اهدای خون، جریان دوباره زندگی



 دارایی گران‌بها و سرخ‌رنگی که در رگ‌های ما می‌چرخد، موهبتی ارزشمند است که بعضی‌ها از داشتنش بی‌نصیب و چشم به راه کمک من و شما هستند.‌ هرساله میلیون‌ها نفر به دلیل از دست دادن خون، جان‌شان را از دست می‌دهند.
 زنان باردار، افرادی که دچار حوادث جاده‌ای می‌شنوند یا افرادی که در جریان عمل جراحی قرار می‌گیرند، از جمله همین افراد هستند. از هر سه انسان یک نفر در طول عمرش، به اهدای خون نیازمند می‌شود و این تعداد هر ساله رو به افزایش است. حتی بعضی افراد برای زنده ماندن باید به طور منظم خون دریافت کنند؛ مانند بیماران سرطانی و کودکان هموفیلی و تالاسمی. با وجود پیشرفت علم هنوز هیچ جایگزینی برای خون پیدا نشده و تنها خون یک انسان است که می‌تواند دیگری را نجات ‌دهد. سازمان‌های اهدای خون در تلاش هستند تا مردم را به اهدای خون تشویق کنند؛ زیرا خون‌های اهدایی برای مدت معینی قابل استفاده است و در نتیجه بیمارستان‌ها به طور مداوم به خون نیاز دارند. 
ایران در هر 10 ثانیه به یک واحد خون و به یک اهداکننده خون نیازمند است. هر انسان سالم و بالغ تقریبا 3 تا 4 بار در سال می‌تواند خون اهدا کند. بدون آن‌که مشکلی برایش به وجود بیاید. 9 مرداد ماه به عنوان روز اهدای خون در ایران نام‌گذاری شده‌است. در واقع این روز برای تقدیر از تمام کسانی نام‌گذاری شده‌است که این مایع حیاتی را بی‌منت به نیازمندانش اهدا می‌کنند. خون‌های اهدایی سالانه جان میلیون‌ها انسان را در سراسر دنیا نجات می‌دهد. ترویج این فرهنگ با توجه به بالارفتن میزان حوادث و بیماری‌های گوناگون در کشور، کاری ضروری است. در این روزهای سخت کرونایی، نیاز به خون شدیدتر از قبل احساس می‌شود. تاجایی‌که تقریبا به یک بحران تبدیل شده‌است. با توجه به افزایش آمار کرونا در استان و به دلیل ترس از ابتلا، افرادی که برای اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند، افت شدیدی داشته‌است. این درحالی است که هرمزگان جزو استان‌هایی است که آمار بالایی در تصادفات جاده‌ای و تولد نوزادانی دارد که به کم‌خونی مبتلا هستند. به همین دلیل نیاز به اهدای خون در این استان شدیدتر است.
تمام مسئولان و متخصصان این حوزه در استان تاکید دارند که افراد در هنگام اهدای خون به کرونا مبتلا نمی‌شوند. تمام پروتکل‌های بهداشتی در این مراکز رعایت می‌شود و به دلیل ترس از ابتلا به کرونا نباید از اهدای خون صرف نظر کرد. اهدای خون، اهدای زندگی به دیگری است. در این روزهایی که کشور با این بحرانی بزرگ رو‌به‌رو است، می‌توانیم با اهدای خون، باری از دوش کادر درمان و هم‌وطنان‌مان برداریم.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها