صبح ساحل بررسی می کند:

مصوبه‌ی اخیر ستاد ملی مبارزه با کرونا برای مستاجران


نویسنده: مصطفی دولخانی

براساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا از تاریخ 9 تیرماه امسال کلیه ی قراردادهای اجاره ی مسکن به صورت خودکار تمدید شدند.
محمود محمودزاده معاون مسکن وزیر راه وشهر سازی با اشاره به مصوبه ی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای حمایت ازمستأجران اظهار کرد: شیوع کرونا شرایط خاصی را به وجود آورد و نیاز به تصمیم گیری‌های خاصی داشت.اوایل اردیبهشت امسال ستاد ملی مبارزه با کرونا مصوب کرد قراردادهای اجاره مسکن اسفند 98 و فروردین 99 به مدت دو ماه تمدید شوند.
وی ادامه داد: با تداوم الزام رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا،  ستاد ملی مبارزه با کرونا مجددا در مصوبه ی دیگر این موضوع را  تمدید کرد. بر اساس این مصوبه میزان اجاره بها در شهر تهران 25 درصد، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت 20 درصد و در سایر شهرها تا 15 درصد می تواند افزایش یابد. این مصوبه مشمول اجاره نامه هایی می شود که از روز 8 تیر موعد اجاره آن‌ها به پایان رسیده است.
وی با اشاره به چند تبصره در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت:چنانچه مستأجری در دوره فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد، با تشخیص دستگاه قضایی مشمول این مصوبه نمی شود و باید ملک را تخلیه کند. همچنین چنانچه مالک قصد فروش ملک را  داشته باشد، مستاجر 2 ماه فرصت دارد ملک را تخلیه کند. موضوع مهم دیگر این مصوبه اخذ کد رهگیری در تمام معاملات املاک و مستغلات از جمله اجاره است و هر گونه مبایعه نامه، رهن، خرید و فروش باید کد رهگیری دریافت کنند که این  امر به شفاف سازی بازار مسکن کمک می کند.وی افزود: در قرارداد اجاره حتما باید زمان قید شود بنابراین قراردادها یک ساله خواهند بود اما چنانچه شرایط کرونا ادامه پیدا کند برای نرخ گذاری تصمیم گیری می شود و باقی شرایط به قوت خود باقی خواهد بود.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: قراردادهای اجاره مسکن با افزایش نرخ های مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا به صورت خودکار تمدید می شود

 مصوبه ی ستاد ملی کرونا از نهم تیرماه اجرا می شود
 درهمین رابطه حسام الدین عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: مشاوران املاک در سراسر کشور برای هرگونه تمدید قرارداد و تنظیم قراردادهای جدید برای اجاره مسکن باید براساس مصوبه ستاد کرونا اقدام کنند.
 حسام عقبایی با اشاره به مصوبه ستاد کرونا مبنی بر مشخص شدن میزان افزایش اجاره بها در تهران و دیگر شهرها گفت: مشاوران املاک در سراسر کشور برای هرگونه تمدید قرارداد و تنظیم قراردادهای جدید برای اجاره مسکن باید براساس مصوبه ستاد کرونا اقدام کنند.
وی ادامه داد: این مصوبه ی ستاد کرونا کمک می‌کند که جلوی افزایش نامتعارف اجاره بها گرفته شود.
حسام عقبایی اضافه کرد: قاعدتاً ممکن است برخی موجرین همکاری لازم را نداشته باشند که مشاوران املاک موظفند بر اساس مصوبه کرونا که در حکم قانون است عمل کنند.
آقای عقبایی تاکید کرد: از  نهم تیرماه این مصوبه لازم الاجربوده است و همه مشاوران املاک و موجرین نسبت به اجرایی شدن این مصوبه ملزم هستند.وی پایان اجرایی بودن این مصوبه را اعلام وضعیت سفید از سوی وزارت بهداشت اعلام کرد.نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به جلسه‌ای که با وزیر مسکن و شهرسازی درباره ارائه تسهیلات با مستأجران داشته گفت: قرار بود بسته‌های حمایتی برای مستأجران امروز رونمایی شود که امیدواریم در روزهای آتی این اتفاق بیافتد.
 عقبایی افزود: ساخت مسکن استیجاری می‌تواند درصد بسیاری از مشکلات مستأجرین را حل کن که امیدواریم با حمایت دولت در سال جاری به شبکه وارد شود و در درازمدت هم تولید مسکن استیجاری هم جزو اقدامات بعد از دوران کرونا باشد تا بازار رقابتی در این حوزه داشته باشیم.
وی اضافه کرد: مردم می‌توانند هرگونه تخطی از قانون در زمینه مسکن را با مشاوران املاک استان‌ها در سراسر کشور و در تهران با شماره ۳۷۷۴ در میان بگذارند.
 موجرین، با توجه به شرایط دشوار کرونا حال مستاجران را مراعات نمایند
امید رنجبر رئیس اتحادیه ی مشاوران املاک بندرعباس به صبح ساحل گفت: اتحادیه مشاوران املاک بندرعباس پیشگام طرح پویش صاحبخانه خوب بود وازتمامی اعضای شناسنامه دار عضو،در سال گذشته که هنوزاز مصوبه ی ستاد مبارزه با کرونا هم خبری نبود، درخواست کرده بودیم که به این پویش بپیوندند وازانعقاد قرارداد هایی که بر مبنای افزایش نا متعارف نرخ اجاره بهاست ، جلوگیری کنند. این پویش هم خوشبختانه با استقبال مشاوران املاک عضو مواجه شد که این اعضا با توصیه به موجرین برای نیفزودن اجاره بها ویا افزایش اندک آن و درصورت عمل ننمودن موجران به این درخواست ،از انعقاد قرارداد اجاره ی نا متعارف خودداری می کردند که با وجود آگاهی به ازدست دادن بخشی از درآمدشان که میتوانست به این بخش  از قراردادها اختصاص یابد،  اما دراین چارچوب عمل می کردند.
امیدرنجبر در ادامه افزود: با سخت تر شدن شرایط اقتصادی که درراس آن تحریم های ظالمانه ی آمریکا قرار داشت توصیه به این درخواست عملا کم اثر شده بود که با تصویب این مصوبه ضمانت اجرایی لازم  برای افزایش نیافتن نامتعارف اجاره بها محقق شدو ما از آن استقبال می کنیم چه آنکه در آغاز پویش هم دغدغه ی ما ورود حاکمیت به این مقوله بود که خوشبختانه با این مصوبه، این خواسته اجابت شد همچنین خرسندیم عزم مسئولان ذیربط برای عملیاتی شدن این مصوبه راسخ است که همین جا لازم می دانم از پیگیری های جناب آقای قهرمانی دادستان محترم بندرعباس بابت این مصوبه قدردانی کنم.

 سقف افزایش این مصوبه درشهر بندرعباس 15 درصد است
رنجبر خاطر نشان ساخت: بر اساس این مصوبه میزان اجاره بها در شهر تهران 25 درصد، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت 20 درصد و در سایر شهرها تا 15 درصد می تواند افزایش یابد. این مصوبه مشمول اجاره نامه هایی می شود که از روز 8 تیروقبل ازآن اجاره ی آن‌ها به پایان رسیده است وتمدید اجاره ی آن هم صورت نگرفته باشد. و شهر بندرعباس چون زیر یک میلیون نفر جمعیت دارد مشمول افزایش 15 درصدی اجاره بها براساس این مصوبه است .البته اگر توافقی بین موجر ومستاجر درحالی که مستاجر آگاهی به مصوبه ی اخیر داشته باشد، صورت گیرد، بلامانع است.

 مشاورین املاک از جمله‌ی ذینفعان این مصوبه هستند
رئیس اتحادیه ی مشاوران املاک بندرعباس تصریح کرد:برخلاف تصور برخی، مشاوران املاک از کسانی اند که از مواهب این مصوبه به دو طریق سود می برند: اول آنکه با افزایش نیافتن بیش از حد اجاره بها، توان مالی مستاجران افزایش یافته که به افزایش تعداد قرارداد ها یا معاملات اجاره می انجامد که درآمد مشاوران املاک هم از این بابت زیادتر می شود
دوم هم، بنا بر اطلاعات ما در حدود 70 درصد مشاورین املاک خود مستاجرند یعنی هم در منزل استیجاری ساکنند وهم بنگاه معاملات ملکی آنها که محل کسب شان هست ، در مکانی استیجاری واقع است،  پس از این حیث نیز منتفع خواهند شد وبی شک از طرفداران مصوبه ی اخیر هستند.

  قرارداد اجاره حتما باید دارای کد رهگیری باشد
 رنجبر خاطرنشان ساخت: کلیه ی قرارداد ها باید در بنگاه های املاک مجوزدار منعقد شود ودارای کد رهگیری وبرچسب هلوگرامی باشد. همچنین به کلیه ی مشاوران ابلاغ شده که متن این مصوبه را بر درب ورودی بنگاه املاک خود نصب کنند تا در دید عموم قرار گرفته و اطلاع رسانی شفاف در این مورد صورت گیرد و مستاجران با آگاهی کامل به این مصوبه، به انعقاد قرارداد خود اقدام نمایند.

  موجران نسبت به شرایط اخیر نگاه انسانی هم داشته باشند
  رنجبر در پایان گفت:  ضمن تمکین به مصوبه اخیرو درست دانستن آن واین که درک می شود مسئولان از روی اضطرار وناچاری ناشی از شرایط دشوار کنونی چنین مصوبه ای را تصویب نموده اند. اعتقاد دارم ضمن وجود نظارت بر بازار، از مشوق ها برای نیل به اهداف فوق استفاده شود وحتی الامکان از قوه قهریه استفاده نشود.همچنین با اعطای مشوق هایی به موجران انگیزه ی آنها را برای عمل به چنین کاری افزایش دهند.مثلا به این دسته از موجرانی که به قانون عمل می کنند معافیت مالیاتی بدهند و به متخلفان مالیات سنگینی وضع کنند تا عملا این افزایش شدید توجیه اقتصادی برایشان نداشته
 باشد.
 رنجبردر پایان گفت: از تمامی موجران درخواست دارم تا نگاهی انسانی به شرایط اخیر کشورداشته باشند. مصداق بارز بنی آدم یک دیگرند باشیم. مثلا مستاجرانی که  کسب کارهایی مانند آرایشگران زنانه، صاحبان تالارهای عروسی،باشگاههای ورزشی و مشاغلی از این قبیل دارند که ماههاست درآمدی ندارند.همینطور کاهش درآمد در اکثر کسب وکارهای کشور را ببینند.
 شرایط جنگ تحمیلی را بیاد بیاورند که چگونه مردم با کمک به یکدیگر توانستند از سد مشکلات بگذرند. شرایط امروز حتی ازشرایط جنگ هم بدتر است و مطمئن  هستم با کمک همه می توانیم این شرایط دشوار را پشت سر بگذرانیم و به روزهای گشایش و رونق برسیم.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها