تنگی نفس از گرانی ماسک!!!



در حالی وارد ششمین ماه ازبحران کرونا شده‌ایم که از همان ابتدای ورود این ویروس کشنده به کشور قرار بود که نهضت جهادی برای تولید ماسک ارزان برپا شود، اما مشاهدات و شواهد میدانی نشان می‌دهد که در استان هرمزگان و شهر بندرعباس، ماسک‌ها باقیمت ارزان به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد.
این در حالی است که مواد ضدعفونی‌کننده نیز همین وضعیت را دارد و در این مدت به‌طور مستمر در حال افزایش قیمت بوده است. این گرانی‌ها نه ربطی به تحریم‌ها دارد و نه پای مشکلات ارزی در میان است.
این روزها مردم از گرانی ماسک گلایه دارند و می‌گویند که ساده‌ترین ابزار رعایت پروتکل‌های بهداشتی باقیمتی گران‌تر از روزها و ماه‌های گذشته به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. مردم می‌گویند تا قبل از اعلام وزارت بهداشت برای اجباری شدن ماسک، قیمت‌ها این‌قدر بالا نبود اما با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اجباری شدن ماسک، حداقل حدود 50 درصد به قیمت ماسک اضافه‌شده است.
این افزایش اخیر قیمت ماسک در حالی اتفاق افتاده که از زمان شروع بحران کرونا تا امروز نیز به‌طور مداوم بر قیمت ماسک‌ها اضافه‌شده است. افزایش قیمت ماسک در حالی اتفاق افتاده که ارائه خدمات دولتی به افراد فاقد ماسک در اداره‌ها نیز ممنوع شده است. اینکه از یک‌سو ماسک گران شود و از سوی دیگر، ماسک زدن اجباری باشد، تناقض جدی است که ضعف مدیریت در این حوزه را نشان می‌دهد.بسیاری از کارشناسان هم معتقدند که ما مشکل کمبود ماسک نداریم، بلکه مشکل توزیع داریم.
اجباری شدن ماسک یک پیام دارد: تقاضای بیشتر برای تهیه یک کالا. حالا که استفاده از ماسک اجباری شده، در دسترس بودن این کالا هم اهمیت ویژه‌تری پیداکرده است؛ اما در مدتی که هنوز اجباری در کار نبود و بسیاری همچنان از ماسک استفاده می‌کردند با چالش قیمت این کالا روبه‌رو بودند. این‌که در هر مقطعی این کالا باقیمتی عرضه می‌شد. بی‌ثباتی قیمت همین یک نمونه کالا آن‌هم در یک بازه زمانی کوتاه، باعث طعنه و گلایه به مسئولان ‌هم شد.این ماجرا اما همچنان ادامه دارد. بااینکه از همان ابتدا قیمت‌های مصوب اعلام شد هرروز قیمت این کالا در مکان‌های مختلف شهر باقیمت‌های مختلف عرضه می‌شود و همچنان‌ هم نظارتی بر آن نیست. اما آنچه ذهن و فکر شهروندان این استان را به خود مشغول ساخته، قیمت متفاوت ماسک در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های عرضه کالاهای پزشکی و در سوپرمارکت‌ها است. قیمت‌های متفاوت ماسک مردم را سردرگم کرده و متأسفانه نظارت جدی هم نمی‌شود.متأسفانه درحالی‌که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده تمامی عرضه‌کنندگان صنفی و مراکز فروش اقلام بهداشتی و ماسک را مکلف به رعایت قیمت مصوب کرده، بسیاری از واحدهای صنفی شهر بندرعباس به این نرخ‌ها بی‌اعتنا بوده، ماسک را به قیمت دلخواه عرضه می‌کنند. حداکثر قیمت مصرف‌کننده ماسک سه لایه صنعتی 13000 ریال و ماسک‌های کارگاهی ۱۵,۰۰۰ ریال اعلام‌شده اما گزارش‌های میدانی از پایتخت اقتصادی ایران حاکی است انواع ماسک سه لایه در برخی از مراکز عرضه ازجمله داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، و واحدهای صنفی بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسند.
در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر بندرعباس ماسک سه لایه 50عددی یک‌صد و ده هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.
فروش بی‌دغدغه ماسک با این قیمت نشان می‌دهد که هیچ نظارتی بر عرضه این کالا وجود ندارد. این گرانی در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده تأکید کرده در راستای جلوگیری از هرگونه اجحاف در حق مصرف‌کنندگان به‌ویژه در شرایط حساس کنونی، کلیه عرضه‌کنندگان مکلف به فروش همه اقلام ضروری مبارزه با بیماری کرونا به قیمت‌های مصوب می‌باشند.
همه واحدهای صنفی مکلف‌اند با قید فوریت نسبت به اصلاح قیمت‌های فروش خود اقدام نمایند و بدیهی است مسئولیت فروش با نرخ‌های بالاتر از قیمت مصوب به هر بهانه‌ای، مصداق ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی تلقی شده و مسئولیت آن متوجه واحدهای خاطی خواهد بود. با این خط و نشانی که سازمان مربوطه برای گران‌فروشان کشیده باید ببینیم در بندرعباس واحدهایی که ماسک را باقیمتی بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌کنند نقره‌داغ می‌شوند یا آقایان چشم‌ها را بر این گران‌فروشی می‌بندند.تا از گرانی ماسک، نفس مردم به شماره بیفتد .به‌هرحال انتظار می‌رود که حداقل نظارت جدی بر سیستم توزیع ماسک، اعمال شود تا کمبود و گرانی ماسک بر رنج‌های مردم در دوران بحران کرونا اضافه نشود. مردم بندرعباس نباید تاوان زندگی در پایتخت اقتصادی کشور که گرانی را یدک می‌کشد بدهند.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها