تدارک فارس برای شتاب‌بخشی به تکمیل نخستین آزادراه



 تکمیل فرایند ساخت آزادراه شیراز-اصفهان طی ماه‌های گذشته در کانون توجه مسوولان کشوری و استانی بوده است و در ادامه این تلاش‌ها، روز یکشنبه استانداری فارس میزبان نشستی با هدف شتاب‌بخشی به اجرای این طرح بود.

به گزارش صبح ساحل با بهره‌برداری از این آزاد راه بعنوان بزرگترین پروژه آزادراهی فعلی در حال ساخت وزارت راه و شهرسازی در سطح کشور، فارس صاحب ۱۰درصد طول آزادراهی ایران خواهد شد.

آزادراه شیراز-اصفهان به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر هم اینک حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که افتتاح این مسیر نقش بسیار زیادی در کاهش مصرف انرژی و فاصله دو کلانشهر شیراز و اصفهان دارد. این آزادراه همچنین از جنبه گردشگری نیز حائز اهمیت است. 

آزادراه شیراز-اصفهان مشکل تامین اعتبار ندارد

استاندار فارس گفت: با توجه به وعده‌های داده شده و انتظارات مردم و علیرغم وجود مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها باید با تلاش، عشق و ایثار آزادراه شیراز-اصفهان تا پایان سال ۹۹ تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

عنایت الله رحیمی با اشاره به تخصیص اعتبار این آزادراه در سفر مردادماه معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: پروژه آزادراه در حال ساخت شیراز-اصفهان حداقل روی کاغذ هیچگونه مشکلی در زمینه تامین اعتبار ندارد و اخیرا نیز مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این مسیر تخصیص داده شده است.

وی با تاکید بر این مطلب که وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه کشور همکاری خوبی برای تامین نقدینگی و تکمیل آزاد راه شیراز-اصفهان دارند، گفت: اعتبارات مورد نیاز تکمیل این پروژه از سوی دولت به موقع و حتی بسیار جلوتر از تامین سهم سرمایه گذار تخصیص یافته است و عملا دولت برخلاف رویه معمول در این پروژه بسیار جلوتر از شریک بخش خصوصی در زمینه پرداخت بودجه اقدام کرده است.

استاندار فارس اظهار داشت: در زمینه تامین بتن و آسفالت مورد نیاز ساخت آزادراه شیراز اصفهان نیز کارخانجات فارس حاضر به همکاری لازم و حتی در اختیار گذاشتن بتن بصورت نسیه هستند.

وی ادامه داد: در فصل بارندگی پیش رو کار ساخت آزادراه شیراز اصفهان سخت‌تر خواهد شد لذا باید تا با شتاب بیشتری، عملیات تکمیل این پروژه به اتمام برسد.

تکمیل آزادراه معطل خدمات جانبی نباشد

رحیمی در ادامه تاکید کرد: موضوع تامین آب،برق، خدمات رفاهی ،جانبی و ارتباطی و مخابراتی آزادراه شیراز-اصفهان از سوی متولیان امر پیگیری و تعیین تکلیف شود که در نهایت کار بهره برداری از این پروژه معطل عدم ارایه خدمات جانبی قرار نگیرد.

وی عنوان کرد: خدمات جانبی این پروژه نیز باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد و تا زمان بهره برداری از آن مقر پلیس و حداقل ۲ مجتمع رفاهی و جایگاه سوختگیری در میانه این مسیر راه‌اندازی شود که در نهایت کار مردم معطل این خدمات جانبی قرار نگیرد.

استاندار فارس افزود: مسائل ایمنی آزادراه شیراز-اصفهان نیز برابر با استاندارهای موجود و مورد تایید وزارت راه و شهرسازی مدنظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ساخت پروژه آزادراه شیراز اصفهان به مرحله‌ای رسیده که باید از سوی وزارت راه و شهرسازی بصورت روزانه رصد و کنترل شود.

تکمیل آزادراه لامرد _ پارسیان مورد تاکید رییس جمهور

رحیمی در بخش دیگر سخنان خود به افتتاح کارخانه آلومینیوم لامرد و حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری در این آیین اشاره کرد و گفت: ریاست جمهوری در این مراسم تاکید زیادی بر ساخت و تکمیل آزادراه لامرد پارسیان داشت که بر این اساس باید با مجموعه وزارت نفت رایزنی های لازم انجام و سریعا ساخت این طرح مهم عمرانی پیگیری شود.

وی اضافه کرد: این پروژه در انتقال کالا و تولیدات و کاهش انرژی نقش بسزایی دارد و به همین دلیل باید سریعا پیگیری و به نتیجه برسد.

رحیمی اظهار داشت: در خصوص پروژه بزرگراهی کنار گذر شمال شرق شیراز نیز لازم است پیگیری های جدی تری صورت گیرد تا سرمایه‌گذار سریعا برای ساخت و تکمیل آن ورود پیدا کند و در این راستا بانک آینده نیز حاضر به همکاری و ارایه تسهیلات دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: پروژه آزادراه خاوران، سروستان نیز به دلیل تلفات انسانی و حوادث ترافیکی کنونی بسیار اهمیت دارد و سریعا باید عملیات ساخت آن با پیگیری دستگاه های مربوطه آغاز شود.

استاندار فارس بیان کرد: برای ساخت و تکمیل آزادراه جهرم،لار و بندرعباس نیز باید سراغ سرمایه گذار بخش خصوصی رفت تا این طرح عمرانی مهم به نتیجه مطلوب برسد. 

فارس و خلأ آزادراه

دبیر شورای ترافیک استان فارس گفت: در خالی که استان‌های همجوار فارس از جمله اصفهان در حال ساخت پنجمین رینگ آزادراهی می باشند متاسفانه فارس حتی یک کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسیده ندارد.

احمد کشتکاران بزرگترین پروژه آزادراهی فارس را شیراز اصفهان دانست و افزود: این پروژه عظیم عمرانی اکنون با مشکلات تعارض اراضی در منطقه قلات مواجه است که باید آزادسازی در مسیر ایجاد این طرح در این منطقه صورت گیرد.

وی ادامه داد: قرارداد ساخت آزادراه لامرد_ پارسیان در سال ۹۶ منعقد شد اما متاسفانه عملیات اجرایی این پروژه تاکنون آغاز نشده است.

تلاش مدیران فارس برای ساخت آزادراه بی‌سابقه است

مدیرعامل شرکت سد و عمران پارس گستر و سرمایه گذار و پیمانکار اجرای پروژه آزادراه شیراز-اصفهان گفت: پروژه آزادراه شیراز-اصفهان در حال حاضر ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی مغایر افزود: تلاش مدیران ارشد استان فارس و خصوصا استاندار این خطه برای تکمیل این پروژه و تخصیص سهم دولت در این طرح بی سابقه و قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: این پروژه ۲۲۴ کیلومتر طول دارد که حدود ۱۷۰ کیلومتر آن آسفالت و ۵۰ کیلومتر نیز بصورت روسازی بتنی است.

وی اضافه کرد: باتوجه به تخصیص اعتبارات مورد نیاز این طرح از سوی دولت طی روزهای آینده تلاش اجرایی برای تکمیل آن ۲ تا ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

خدمات جانبی آزادراه شیراز اصفهان جدی گرفته نشده است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس نیز در این جلسه گفت: مجوز ساخت ۱۰ مجتمع رفاهی و خدماتی در مسیر آزادراه شیراز اصفهان صادر شده اما عملیات ساخت هیچ یک از این مجتمع ها آغاز نشده است.

علیرضا سیاهپور افزود: ساخت مقر پلیس در مسیر این آزادراه نیز یکی از مهمترین اولویتهای کنونی است که باید به جد پیگیری شود زیرا اگر این آزادراه ساخته هم شود تا مقر پلیس در آن پیش بینی نشود قابل افتتاح نیست.

افتتاح آزادراه منوط به زیرساخت‌های پلیس

رئیس اداره عملیات پلیس راه استان فارس نیز گفت: زیر بار رفتن آزاد راه شیراز اصفهان منوط به ایجاد بسترهای ایمنی و نظارتی راهور است که اگر این زیر ساخت‌ها اجرا نشود این آزاد راه نمی‌تواند زیر بار ترافیک برود. 

سرهنگ علی اصغر همایون پور،افزود: دو پاسگاه پلیس در آزادراه شیراز _اصفهان جانمایی و حتی طرح آن نیز ارایه شده و همچنین ۴٠محل برای دوربین کنترل سرعت جانمایی کردیم اما هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز زیر ساخت‌های ارتباطی این پروژه ها آماده نشده و این اقدامات نیز باید از مدتها قبل انجام شود لذا تا پلیس نباشد آزاد راه نمی‌تواند زیر بار ترافیک برود و قطعا در این رابطه با مشکل مواجه می شویم.

منبع: ایرنا
  •  
  •  
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها