صبح ساحل در گفتگو بارییس اداره دریایی محیط زیست استان به خشک شدن درختان حرا پرداخت؛

مانگرو قربانی قاچاق سوخت یا آفت ناشناخته



«علت خشک شدن حدود 200 متر از درختان حرا (مانگرو) در تالاب بین المللی تیاب  شاید ناشی ازمواد نفتی یا نوعی آفت باشد» . 

به گزارش صبح ساحل، افشین عسکری  رییس اداره دریایی محیط زیست هرمزگان  این مطلب را بیان کرد و ادامه داد:«یا اینکه آفت  به وجود آمده  به دلیل تغییر پارامترهای آب ناشی از مواد نفتی  باعث خشک شدن درختان حرا شده است البته تا نتایج تحقیقات تکمیلی،  با قاطعیت نمی شود اظهار نظر کرد که بحث  قاچاق سوخت در این امر دخیل بوده است و یا پدیده آفت و یا علل دیگری» .


اوایل مردادماه جاری خبری مبنی بر خشک شدن درختان حرا در تالاب تیاب به نقل از داریوش صمصام پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان میناب در رسانه های استان درج شد که  وی تعداد درختان خشک شدن را  بیش از ۱۵۰ اصله  ذکر کرد و مهمترین علت  این حادثه را  آلودگی نفتی ناشی از تخلیه سوخت قاچاق دانست. همچنین این مقام مسوول تخلیه فاضلاب شهری و روستایی، زباله و پساب شناورها و تخلیه پساب حوضچه‌های پرورش میگو از دیگر عوامل آلوده کننده درختان حرا در تالاب تیاب اعلام نمود  که با تاثیر منفی بر ریشه‌های هوایی و زیر سطحی، موجب مرگ فیزیکی جنگل‌ها می‌شود.رییس اداره دریایی محیط زیست هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل نقش  تخلیه فاضلاب شهری و روستایی، زباله و پساب شناورها و تخلیه پساب حوضچه‌های پرورش میگو  را در بحث  آلوده کننده درختان حرا در تالاب تیاب  را رد کرد و گفت:» بیشترین تاثیری که بر روی خشک شدن این اکوسیستم در منطقه داشته است را می توان مواد نفتی و یا کشف نوعی آفت دانست که مطالعه میدانی و آزمایشگاهی در این خصوص همچنان ادامه دارد» . حدود دو هفته گذشته فیلمی در فضای مجازی پخش شد مربوط  به کشف نوع آفت ناشناخته ای  بود که تنه درختان حرا در تیاب را به عمق زیاد سوراخ کرده است، کارشناس محیط زیست در محل پس از نشان دادن ساقه و تنه که وسط آن به طرز عجیبی خالی شده بود توضیحاتی ارائه می کرد که این نوع آفت ناشناخته است و در حال بررسی  آن هستند.

  14 شکایت علیه تخریب کنندگان دریایی

در سال گذشته  12 پرونده مربوط به  شکایت ناشی از آلودگی نفتی از سوی اداره کل محیط زیست هرمزگان بر علیه تخریب کنندگان محیط زیست و اکوسیستم دریایی  در دادگاه  ها تشکیل ومنجر به صدور حکم  شد. به گفته عسکری  در سال جاری ،این اداره کل  دو مورد شکایت آلودگی نفتی مطرح کرد که یک مورد در دادگاه در حال  بررسی است و  مورد دیگری در حال جمع آوری مستندات هستند.وی بیشترین پرونده شکایات مربوط به قاچاق سوخت درجنگل های حرا میناب عنوان کرد.

  قاچاق سوخت و مخاطرات زیست‌محیطی

تخلیه و بارگیری قاچاق در خوریات و جنگل های حرا، ریختن سوخت قاچاق هنگام تعقیب و گریز در دریا بسیاری از زیستگاه های آبزیان در آبهای خلیج فارس محدود استان هرمزگان را با خطر نابودی روبرو کرده است. سرنشینان شناورهای حامل سوخت  برای رهایی از چنگ قانون در هنگام مواجهه با نیروی امنیتی و انتظامی گالن های حاوی سوخت را پرتاب و یا در زمان تنگ شدن عرصه مشک های پلاستیکی مواد سوختی را پاره می کنند ودر دریا می ریزنند.  این امر، مخاطرات زیست‌محیطی بسیاری ازجمله اتلاف گونه‌های مختلف ماهیان و گیاهان دریایی را در پی دارد. همچنین سوخت تخلیه شده در دریا باعث حل شدن در آب و ایجاد ترکیبات سمی و تاثیر بر زادوولد آبزیان در خوریات ، مناطق حساس و مناطقی که آبزیان تخم ریزی می کنند می شود.

 

 

کشف 5 میلیون سوخت قاچاق

مسیرتردد اکثر قاچاقچیان سوخت به سمت دریا  و مرزهای آبی است و در این 4 ماه و 21 روز گذشته از سال جاری به گفته  سردار حسین دهکی ،  فرمانده مرزبانی  هرمزگان 5 میلیون و267  هزار و90 لیتر سوخت قاچاق کشف شد که این آمار نشان دهنده افزایش  62 درصدی کشف قاچاق مواد سوختی است.

  ضربات جبران ناپذیری بر پیکره محیط زیست دریایی

رییس اداره دریایی محیط زیست هرمزگان  گفت:«قاچاق سوخت و تخلیه مواد نفتی توسط شناورهای قاچاقچیان در دریا در زمان درگیری با مامورین دریابانی به معضلی مهم و اساسی برای محیط زیست دریایی خلیج فارس تبدیل شده است «.عسکری افزود:»متاسفانه قاچاقچیان ضمن فرار، به منظور از بین بردن مستندات جرم، اقدام به تخلیه سوخت به دریا می نمایند که این امر ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره محیط زیست دریایی استان و اکوسیستم های مرتبط وارد آورده است.» وی ادامه داد:»قاچاق سوخت از طریق دریا علاوه بر خسارت های مالی، پیامدهای زیست محیطی فراوانی هم برای دریا دارد، زیرا بارگیری، انتقال و تخلیه این مواد در مقصد همواره با نشت آن در دریا همراه است». عسکری این را هم یادآور شد که در این خصوص هماهنگی ومذاکراتی با دریابانی استان صورت گرفته است که در زمان مشاهده تخلیه سوخت توسط قاچاقچیان، آن را در اسرع وقت به   محیط زیست اطلاع دهند که کارشناسان سر صحنه حاضر شوند  و با جمع آوری اسناد ،در دادگاه  با ادله بر علیه آن فرد قاچاقچی و...اعلام جرم  کنند.وی قاچاق سوخت را یکی از عوامل آلوده بودن دریا و جنگل حرا دانست و تاکید کرد:» شناورهای قدیمی یکی از عواملی آلاینده محیط است که نشتی مواد نفتی و روغنی  دارند و... گفتنی است:تالاب بین المللی بندر تیاب با پوشش درختان حرا به طول ۱۱ کیلومتر در غرب شهرستان میناب واقع شده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها