی است و ۵۲ مورد انتقال از جزایر استان هرمزگان صورت گرفته است. دکتر قاسمی تعداد کل مصدومین و فوتی ها را 11 هزارو 124 مورد خواند .
این مقام مسوول  به  انتقال بیماران مشکوک کرونایی با اورانس  اشاره ای داشت و افزود: از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه ۳۹۳ نفر، در فروردین ۳۹۲ نفر، اردیبهشت‌ماه ۲۲۱ نفر، خردادماه ۶۸۸ نفر و تیرماه  ۶۱۴ نفر و مجموع ۲۲۴۸ نفر بیمار مشکوک به کرونا از طریق اورژانس جابجا شدند.
وی  با بیان اینکه  هرمزگان تنها استانی در کشور است  که دارای  ۵   شناور آمبولانس دریایی است گفت: مجهزترین آمبولانس دریایی کشور و دارای تخت آی سی یو در کشور به هرمزگان اختصاص دارد.
دکتر قاسمی تعداد ماموریتهای اورژانس هوایی را در این 4 ماهه نخست سال را 38 مورد و تعداد کل بیمار و مصدوم منتقل شده را نیز 38 مورد اعلام کرد.
وی در ادامه تصریح کرد:  تاکنون ۱۰ زایمان موفق(3 دختر و 7 پسر)، ۲ احیای موفق و ۲ احیای ناموفق در آمبولانس ثبت‌شده است، اظهار کرد: در سال جاری مجموع ۵۲ نفر از جزایر هرمز و قشم بیمار اعزام‌شده است که نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است.
وی  از کاهش ۳۶ درصدی تماس مزاحم با مرکز اورژانس استان هرمزگان خبرداد و این آمار را 27 هزارو 40 مورد دانست.
دکتر قاسمی تعداد پایگاه های اورژانس پیش بیمارستانی استان را 81 پایگاه اعلام کرد و گفت:  این پایگاه ها شامل  57 پایگاه جاده ای ، 20  پایگاه شهری، 2 پایگاه روستایی ، 2 پایگاه دریایی است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها