آلمان از عربستان خواست تا از معاهده ان پی تی پیروی کند



وزارت خارجه آلمان در راستای انتشار برخی گزارشات در مورد فعالیت‌های جدید هسته‌ای عربستان روز چهارشنبه از ریاض خواست تا به طور کامل از توافق منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی ) پیروی کند. 

به گزارش صبح ساحل، در پی کشف یک تأسیسات هسته‌ای مخفی در شمال غربی عربستان سعودی، وزارت خارجه آلمان به اصحاب رسانه از طریق ایمیل گفت: موضع حساس دولت آلمان در مورد انرژی هسته‌ای کاملاً شناخته شده است در همین راستا پیروی کامل عربستان سعودی از تعهدات خود در قبال پیمان ان پی تی از اهمیت اساسی برخوردار است. 

براساس گزارش وزارت خارجه آلمان، برنامه هسته‌ای این کشور (عربستان) منوط به استانداردهای تأیید بین المللی از آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) است. 

گزارش‌های منتشر شده اخیر حاکی از اقدام مخفیانه عربستان برای ساخت تاسیسات تهیه «کیک زرد» است. سعودی‌ها می‌توانند بعدها از کیک زرد برای غنی‌سازی اورانیوم و سپس تهیه سوخت تاسیسات هسته‌ای استفاده کنند. 

۱۴ مرداد ۱۳۹۹ روزنامه «وال‌استریت ژورنال» ادعا کرد که چین به عربستان در احداث تاسیساتی جهت تولید کیک زرد کمک کرده و این تاسیسات در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان قرار دارد. 

از آنجایی که سعودی‌ها سعی در مخفی نگه‌داشتن این موضوع کرده‌اند، هنوز مشخص نیست که این تاسیسات چه زمانی احداث شده‌اند، اما وجود آن نشان می‌دهد که عربستان در حال پیش بردن برنامه هسته‌ای خود است و هدفش نیز در نهایت، دست‌یابی به سلاح‌ هسته‌ای و توسعه آن می‌باشد. 

وال‌استریت ژورنال در این باره نوشت، هدف از تلاش سعودی‌ها برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای رقابت با برخی کشورهای منطقه و مقابله با آن‌ها است. 

در همین حال، نهادهای اطلاعاتی آمریکا نیز در گزارش جدیدی اعلام کردند که عربستان سازه‌ای در نزدیکی ریاض احداث کرده که به احتمال زیاد نیروگاه هسته‌ای است. 

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز اعلام کرد که آمریکا در حال بررسی تلاش‌های هسته‌ای عربستان است، تا ارزیابی کند که آیا احداث زیرساخت‌ها برای تولید سوخت هسته‌ای در این کشور، می‌تواند پادشاهی سعودی را در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای قرار دهد یا نه. 

طبق گزارش‌ سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، ‌عربستان با همکاری چین به دنبال ایجاد ظرفیت‌های صنعتی برای تولید سوخت هسته‌ای است و یک سازه در نزدیکی تاسیسات تولید صفحات خورشیدی در نزدیکی ریاض شناسایی شده که اخیرا ساختش به اتمام رسیده است. به عقیده برخی از تحلیل‌گران این سازه می‌تواند یکی از مجموعه‌ سایت‌های هسته‌ای باشد که سعودی‌ها آن را پنهان نگه‌داشته‌ بودند. 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها