پیشکسوت هندبال هرمزگان در گفت و گو با صبح ساحل:

همه تیم‌های کشور آرزوی بازی دوستانه با ما را داشتند



این پیشکسوت ورزشی در دوران ابتدایی بیشتر فوتبال را دنبال می کرد ولی زمانی که وارد دبیرستان شد هندبال ورزش مورد علاقه اش شد و تا کنون این رشته ورزشی را دنبال می کند.
جهانگیر اولی نژاد متولد ۱۳۳۷ بندرعباس است و  سال ۵۲ بود که هندبال را مثل سایر هندبالیست های آن دوره از آموزشگاه ها شروع کرد‌.در دورانی که ایشان هندبال بازی می کردند  ورزش هندبال در ورزش  مدارس حرف اول را می زد و همیشه مسابقات هندبال مدارس با نظم و ترتیب خاصی برگزار می شد و  الفبای هندبال را در دبیرستان پزشکی سابق وزیر نظر غلامعباس مرادی آموخت.

 
اولی نژاد هندل بال را در دوران دانش آموزی در دبیرستان های پزشکی و فروغی سپری کرد و درتیم های نایبند، هرمز، استقلال، بانک صادرات هرمزگان درمسابقات باشگاه های استان و در لیگ های یک ، دو و سه کشور هم بازی کرده است.  در مسابقات باشگاهی درخشش بسیار خوبی داشته است و  درتیم استقلال درتمام مسابقات حذفی کشور شرکت داشت و همچنین در مسابقات قهرمانی کشور با تیم بانک صادرات استان درلیگ های مختلف باشگاه های کشور حضور فعالی داشته است  ویکی از مهره های اصلی درموفقیت این تیم بود. بر خلاف خیلی ها که می گویند در هندبال نمی شود در پست خاصی بازی کرد این پیشکسوت بیشتر درپست وسط  بازی می کرد و گاهی هم درپست بغل چپ ویا راست توپ می زد.
به اعتقاد ایشان هندبال سالنی هرمزگان به ویژه شهر  بندرعباس در دهه ۶۰ تا ۷۰ دوران طلایی را داشته‌ است و بیش از ده تیم در مسابقات باشگاهی بندرعباس شرکت می کردند ولی درحاضر فعالیتی از آن ها دیده نمی شودکه شاید نبود اسپانسر مزید بر علت باشدکه تیم ها حضور چشمگیری در مسابقات  ندارند.
در سال دوم دبیرستان به عضویت تیم منتخب آموزشگاه های استان درآمد ودرسال ۵۴ درمسابقات مدارس کشور درتهران که در محل دهکده المپیک برگزار شد مقام قهرمانی دسته سوم را کسب کرده است.
این پیشکسوت دوست داشتنی هندبال می گوید در سال ۵۹  بعد از تشکیل جلسه ای باحضور بازیکنان و اداره تربیت بدنی وقت آقای قائمی استاد بنده به عنوان ریئس هیات هندبال و بنده هم به عنوان دبیر هیات انتخاب شدم  ومرحوم قویدل را هم به عنوان  مربی تیم منتخب  استان معرفی کردیم.
از  افتخارات ورزشی ایشان می توان به کسب مقام قهرمانی هندبال مدارس کشور دردسته سوم درسال ۵۴ درتهران،  کسب مقام سوم درمسابقات هندبال مدارس کشور دریزد صعود با تیم بانک صادرات به لیگ دسته دوم کشور، کسب عنوان  نایب قهرمانی در مسابقات باشگاه های کشوردر ماهشهر و صعود به لیگ دسته اول هندبال باشگاه های کشور که درآن زمان لیگ برتر نبود  و کسب مقام چهارم لیگ دسته اول در خرم آباد اشاره کرد. وی بر این باور است که با  یک برنامه هماهنگ و منظم بین هیات هندبال استان و انجمن هندبال مدارس می توان دوباره جان تازه ای به هندبال استان و مدارس بخشید و با فاصله گرفتن هیات هندبال از آموزشگاه ها شاهد نابودی هندبال خواهیم بود و برای حرکت دوباره هندبال سالنی ، همفکری بیشتر با پیشکسوتان و اهالی هندبال بسیار لازم است و اگر این کار صورت گیرد دوباره شاهد پویایی هندبال هرمزگان درسطح استان وکشور خواهیم بود.
وی پس از دوران بازیگری از سال ۶۰  در دوره های مربیگری وداوری شرکت کرد وموفق شده است  گواهینامه های درجه های سه ، دو و یک مربیگری وداوری درجه سه دریافت کند و همچنین باشرکت در دوره های مربیگری وداوری هندبال ساحلی گواهینامه درجه سه داوری و مربیگری هندبال ساحلی را دریافت کند و در حال حاضر کارت داوری درجه ملی دارد. خانواده ایشان هم مثل خودش عاشق ورزش هستند و  درگذشته همسرش  هندبالیست بودند وهم اکنون دخترش دررشته شنای سرعت فعالیت دارد.


همه تیم‌های کشور آرزوی بازی دوستانه با ما را داشتند

 

 جهانگیر اولی نژاد که به حسین هم معروف است با هندبالیست های قدیمی استان ارتباط بسیار خوبی دارد وبه نظر ایشان درحال حاضر در رده سنی نوجوانان دوتن از دوستانش قاسم طبیب زاده و علیرضا علیزاده  از بهترین های مربیگری استان  هستند و در کشورهم کار حبیبی از استان اصفهان را بیشتر قبول دارد. اگر بخواهیم به بهترین بازی های این پیشکسوت ارزنده استان هم اشاره کنیم می توانیم به بازی فینال مدارس کشور مقابل استان مرکزی که منجر به قهرمانی تیم هرمزگان شدو همچنین درمسابقات باشگاهی درلیگ دسته دوم کشور درشیراز که هرمزگان با اختلاف دوازده  گل تیم مدعی کرمان را شکست داد اشاره کرد.
انتظاری که این پیشکسوت هندبال استان از مسوولان دارد این است که  برای شکوفایی دوباره هندبال  باشگاه ها را یاری نمایند و بامعرفی اسپانسرها به باشگاه ها حمایت مالی خوبی از  آن ها صورت گیرد وباشگاه ها بدون دغدغه مالی پا به مسابقات بگذارند.
مرحوم قویدل از جمله مربیان و روسای هیات هندبال استان بوده که زحمت زیادی برای هندبال استان و شخص جهانگیر اولی نژاد کشیده است.
به عنوان یک پیشکسوت به جوانانی که در ورزش هندبال فعالیت دارند  توصیه می کند به درس خود اهمیت زیادی بدهند و با اصول صحیح زیر نظر مربیان به ورزش بپردازند. وی مهمترین مسله درورزش را اخلاق ورزشی می دانند  زیرا  اخلاق باعث ترقی ورزشکاران می شود.
 وی که در حال حاضر مربیگری تیمی را برعهده ندارد فرق هندبال در گذشته با هندبال امروز را در  احترام گذاشتن می داند و براین باور است که در  زمانی که خودش بازی می کرد یا مربیگری تیمی را برعهده داشت احترام ها وارزش به کار مربیان و بازیکنان بیشتر معنا داشته است در حالی که امروزه احترام و صمیمیت گذشته کمتر دیده می شود.

همه تیم‌های کشور آرزوی بازی دوستانه با ما را داشتند

 
الگوی ورزشی اش  شعبان پور از شهرستان سبزوار است و اعتقاد دارد که در هندبال استان پیشکسوتان زیاد دیده نمی شوند در صورتی که حق پیشکسوتان بیشتر از این هاست و باید بخشی از فعالیت های هندبال استان زیر نظر پیشکسوتان یا حداقل با مشورت آن ها انجام شود.
مشوق ایشان  برای انتخاب کردن رشته هندبال اول خانواده اش بودند و بعد هم چند نفر از دوستانش و شیرین ترین خاطره اش در ورزش هندبال دعوت شدنش به تیم ملی هندبال آن هم این که در لیست ۱۸ نفره قرار گرفت و با تیم ملی به تورنمنت مجارستان اعزام شد.  تلخ تربن خاطره  ورزشی ایشان  در شهرستان ماهشهر  رقم خورد و با ناداوری نتوانستند در مسابقات قهرمان کشور شوند.
از زندگی خصوصی ایشان هم به این  بسنده می کنیم  که جهانگیر اولی نژاد در سال ۵۷  ازدواج کرد و اکنون  دوفرزند، یک دختر و یک پسر دارد و  دخترش دارای مدرک کارشناسی ارشد و پسرش  نیز دارای مدرک کارشناسی است.
حرف آخر این پیشکسوت هم این است که  هندبال هرمزگان درگذشته روزی زنگ خطر برای بسیاری از تیم ها بود و خیلی از تیم هاتمایل داشتند فقط با تیم هرمزگان دیدار دوستانه داشته باشند ولی در حال حاضر این گونه نیست . ایشان دست یاری به سوی مسوولان و دلسوزان هندبال دراز کرده است و از آن ها می خواهد حمایت بیشتری از هندبال استان بکنند تا شاهد رشد و پویایی این رشته ورزشی باشیم.

همه تیم‌های کشور آرزوی بازی دوستانه با ما را داشتند

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها