انتقاد اعضای شورا شهر بندرعباس از افزایش فقر و دستفروشی در استان



اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس به افزایش فقر و دستفروشی، بی‌توجهی به امکانات ورزشی، اشتغال بانوان و ناهماهنگی نهادهای مختلف انتقاد کردند.

به گزارش صبح ساحل، فاطمه جراره رئیس شورای شهر بندرعباس، در دیدار اعضای شورای شهر بندرعباس با امام جمعه این شهر و نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، از روند تعامل و هماهنگی بین ارگان‌ها و ادارات انتقاد کرد و گفت: رفع تأخیر و ناهماهنگی بین سازمان‌ها اگر به مطالبه عمومی بدل شود نتیجه بخش خواهد بود.

وی افزود: در چند سال اخیر شاهد بهبود اوضاع هستیم اما با این حال نتیجه مورد انتظار هنوز حاصل نشده که این مسئله تنها مختص شهر بندرعباس نیست و در تمام کشور می‌توان گفت این مسئله صادق است.

رئیس شورای شهر بندرعباس ادامه داد: در این باره می‌توان از شهرک پیامبر اعظم و مسکن مهر نام برد که یکی از موضوعات اساسی بوده که خیلی از شهروندان درگیر بوده‌اند و تأخیر و تأمل در این موضوعات باعث شده تا تصمیمات به موقع گرفته نشود و ارزش خود را از دست بدهند و کارها به موقع جلو نرود، سازمان‌ها و ادارات مختلف باید بیایند کمک کنند تا این تصمیمات گرفته شود و به مرحله اجرا برسد تا بعد از سال‌های طولانی گشایشی در امورات شهروندان ایجاد شود.

رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: اگر عجله نکنیم مسکن مهری که مد نظرمان است به بافت فرسوده نیز تبدیل خواهد اما مشکلات اولیه آنها حل نشده و به قوت خود باقی خواهد ماند، مسکن مهر تنها یک مورد بود خیلی از موضوعات مشابه دیگر هم وجود دارد که برای مردم مشکل‌ساز شده است.

از ظرفیت فرهنگسراها استفاده شود

حجت الاسلام احمد عامری سیاهویی، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز گفت: در گذشته زیر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی چندانی در شهر فراهم نبود اما در حال حاضر پنج فرهنگسرا که برای هر کدام حداقل پنج میلیارد تومان هزینه صرف شد در پنج نقطه بندرعباس دایر شده است.

وی با بیان اینکه نیاز است فرهنگسراها تا در دو حوزه مدیریت فرهنگی و تجهیزات تقویت شوند، افزود: همچنین طرح فرهنگسرای مجازی نیز در حال اجراست که امیدواریم با اجرای ایده‌های مطرح شده و همکاری مناسب، خدمتی به نظام و شهروندان انجام شود.

با دست خودمان داریم خودمان را چال می‌کنیم

اسلام باوقار، عضو دیگر شورای شهر بندرعباس در این دیدار گفت: همانطور که صنایع مستقر در سایر شهرها از ورزش جوانان منطقه فعالیت خود حمایت می‌کنند انتظار داریم صنایع بندرعباس نیز بهانه‌ها را کنار بگذارند و وارد میدان شوند.

وی اظهار کرد: مقوله ورزش جوانان استان یکی از دغدغه‌های مردم است و خیلی از شهروندان می‌گویند چرا در بندرعباس هیچکس از این امر مهم حمایت نمی‌کند.

باوقار ادامه داد: در شهرهایی مانند سیرجان، کرمان، خوزستان و اصفهان به دلیل وجود صنایعی که دارند، هرساله بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیارد از جانب این صنایع در بخش ورزش هزینه می‌شود.

عضو شورای شهر بندر عباس تصریح کرد: چرا بندرعباس نمی‌تواند از درآمدهای نفتی سهمی داشته باشد، نمی‌تواند از صنایع سهمی داشته باشد در حالی که همه شهرهای کشور جز بندرعباس در تولیدات استان و شهر خود سهیم هستند؟

باوقار گفت: کسانی که از خارج استان می‌آیند فکر می‌کنند ما روی گنج نشسته‌ایم، ما آخر خط فقر هستیم، با دست خودمان داریم خودمان را چال می‌کنیم؛ هر کسی می‌تواند به بندرعباس کمک کند، فکر مردمی باشیم که به ما رأی دادند ولی نتوانستیم مشکلاتشان را حل کنیم، در ورزش استان وضع تا جایی بحرانی است که برای ویزیت پزشک پولی وجود نداشت یادمان نرود که تیم آذرخش آنقدر در مضیقه مالی قرار گرفت که بطور کل نابود شد.

اوضاع نگران کننده کودکان کار و زنان دست فروش

همچنین رضا حیدری‌زاده عضو شورای شهر بندرعباس گفت: شاهد افزایش فقر در جامعه هستیم که سبب شده کودکان و زنان سرپرست خانوار به سوی دست فروشی در خیابان‌ها روی آورند و هر چه سریع‌تر باید برای بهبود شرایطشان تدابیری اندیشه شود.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب معیشتی شهروندان این شهر اظهار کرد: در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم که وضعیت معیشتی مردم رو به فقر می‌رود که در این میان زنان سرپرست خانوار با بحران بیشتری رو به رو هستند.

وی افزود: سر هر چهار راه مملو از کودکانی است که کسی به آنها توجه نمی‌کند، زنان بد سرپرست تا پس از نیمه شب کنار چهارراه‌ها مشغول به کار هستند تا بتوانند از راه دست فروشی مایحتاج روزانه خانواده خود را تهیه کنند که باید برای سامان دادن به این اوضاع تدابیری اندیشیده شود.

حیدری زاده گفت: طرح‌های خوبی از جانب شهرداری و شورای شهر مطرح شده است که از نمونه‌های بارز این طرح‌ها می‌توان به تخصیص مکان‌هایی برای اشتغال‌زایی زنان در معبد هندوها اشاره کرد، بیان این معضلات و مشکلات نیاز به تلنگر دارد تا گفته و پیگیری شود.

سهم شهرداری از عوارض پرداخت شود

مجید عسکری‌زاده، عضو شورای شهر بندرعباس گفت: در بندرعباس همواره انگار تنها شهرداری و آموزش و پرورش وجود دارد زیرا انتقاد همیشه به این دو نهاد بوده و هیچ وقت نشد در خصوص شرکت نفت و دیگر صنایع انتقاد کنیم.

وی ادامه داد: تمامی کنشگران استان از نمایندگان مجلس تا خود اعضای شورا پیگیر استخدام نیروی بومی در این صنایع هستند و از دیگر حوزه‌ها غفلت شده‌اند و دست صنایع باز گذاشته شده است تا به دلخواه خود رفتار کنند.

عضو شورای شهر بندرعباس افزود: صنایعی که در استان با نگاه ملی و فراملی مانند پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنایع فولادی فعالیت می‌کنند از مزایای این استان استفاده می‌کنند و حتی گاهی باعث آسیب به زیرساخت‌ها می‌شوند و زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، خدمات عمومی و فضای سبز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، قانون در چهارچوب اقتصادی چه وظیفه‌ای را در قبال این مسائل برای صنایع طراحی کرده است.

اشتغال زنان مغفول مانده است

فرزانه آرامش، نایب رئیس شورای شهر بندرعباس گفت: با این وجود که تعداد زنان تحصیل کرده در بندرعباس کم نیست و این شهر به عنوان قطب اقتصاد کشور شناخته شده است اما شاهد این مسئله هستیم که بانوان سهم بسیار ناچیزی در اشتغال دارند.

وی اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که بندرعباس قطب اقتصادی کشور است اما با این حال شاهد این هستیم که خانواده‌هایی با اوضاع معیشتی بسیار نامناسب در این شهر زندگی می‌کنند که این مسئله باعث بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد شده است.

ارگان‌ها از بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند

جواد بلارک، دیگر عضو شورای شهر بندرعباس نیز گفت: دستگاه‌ها و ارگان‌ها از انجام اموری که برای مردم مشکل اساسی ایجاد کرده شانه خالی کرده و به یکدیگر محول می‌کنند.

وی با بیان اینکه این روزها بحث شورا و انتظارات مردم از شورا داغ است اما برخی تصورات و انتظارات که مردم دارند از اختیارات شورا خارج است، تصریح کرد: به طور مثال در خصوص مشکلات بافت فرسوده بارها با استاندار جلسه برگزار شد برای حل مشکل بافت فرسوده نیاز است که سازمان مسکن و شهرسازی ورود کند، ثبت با مردم همکاری کند و همچنین دیگر ارگان‌ها پای کار بیایند و برای تمام شهر تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: شورا تخفیف خوبی برای بافت فرسوده داده است مسکن نیز در این راستا همکاری لازم را داشته باشد، همچنین برای گرفتن سند محلات قدیمی و بافت فرسوده و سهل تر گرفتن جهت هزینه زمین از مردم را در نظر داشته باشند.

نباید به اعتماد عمومی لطمه وارد شود

اسماعیل بواشه عضو شورای شهر بندرعباس گفت: دستگاه‌ها باید از بروز اتفاقات و حواشی جلوگیری کنند زیرا وقوع این قبیل مشکلات اعتماد جامعه را از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: نهادهای عمومی اگر نتوانند از فساد جلوگیری کنند بی اعتمادی در میان مردم ریشه خواهد دواند /.

بواشه اضافه کرد: جایی که اعضای شورا نمی‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند و آن اختیاراتی که خود قانون گذار در اختیارشان گذاشته کفایت نمی‌کند، لازم است نماینده ولی فقیه ورود کند زیرا شورا اختیاراتی مانند نمایندگان مجلس ندارند و در بسیاری از موارد نمی‌توانند اظهار نظر کنند.

منبع:ایمنا

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها