مناطق زلزله خیز در هرمزگان را بشناسید



معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: قرار گرفتن این استان روی کمربند چین‌خوردگی زاگرس و مکران سبب شده تا این خطه زلزله‌خیز باشد

 

به گزارش صبح ساحل، احمد غیبی روز سه شنبه گفت: براساس نقشه های مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مرداد ماه حدود ۱۱ زمین‌لرزه در هرمزگان رخ‌ داد که همین نوسازی بافت های فرسوده و نارآمد شهری و روستایی را دوچندان می کند.

وی با بیان اینکه غالب گسل‌ها در محدوده هرمزگان از نوع فشاری است، اظهار داشت: شتاب افقی گرانش زمین در این منطقه بیشتر بوده و این توانایی را دارند که زمین لرزه‌های بزرگ و ویرانگری به وجود آورند.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان یادآور شد: با توجه زلزله خیز بودن و قرار گرفتن روی پهنه گسلی بویژه در مناطق میناب، انگهران، سیاهو، فاریاب و شمیل، مستحکم سازی ساختمان‌ها و رعایت مباحث ایمنی ساخت و ساز در استان ضروری است.

غیبی تاکید کرد: شهرهای بستک، بندر خمیر، سیریک و بندرلنگه در پهنه «با خطر نسبی کم» و شهرهای بندرعباس، جاسک، میناب و قشم در پهنه «با خطر نسبی متوسط» و شهر پارسیان در پهنه «با خطر نسبی زیاد» و همچنین حاجی آباد در پهنه «با خطر نسبی خیلی زیاد» قرار دارند.

وی ادامه داد: با توجه به نقشه حریم گسل‌های این استان مناطق پارسیان از سمت شمال شرق، قشم از سمت شمال غرب، بندرعباس از سمت شمال غرب، بندرخمیر از سمت شمال، حاجی آباد از سمت شمال، غرب و جنوب غرب، هنگام از سمت جنوب شرق، فین از سمت شمال، فارغان از سمت شمال غرب، زیارتعلی از سمت جنوب شرق و گونمردی از سمت شرق در محدوده حریم گسل‌ها قرار می گیرند.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار داشت: هرمزگان جزء پهنه‌های با ظرفیت بالای لرزه‌خیزی قرار دارد که رخداد حداقل ۳۵ زمین‌لرزه با بزرگی افزون ‌بر چهار درجه در مقیاس ریشتر در محدوده بشاگرد در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ که باعث تخریب ده‌ها واحد مسکونی شد، روشن‌ترین دلیل برای این ادعاست.

غیبی تاکید کرد: در تحلیل لرزه خیزی و لرزه زمین ساخت طرح آمایش سرزمین هرمزگان بایستی به این نکته توجه شود که هرمزگان بر کمربند چین خوردهی زاگرس و مکران قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: بررسی نقشه‌های لرزه خیزی کشور هم بیانگر لزوم توجه به احداث خانه‌های مقاوم در هرمزگان است و همگان بایستی لرزه خیزی این استان را جدی گیرند.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان خاطر نشان کرد: با توجه به قابل پیش‌بینی نبودن زمان وقوع زمین‌لرزه و تاریخچه وقوع زمین‌ لرزه‌های ویرانگر رعایت اصول مهندسی و ایمنی ساخت و ساز به‌خصوص مباحث مقررات ملی ساختمان بیش از پیش در این استان ضروری است.

 از جمله زلزله های شدیدی که در چند ماه اخیر رخ داد می توان به زلزله 4.8 ریشتری روز جمعه 17 مردادماه در سرگز بندرعباس رخ داد و یا زلزله‌ای نسبتأ شدید که حوالی ساعت 11:12 دقیقه صبح جمعه هشتم فروردین ماه، بندرعباس مرکز استان هرمزگان را لرزاند، این زلزله شدید حدود ۱۰ تا ۱۲ ثانیه به طول انجامید اما هیچ خسارتی نداشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها