تقدس کار برای «ماه‌چهره خلیلی» برجسته بود



بازیگر سینما و تلویزیون گفت: بی‌حاشیه‌بودن و تقدس کار، دو ویژگی بارز شخصیت زنده‌یاد «ماه‌چهره خلیلی» بود.

به گزارش صبح ساحل، مهدی صبایی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ضمن تسلیت به خانواده ماه‌چهره خلیلی و جامعه هنری ایران گفت: خداوند ایشان را رحمت کند؛ فوق‌العاده باشخصیت و دوست‌داشتنی و در بازیگری توانمند بودند.

افتخار آشنایی با ایشان را داشتم و در فیلم سینمایی رنج و سرمستی به کارگردانی جهانگیر الماسی و تهیه‌کنندگی محمد نشاط محصول سال ۱۳۹۲ همکاری داشتیم؛ فیلمی که البته متأسفانه پخش نشد.

خیلی ناراحت و متأثرم از این واقعه و به‌عنوان یک همکار از مشکل ایشان خبر نداشتم؛ دیروز که این خبر را شنیدم لحظه‌ای شوکه شدم؛ آن هم در این روزها که مشکل کرونا باعث سوگواری ما و فقدان بسیاری از آدم‌هایی است که می‌شناسیم.وی افزود: من در حال حاضر در خرم‌آباد هستم و در بیابان کار می‌کنیم؛ سرکار بودم که یک پیامک برایم آمد و ابتدا تصور کردم یک شوخی مسخره‌ای است که برخی از آدم‌ها انجام می‌دهند؛ چون دسترسی به اینترنت نداشتم و تا چند ساعت نمی‌توانستم از صحت ماجرا خبردار شوم، با خودم می‌گفتم خدا کند که شوخی باشد؛ اما وقتی ماجرا را فهمیدم، بسیار ناراحت شدم.

صبایی در ادامه و در اشاره به شخصیت و رفتار زنده یاد خلیلی یادآور شد: ایشان خانمی کاربلد و توانمند و بی‌حاشیه بودند که دنبال هیچ‌چیز دیگری جز کارشان نبودند.

باید از دستورات ستاد کرونا تبعیت کنیم

بازیگر فیلم‌های سلطان (۱۳۷۵)، روز سوم (۱۳۸۵)، رنج و سرمستی (۱۳۹۲) و ماهورا ( ۱۳۹۵) در توضیح صحبت‌هایی که در مورد ویژگی میهن‌پرستی مرحومه خلیلی در فضای مجازی مطرح می‌شود، تاکید کرد: اکثر آدم‌هایی که در کار هنر می‌شناسم، این عِرق ملی را دارند و ایشان مستثنا نبود؛ ولی در کاری که همکار بودیم بارزترین ویژگی‌شان ایشان را در بی‌حاشیه‌بودن و تقدس کار برایشان دیدم.

بسیار ناراحتم که نمی‌شود مراسمی درخور برای آدم‌هایی که در این ایام فوت می‌کنند، برگزار کنیم. خانم خلیلی استحقاق این را داشتند که مراسمی باشکوهی برایشان برگزار کنیم اما کرونا امروز نه‌فقط برای ما که برای تمام دنیا مشکل‌ساز شده و گریبان آدم‌ها را گرفته است؛ مجبوریم از دستورات ستاد کرونا تبعیت کنیم.

بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی روزگار غریب (۱۳۸۶)، معمای شاه (۱۳۹۶) و دلدادگان (۱۳۹۶) با تاکید بر شرایط خاص حاکم بر زندگی در این روزها، تصریح کرد: توصیه‌ام به آدم‌ها این است که بیشتر در این شرایط همدیگر را دوست داشته باشند.

وی افزود: این روزها شاهد هستیم آدم‌ها را به‌راحتی و به هر دلیلی از دست می‌دهیم همچنان که در این هشت ماه گذشته، بسیاری از عزیزان را از دست‌داده‌ایم؛ امیدوارم بتوانیم این شرایط را به‌خوبی مدیریت کنیم که این مشکل هم رد شود. ولی حرف من این است بیش از این‌ها همدیگر را دوست داشته باشیم که پس از فوت آدم‌ها متأثر نشویم و عذاب وجدان نداشته باشیم که‌ ای کاش کاری می‌کردیم یا لطف بیشتری نسبت به آن‌ها داشتیم.

کارنامۀ هنری ماه‌چهره خلیلی

ماه‌چهره خلیلی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه آکسفورد و همچنین یک دوره بازیگری را در مدرسه متد (Method School) در لندن گذرانده بود. او که نوهٔ دختریِ پروین سلیمانی بود، بازیگری در تلویزیون را با سریال مختارنامه ساخته داود میرباقری و بازی در سینما را با فیلم چشمان سیاه ساختهٔ ایرج قادری آغاز کرد.چشمان سیاه (۱۳۸۱)، نقاب (۱۳۸۳)، تله (۱۳۸۴)، پرونده هاوانا (۱۳۸۴)، موش (۱۳۸۷)، سایه وحشت (۱۳۸۷)، شور شیرین (۱۳۸۸)، پرنده باز (۱۳۸۹)، شبکه (۱۳۸۹)، سلام بر فرشتگان (۱۳۹۱)، فصل انار (۱۳۹۲)، رنج و سرمستی (۱۳۹۲)، قلب سفید قاصدک‌ها (۱۳۹۳)، سوت دل (۱۳۹۳)، صله سحر (۱۳۹۴)، یادم تو را فراموش (۱۳۹۵)، قرارمون پارک شهر (۱۳۹۵) و اشنوگل (۱۳۹۵) فعالیت‌های هنری خلیلی در عرصۀ سینما بود.

وی همچنین در سریال‌های مختارنامه (۸۹–۱۳۸۳)، در چشم باد (۱۳۸۷)، کلاه پهلوی (۱۳۹۱)، گذر از رنج‌ها (۱۳۹۳)، دختر گمشده (۱۳۹۷) و مرضیه (۱۳۹۸) به نقش آفرینی پرداخته بود.

علاوه بر بازیگری زنده یاد خلیلی در حوزه ساخت فیلم کوتاه و مستند هم فعالیت داشت. فیلم کوتاه عید قربان یکی از کارهای او در زمینه فیلم کوتاه است، این فیلم برنده جوایز بسیاری از جشنواره‌های خارجی مختلفی از جمله جشنواره فیلم سان فرانسیسکو ۲۰۰۶ شده است. ماه‌چهره خلیلی در ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ بر اثر سرطان لوزالمعده در ۴۳ سالگی در لندن درگذشت.

منبع: ایرنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها