افشای حمایت قطر از تندروها در سوریه از طریق ترکیه



بررسی اسناد قضائی مربوط به پرونده قتل یک افسر ارشد ترک، از حمایت قطر از تندروها در سوریه از طریق ترکیه و نیز دست داشتن آنکارا در خرید نفت از داعش در سوریه پرده برداشت.

 
به گزارش صبح ساحل، به نقل از ارم نیوز، این اسناد شامل اعتراف‌هایی از "فرات آلاکوش" از مسئولان بخش اطلاعات در فرماندهی نیروهای ویژه ترکیه‌ در جلسه دادگاه مربوط به ترور ژنرال سمیح ترزی است.

آلاکوش اعترافات شوکه‌آوری را در مقابل دادکاه عالی کیفری در آنکارا در بیستم مارس ۲۰۱۹ مطرح و فاش کرد که زیکای آکساکالی، رئیس وقت فرماندهی نیروهای ویژه دستور به ترور سرهنگ ترزی را داده بود، چراکه ترزی دریافته بود که آکساکالی به صورت محرمانه با دستگاه اطلاعات ترکیه در مدیریت عملیات غیرقانونی و محرمانه در سوریه همکاری می‌کرد.

بر اساس این اسناد، ترزی میزان حمایت مالی که قطر به ترکیه جهت خرید سلاح و مهمات برای گروه‌های تندرو و تروریستی در سوریه ارائه می‌داد و همچنین میزان اموالی که به این گروه‌ها تحویل داده می‌شد و اموالی که مسئولان ترکیه‌ای اختلاس کرده بودند، می‌دانست.

آلاکوش گفت: مساله قطر فقط یک نمونه بوده و حمایت‌های مالی بین المللی دیگری به گروه‌های تندرو در سوریه از طریق ترکیه داده می‌شود.

وی ادامه داد، ترزی تمامی "معاملات کثیف" سازمان اطلاعات ترکیه را می‌دانست، او همچنین جزئیات "باندی در ارتش ترکیه که توسط آکساکالی از جانب خود او اداره می‌شد"، می‌دانست.

سرهنگ آلاکوش گفت، دانستن تمامی این اسرار، آکساکالی را واداشت تا دستور اعدام ترزی را بدهد و ترزی از یک استان مرزی به بهانه تامین امنیت در مقری علیه یک تهدید تروریستی در آنکارا، به پایتخت ترکیه فراخوانده و ترور شد.

قاچاق نفت

وی ادامه داد، ترزی اسامی افرادی که در دولت ترکیه در عملیات قاچاق نفت از سوریه دست داشتند و اینکه چگونه سودها تقسیم می‌شد و حجم آن فعالیت‌ها را می‌دانست.

او خاطرنشان کرد: ترزی همچنین از فعالیت‌های برخی از مسئولان دولتی که فرماندهان ارشد گروه‌های تندرو و تروریست را برای درمان در ترکیه در ازای دریافت رشوه‌هایی از این گروه‌ها آورده بودند، آگاه بود.

آلاکوش یک افسر کارکشته است که پست رئیس دفتر اطلاعات و مبارزه با جاسوسی وابسته به فرماندهی نیروهای ویژه در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ را برعهده داشت و برای فعالیت در تیمی مامور شد که برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه از دسامبر ۲۰۱۵ تشکیل شده بود و او شش ماه با این تیم کار کرد.

طبق شهادت‌های آلاکوش، هیات ستاد مشترک، ترزی را برای همکاری در زمینه پرونده سوریه مامور کرد و او از تمامی جزئیات عملیات‌هایی که توسط دولت ترکیه در مرزها انجام می‌شد، اطلاع داشت. او مسئول یک پایگاه نظامی بود که در استان مرزی کیلیس در جنوب شرق ترکیه قرار داشت.

از جمله ماموریت‌های ترزی، هماهنگی اقدامات با دستگاه اطلاعات ملی به رهبری هاکان فیدان بود که به رجب طیب اردوغان نزدیک است. او همچنین همکاری مستحکمی با پنتاگون در برنامه‌های آموزش و تجهیز نیروهای مخالف سوری داشت.

جذب عناصر تندرو

آلاکوش می‌گوید، اما این افسری که کشته شد، زمانی که دانست دستگاه اطلاعات ترکیه نیروهای تندرو را به عنوان افراد میانه‌رو به کار می‌گیرد، اعتراض خود را مطرح کرد که این مساله باعث شد از سوی این دستگاه، هدف قرار بگیرد.

آلاکوش در جلسه دادگاه خاطرنشان می‌کرد: سمیح ترزی به این دلیل هدف قرار گرفته شد که اطلاع دقیقی از امور سوریه داشت.جناب قاضی! اگر می‌خواهید این امور را بدانید، من می‌توانم توضیح دهم، برخی از این اطلاعات بسیار مهم هستند.

وی گفت، ترزی میزان سلاح‌ها و مهماتی که برای گروه‌های تروریستی مختلف در سوریه تامین شده بود و نیز مسئولان ترکیه‌ای که به قاچاق این سلاح‌ها به سوریه کمک می‌کردند، می‌دانست.

وی ادامه داد، ترور او توسط دامی که آکساکالی برای او پهن کرده بود انجام شد تا اجازه ندهد که این حقایق به بیرون درز پیدا کند.

طبق گفته آلاکوش، ترزی مسائل بسیاری را درمورد آنچه که در عراق رخ می‌دهد، می‌دانست و این سرهنگ کشته شده آگاهی بسیاری از مذاکرات با داعش داشت که این مذاکرات توسط سازمان اطلاعات ملی ترکیه به منظور آزادسازی گروگان‌های ترکیه‌ای انجام می‌شد که هنگام اشغال کنسولگری ترکیه در موصل توسط داعش گروگان گرفته شده بودند.

وی گفت که یک مسئول ترکیه‌ای اموالی را اختلاس کرده بود که به داعش اختصاص یافته بود و او با این اموال حدود ۲۴ واحد آپارتمان در آنکارا خریداری کرد. آلاکوش نام این مسئول را ذکر نکرد.

فساد و اختلاس

آلاکوش همچنین در شهادت‌های خود گفت: سمیح ترزی اسراری را از اقدام دولت ترکیه در خرید نفت از داعش می‌دانست و همچنین اعتراض‌نامه‌ای را به دلیل قرارداد سلاحی به ارزش ۱۶ میلیون دلار از عراق در بهار سال ۲۰۱۶ ارائه داده بود.  

در جلسه دادگاه، آلاکوش از این امر پرده برداشت که سلاح‌های غیرقانونی از عراق خریداری شده بود و چگونه این اموال در معامله به هدر داده شده است. او گفت که ترزی اعتراض‌نامه‌ای را نسبت به خرید سلاح و مهمات به ارزش ۱۶ میلیون دلار از عراق که با دستور محرمانه‌ آکساکالی در بهار سال ۲۰۱۶ انجام شده بود، ثبت کرد.

آلاکوش گفت که ترزی مسائل مخفی هدر دادن اموال تحت تصرف رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را می‌دانست که این اموال برای جنگ در عراق و سوریه هزینه می‌شد.

ترور

در طی تلاش برای کودتا در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶، با وجود منع آمد و شد، ترزی از سوی آکساکالی به آنکارا فراخوانده شد.

در همین راستا، آکساکالی به یک افسر به نام عمر خالص دمیر دستور داده بود تا به سمت ترزی در هنگامی که وارد مقر فرماندهی نیروهای ویژه شد، تیراندازی کند. او راهی بیمارستان شد اما بر اثر شدت جراحت‌ها جان خود را از دست داد.

آلاکوش گفت که آکساکالی دستور به ترور او نیز داده بود، اما از این تلاش جان سالم به در برده بود.

در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۹، آلاکوش محکوم شد و او به اتهام برنامه‌ریزی برای کودتا به حبس ابد محکوم گشت که این اتهام "با استناد به شواهد مورد تردید" مطرح شده بود.

ارتقای درجه آکساکالی به سرلشکر در سال ۲۰۱۶ انجام شد و او فرمانده یک عملیات نظامی ترکیه‌ در سوریه در ماه اوت در سال ۲۰۱۶ بود. او همچنین به عنوان فرمانده لشکر دوم ارتش تعیین شد اما در ژوئیه ۲۰۲۰ بازنشست شد.

منبع:ایسنا
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها